Hej, har försökt scanna samtliga trådar på ämnet men vacklar ändå lite inför beslutet.

Ska måla golvet i verkstan/gamla garaget i min odränerade källare från 67.
Färgen kommer att inhandlas på biltema, men jag funderar på om jag ska välja 1k eller 2K färg.

Biltemas 2K ska ju vara diffusionsöppen och därav inget problem, eller hur? Eller är det ”overkill”?

Rummet ska primärt användas till hobbtsnickarverkstad och i dagsläget är garageporten igenmurad, men jag har en ambition att öppna upp så småningom, så man kan rulla in diverse fordon för lite mek. Dock aldrig daglig användning för bil.

För att förbereda golvet tänkte jag först köra en runda kallavfettning som spolas av, gå ett varv med excenterslipen för att få bort målarfläckar och annan yta, och sedan moppa med målartvätt, hur låter det?

ambitionen är inte superhög, allt blir bättre än hur det är i dagsläget, men vill såklart inte göra ett irreversibelt misstag.

tack på förhand!
 
Allt beror på om du har fukt i golvet.
Har målat ett arbets/snickarrum i källaren (byggt 60) som var målat när vi flyttade och inget flagnat bara slitage efter arbete med gjort där inne. Gjorde en uppsnyggning efter 25 år pga av nytt slitage. Vanlig billig golvfärg, inget tvåkomponent.
Så allt beror på om du har fukt eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.