wildeside wildeside skrev:
Kanske läge för en metall detektor
Tanken har slagit mig, men får många kedjor för priset av en sådan.
Sen är frågan, hittar dom metall 20cm in i ett träd? Då blir det dyra metalldetekrorerna som ska köpas.
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Tanken har slagit mig, men får många kedjor för priset av en sådan.
Sen är frågan, hittar dom metall 20cm in i ett träd? Då blir det dyra metalldetekrorerna som ska köpas.
Jo då det gör de..
Men knappast värt att köpa för detta..
Jag filar alltid upp flertalet kedjor när det är sådant skit att kapa i... Och köper biltemas kedjor...

5.5 mm fil efter ett par filningar.
Då skär de fint igen...
Och får bort allt trasigt på tanden...
 
Norrtull Norrtull skrev:
Tanken har slagit mig, men får många kedjor för priset av en sådan.
Sen är frågan, hittar dom metall 20cm in i ett träd? Då blir det dyra metalldetekrorerna som ska köpas.
Skogsverktyg har billiga kedjor...köp inte Carlton bara
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Föredrar traditionell vedsåg. Färre avbrott, tycker det är lättare än att bära sågen. Ett litet enkelt stockbord och rullbänk. Är bara om det blir grovt eller om jag sågar häschvirke som jag tar jonsered 2253 med 20" svärd, hänger det i gripen och kapar ner på flaket. Lyfter med eltelfer och lyftsax till klyven
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Ska snacka till mig lite rabatter hos lokala handlaren. Så får vi se hur många svordommar det blir vid sågning. Men tänkte nog försöka hålla mig till vettiga kedjor, vill inte få kedjebrott eller dylikt.
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Ska snacka till mig lite rabatter hos lokala handlaren. Så får vi se hur många svordommar det blir vid sågning. Men tänkte nog försöka hålla mig till vettiga kedjor, vill inte få kedjebrott eller dylikt.
många år sedan jag fick det..
Och det har aldrig hänt sedan jag slutade med Hva och oregon kedjor...
 
Jasså, skulle oregon vara så dåligt?
Får kolla på alternativ då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Jasså, skulle oregon vara så dåligt?
Får kolla på alternativ då.
tyckte tänderna gick av väldigt lätt förr...
 
galento
A AndersS skrev:
Har en föregångare till den. 192an, men skulle jag köpa en idag så sneglar jag på MS201an, som också är av samma stuk. Men det blir ju en prisfråga. Jag kör nog 70% med den lilla sågen men den kräver att du inte fuskar med filning. Har blivit bekväm med den låga vikten och den är bra balanserad.
Elaka tungor kallar den för pensionärssåg;)
[bild]
Låter ju intressant Anders (y) får kolla på den också , och att den kallas pensionärssåg
passar ju alldeles utmärkt då jag är en 60+ år gammal gubbjävel :rofl::p;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
galento
skoge skoge skrev:
Du har även Stihl MS 151...2,8 kg och 1,5 hk
Tack för det Skoge :D ska kolla på denna också , har fått för mej att Stihl är bra kvalité ,
en bror har en Stihl och han är nöjd. Tänkte att en lättare såg kunde spara lite på kroppen.
 
Maskintok skrev:
tyckte tänderna gick av väldigt lätt förr...
Ungefär som Carlton... ligger en 18" kedja i skrothinken, finns 1 tand kvar på ena sidan på den
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tack för det Skoge :D ska kolla på denna också , har fått för mej att Stihl är bra kvalité ,
en bror har en Stihl och han är nöjd. Tänkte att en lättare såg kunde spara lite på kroppen.
Jo de är inte så tokiga, Husqvarna hade problem under pandemin med att få fram grejor
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
galento galento skrev:
Låter ju intressant Anders (y) får kolla på den också , och att den kallas pensionärssåg
passar ju alldeles utmärkt då jag är en 60+ år gammal gubbjävel :rofl::p;)
Kolla tråden om ved där finns en bild när jag fick ta hand om en sälg. Har du inte grövre så orkar den med. Jag kör aldrig mera än tre tankar när jag är igång pga princip, aldrig ålder och kondition;)
 
T
Vedkap och hva 242 xpg som komplement till det grova. 242:an har jag också kört mycket i grov slutavverkning, väldigt smidig och bra såg, klassiker bland gamla skogsbrukare. En av de bättre allroundsågarna som byggts. Köpte den beg och har själv haft den i nu 20 år och går som en klocka, enda större rep i min ägo var ett förgasarbyte back in the days.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Kolla tråden om ved där finns en bild när jag fick ta hand om en sälg. Har du inte grövre så orkar den med. Jag kör aldrig mera än tre tankar när jag är igång pga princip, aldrig ålder och kondition;)
Ok ska kolla :) en annat bra tillfälle med lättare såg är väl när veden kapas , vi har en
Faxe vedkap men den har inte använts på många år. Har veden hängande i gripen nu
så jag kan stå rak och kapa , gött att slippa stå och kapa i vedhögen för ryggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.