Vi köpte ett 1,5 planshus med källare förra sommaren som vi renoverar. Det är ett trähus fr -36. Besiktningsmannen sa att ventilationen behövde förbättras eftersom det finns spår av "mikrobiell tillväxt" på några ställen uppe på vinden.

Idag är det bara självdrag. Vi har pelletspanna så skorstenen är iaf uppvärmd, men det fungerar inte så bra sommaren och sen har jag läst om problemen som blir med olika tryck på över- och undervåning och som leder till problem på vinden som vi har. Huset är oisolerat och vi kommer tilläggsisolera om några år vilket jag antar också påverkar självdraget.

Hur som helst. Vi har börjat renovera köket och tänkte köpa en ny köksfläkt. Det finns en idag, men det luktar stekos på toaletterna och i tvättstugan... Vi har tre ventilationskanaler i pipan. För att förbättra draget tänker jag mig att man monerar en motor uppe i skorstenen för att få bättre drag överlag i huset. Fungerar det tillsammans med pelletseldning?! Kan man montera en sådan motor bara på den ventilationskanal som sköter ventilationen? Och vad ska man tänka på när vi ska köpa köksfläkt? Blir den en "vanlig" eller en med spjäll?

Vet inte riktigt hur jag ska fråga för jag kan för lite...

Är det ngn som har ett liknande hus och hur har ni löst ventilationen?
 
Inte för att jag på något sett är en expert men.....

Testa att öppna ett fönster när ni steker pankakor & har fläkten i gång.
Blir det mindre mat os då så skulle jag tro att ni har för lite TILL luft. Verkar vara ganska vanligt i självdrags hus att man monterar från luft fläktar men sätter inte in några TILL luft ventiler (det ska ju läcka igenom väggarna o golv).

Om det är så att det är för dåligt TILL luft så spelar det ingenroll om ni köper en jätte fläkt. Det blir inte mycket bättre för det :)

Till luft brukar ju vara billigare att ordna änn från luft. :)

Till luften ska finnas i Sovrum,vardagsrum osv. Frånluft i Badrum, kök, tvättstuga (där det finns vatten). i vissa hus har man även som du verkar ha från luft även i sovrum o likande. Jag kan inte säga att det är fel. Men det är viktigare att få ut luften i "våta" rum änn i sovrum.

Sen så brukar "mikrobiell tillväxt" öka främst på Vintern då det blir kondens på vinden. Framför allt om ni har ökat på isoleringen på vinden. Om ni inte har det men har planer att göra det. Gör det inte förräns ni har fått ordning på innomhus ventelationen.
 
Tack för svaret!

Vinden idag är inte isolerad men en ventil på ena sidan är igensatt pga att den tidigare ägaren satte plåtfasad mot väster för att den sidan var så utsatt. Det är ju mycket möjligt att det kan bli bättre när den öppnas upp.

Vi har haft en vän som är sotare här idag för att kolla hur alla kanaler går och det verkar gå att lösa så att vi får en ledig kanal till fläkten iaf. Och sen var det väldigt mycket rester från gamla fågelbon som åkte ner också - kan ju tänkas att det hjälper draget också :). (Det sitter ett nät över skorstenen så det är nog väldigt gamla rester...)

Han rådde oss till att koppla på en snurra på vent.kanalen från WC som kan öka utsuget. Och sen ska vi nog se till att det blir lite tilluftskanaler också... Jag tänkte lite att tilluft kom in pga att huset är oisolerat än så länge (bara stående plank och tretex), men det är nog som någon sa att det mest är kylan som kommer in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.