Vi är nu i princip färdiga med totalrenoveringen av vårt hus från -22 som vi köpte i höstas. Då många är nyfikna på vad kostnaden blev skriver jag här en liten sammanställning. Huset är 127 kvm, i 1,5 plan.
Badrum (20m2) 80 000 (kakel, klinker golvvärme, dusch, bubbelbad)
2 små toa ( 2m2) (kakel, skiffer +porslin) 65 000
kök 250 000 (Rönnerholms)
ny stam + vatten o avlopp 40 000
luftvärmepump på vatten 75 000
ny el i hela huset (svensk standard) 100 000
trägolv slipa + lacka 5st, 7000
Braskamin, omsättning av kakelugn samt kasett till Ö-spis 50 000
Vitvaror 50 000
Färg och tapeter + spackel m.m. 30 000
Målare 30 000
Snickare 25 000


Renoveringen har alltså kostat lika mkt som vi betalade för huset.... Men det blev fint! Det är skönt att kunna njuta av huset nu, för någon semester lär vi knappast ha råd med... :)
 
Hej,

Spännande att få lite siffror:)
Får man fråga var i landet huset ligger? Det påverkar ju priset på framför allt hantverkare. Har ni förresten haft hantverkare till allt eller har ni gjort vissa delar själva?
 
Vi håller på att renovera ett 1.5-planshus från -32, så detta är mycket intressant! Har du bilder på huset också?
 
Huset ligger i Skara. Vi har haft hantverkare till all el och vatten samt kakelsättning. Vi hade snickare som satte upp pärlspont i inre hallen, monterade köket och flyttade en dörr. Vi hade en målare som tapetserade, vi gjorde dock allt förberedelsejobb själva, förutom bredspacklingen. Allt målande och rivande har vi gjort själva (det räckte till...) Spisarna och skorstenarna (vi har dratt rör) fixade muraren. Vi har unnat oss att vräka på lite vad gäller val av kök, vitvaror m.m. Vad gäller elen var vi dock snåla och valde det billigaste standardutförandet på uttag och strömbrytare - de "tidstypiska" var så nedrans dyra! Jag svarar gärna på detaljfrågor om det kan vara till hjälp. Bilder har jag - på den andra datorn. Jag kan se imorgon om jag hinner lägga ut lite före-efter.
 
Ylva_P skrev:
Vi har unnat oss att vräka på lite vad gäller val av kök, vitvaror m.m.
Jag kan inte annat än hålla med. Jag visste knappt att det var möjligt att bygga kök för en kvarts miljon, utan vitvaror. Men, det var tydligen så... :) Jag tittade på Rönnerholms, och det är verkligen ett snyggt kök de gjort.

Jag tycker din uppställning är mycket bra, för den visar att det verkligen är viktigt att man trivs med kök och badrum i hus som man vill köpa. Det är ohyggliga pengar att göra om dem, även om man väljer en enklare standard är ni har gjort.
 
Swetrot skrev:
Jag kan inte annat än hålla med. Jag visste knappt att det var möjligt att bygga kök för en kvarts miljon, utan vitvaror. Men, det var tydligen så... :) Jag tittade på Rönnerholms, och det är verkligen ett snyggt kök de gjort.

Jag tycker din uppställning är mycket bra, för den visar att det verkligen är viktigt att man trivs med kök och badrum i hus som man vill köpa. Det är ohyggliga pengar att göra om dem, även om man väljer en enklare standard är ni har gjort.

Det måste väl går att bygga kök för en tiondel av pengarna? (antar att du var ironisk :) )
 
Har ni ändrat planlösningen något, flyttat väggar, burit av etc, eller har det i huvudsak varit ytskiktsrenovering samt uppdatering av saker som el och vatten? Endast invändig renovering?
 
W
Har oxo helrenoverat ett gammalt hus och måste säga att priset är grymt lågt. Men ni har ju inga stora hanteverksräkningar direkt. Själv hade vi nästan ett hus i hantverkskostnad så det e klart det drar ju upp det hela.
Iför sig så kanske man inte kan dra på "allt" i skara, man vill ju få igen pengarna.

Är det bara ytskickt? För det saknas ju tak, golv, väggar både ut och invändigt men det kanske inte var något ni gav er på? (förutom ev målning då)?
Tillägsisolering???
 
Wester skrev:
Har oxo helrenoverat ett gammalt hus och måste säga att priset är grymt lågt. Men ni har ju inga stora hanteverksräkningar direkt. Själv hade vi nästan ett hus i hantverkskostnad så det e klart det drar ju upp det hela.
Iför sig så kanske man inte kan dra på "allt" i skara, man vill ju få igen pengarna.

Är det bara ytskickt? För det saknas ju tak, golv, väggar både ut och invändigt men det kanske inte var något ni gav er på? (förutom ev målning då)?
Tillägsisolering???
Det beror väl på hur mycket man gör själv? Av de bitar inläggsförfattaren räknar upp som vi också hunnit med kom vi undan betydligt billigare, men då har vi också gjort allt själva (utom dränering av huset).

Skulle vara kul att se fler skriva upp sina kostnader så här! (Lovar själv att återkomma när jag har mer att komma med.)
 
W
Henriettae skrev:
Det beror väl på hur mycket man gör själv? Av de bitar inläggsförfattaren räknar upp som vi också hunnit med kom vi undan betydligt billigare, men då har vi också gjort allt själva (utom dränering av huset).

Skulle vara kul att se fler skriva upp sina kostnader så här! (Lovar själv att återkomma när jag har mer att komma med.)
Nehä, beror det på hur mycket man gör själv?? Hade jag ingen aning om ;)
Det var ju det jag skrev, tyckte det blev grymt lågt pris, men det var ju inga hantverkskostnader.
 
Ursäkta att jag varit lite dålig på att svara, bråda tider nu - hinner bara med ett hastigt svar. Yttertak och dränering var helt OK enligt besiktn., så dem har vi inte gjort ngt med. Det tidigare putsade huset teglades på 70-talet och är i helt OK skick. De tidigare ägarna bytte till isolerglas ca 1980, så det var OK. Innertaken var frigolit spikat genom gamla spänntak. Detta rev vi så råsponten kom fram, den har vi målat vit. Två spänntak kunde målaren rädda. All målning har vi gjort själva. (målaren har tapetserat)Väggarna var OK, men har bredspacklats av målaren. En vägg har min man byggt själv, en dörr har en snickare flyttat. Hantverkare är nog generellt billigare här än i t.ex. Stockholm. Sedan är det så att i lilla Skara är rörmokaren gammal fotbollslagskompis till maken, elektrikern är pappa till bästisen, målaren är gammal klasskompis o.s.v. så man kan få "vänskapspriser" även om man som vi betalar allt vitt. :)
 
Wester skrev:
Nehä, beror det på hur mycket man gör själv?? Hade jag ingen aning om ;)
Det var ju det jag skrev, tyckte det blev grymt lågt pris, men det var ju inga hantverkskostnader.
Alltså hantverkskostnader - vitt - ingår i de priser jag skrev!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.