Vad ska jag ta hänsyn till när det gäller besiktningsprotokollen?
tacksam för hjälp Dokument med rubriken 'Besiktningens graderingar' och symboler för olika typer av anmärkningar från en besiktning utförd av Anticimex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur besiktningsprotokoll med checklistor och foto av byggnad med fuktrelaterad risk från närbelägna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av ett hus besiktningsprotokoll med markerade avsnitt och bilder på takpannor med mossa samt en fuktig vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på en sida ur ett besiktningsprotokoll med bilder som visar potentiella risker för fukt i ett badrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot av en sida från ett besiktningsprotokoll med markeringar och bilder av ett garagefönster och en takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besiktningsprotokollsidor som visar skador på tak och fuktskador vid garageingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument med rubriken 'Besiktningens graderingar' och symboler för olika typer av anmärkningar från en besiktning utförd av Anticimex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur besiktningsprotokoll med checklistor och foto av byggnad med fuktrelaterad risk från närbelägna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument med rubriken 'Besiktningens graderingar' och symboler för olika typer av anmärkningar från en besiktning utförd av Anticimex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur besiktningsprotokoll med checklistor och foto av byggnad med fuktrelaterad risk från närbelägna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av ett hus besiktningsprotokoll med markerade avsnitt och bilder på takpannor med mossa samt en fuktig vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på en sida ur ett besiktningsprotokoll med bilder som visar potentiella risker för fukt i ett badrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot av en sida från ett besiktningsprotokoll med markeringar och bilder av ett garagefönster och en takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besiktningsprotokollsidor som visar skador på tak och fuktskador vid garageingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument med rubriken 'Besiktningens graderingar' och symboler för olika typer av anmärkningar från en besiktning utförd av Anticimex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur besiktningsprotokoll med checklistor och foto av byggnad med fuktrelaterad risk från närbelägna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av ett hus besiktningsprotokoll med markerade avsnitt och bilder på takpannor med mossa samt en fuktig vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på en sida ur ett besiktningsprotokoll med bilder som visar potentiella risker för fukt i ett badrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot av en sida från ett besiktningsprotokoll med markeringar och bilder av ett garagefönster och en takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besiktningsprotokollsidor som visar skador på tak och fuktskador vid garageingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste be om ursäkt för Upprepade bilder..första gången jag lägger upp och det blev så konstig ser jag
 
Ett ganska typiskt hus från den tiden. Frågan är om du vill ha ett sånt hus med de potentiella problem det bär med sig? Platt garagetak, som det dessutom står vatten på. Otrevlig påväxt på undertaket, men jag undrar om det verkligen är eternit som besiktningsmannen skrivit, eller masonit - viss skillnad! Ser mera ut som det sistnämnda på bilden. Oavsett material är det illavarslande. Något annat som är illavarslande är att både nuvarande och kanske även tidigare ägare slarvat med målning av de utvändiga trädetaljerna, vad mer har det slarvats med? Man har bytt kök och badrum, men inte fått till golvbrunnen korrekt.
Är det här fel du kan tänka dig att åtgärda (och även upptäcka fler fel när du tar fram kofoten)?
 
Tack för att du gick igenom protokollet..kommer de fel att kosta mig stor summa när jag åtgärder de?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett ganska typiskt hus från den tiden. Frågan är om du vill ha ett sånt hus med de potentiella problem det bär med sig? Platt garagetak, som det dessutom står vatten på. Otrevlig påväxt på undertaket, men jag undrar om det verkligen är eternit som besiktningsmannen skrivit, eller masonit - viss skillnad! Ser mera ut som det sistnämnda på bilden. Oavsett material är det illavarslande. Något annat som är illavarslande är att både nuvarande och kanske även tidigare ägare slarvat med målning av de utvändiga trädetaljerna, vad mer har det slarvats med? Man har bytt kök och badrum, men inte fått till golvbrunnen korrekt.
Är det här fel du kan tänka dig att åtgärda (och även upptäcka fler fel när du tar fram kofoten)?



Tack för att du gick igenom protokollet..kommer de fel att kosta mig stor summa när jag åtgärder de?
 
Ja, det kan bli dyrt. Billigare om du gör mycket av arbetet själv, dyrare om du lejer bort det. Golvbrunnen är kanske egentligen ingen större fara, det ser ut som att det är ett badkar eller en duschkabin där mtp röret.
Om det är värt det vet du bäst själv. Beror på din budget, vad huset kostar och så.
 
  • Gilla
Leah87
  • Laddar…
På det stora hela är det normala anmärkningar på ett sådant hus från den tiden. Det mest illavarslande i mina ögon är det tryckta virket i krypgrunden. Det är ett jäkla aber att byta och eftersom där finns fukt så finns problemet även om det är gränsfall.

Det ser ju ut att vara eternittak på utvändiga bilderna så det mikrobiella på vinden är ju ett problem men vanligen går det lösa genom att tvätta och sedan öka ventilationen på vinden. Taket är ju dags att byta så det är ju bara att ändra konstruktionen vid takbytet.

Platt tak är och har alltid varit en riskkonstruktion. Är det friskt under så är det bara att pappa om och i samma veva byta det invändiga stupröret.

Summerat så skulle jag säga att det är inte ett hus jag skulle köpa om det inte a) var mitt drömhus och jag har en viss kunskap själv om att fixa problemen b) vill ha huset och är villig att lägga pengar på det

Uppskattad kostnad för att leja bort alltihop och komma tillrätta med samtliga problem skulle jag säga är någonstans 500 000kr. Men det är ju säkert inget som är panik att göra direkt utan går ju göra över en längre period.
 
Hej!
Har själv haft en 70-talshus med liknande problem, skulle aldrig någonsin sätta mig i den sitsen igen.

Byta en golvbrunn eller lite klädselbrädor är för de flesta en smal sak, men när det föreligger allvarliga fel så som tryckt virke och mögellukt skulle jag absolut kolla på andra objekt istället.
Lycka till!
 
P projektetthem skrev:
Hej!
Har själv haft en 70-talshus med liknande problem, skulle aldrig någonsin sätta mig i den sitsen igen.

Byta en golvbrunn eller lite klädselbrädor är för de flesta en smal sak, men när det föreligger allvarliga fel så som tryckt virke och mögellukt skulle jag absolut kolla på andra objekt istället.
Lycka till!


Hej och tack för svaret..nu är det så att vi har redan köpt huset, det är vårt första hus och vi har inte mycket erfarenheter av hus innan :rolleyes::rolleyes: vad ska vi börja med tänker jag? Vilken åtgärd är mest akut?
 
När ni får tillträde, börja med det som är akut, dvs det som har skadat eller riskerar att skada huset. Rent kosmetiska grejer kan vänta. Ett fult kök går att leva med, en fukt- eller mögelskada går sämre att leva med.
Under tiden fram till tillträdet, plugga på och lär er allt om denna typ av hus!
 
  • Gilla
Leah87
  • Laddar…

Bästa svaret

L Leah87 skrev:
Hej och tack för svaret..nu är det så att vi har redan köpt huset, det är vårt första hus och vi har inte mycket erfarenheter av hus innan :rolleyes::rolleyes: vad ska vi börja med tänker jag? Vilken åtgärd är mest akut?
Så kan det ju vara och det är inget dåligt hus bara för det men om jag vore ni skulle jag göra upp en plan för åtgärder så saker görs i rätt ordning.
När vi flyttade till hus målade vi om uterummet och grävde rent runt hela huset för att sätta kantsten och lägga grus. För att bara ett par år senare alltihop för vi var tvungna att dränera om källaren.

Taket skulle jag säga att det är inget problem i sig men upp och kolla så luftspalterna mellan takstolarna är öppna (våra hade man lagt isolering över) och att ventilationen i gavelspetsarna är fria. Kanske kan ni spraya något mögeldödande på det mögel som finns. Annars löser sig resten när ni byter taket för det skulle jag säga är dags inom några år.

att renovera inne innan ni bytt syllarna är bara meningslös. Nu är det inte alltid tryckt virke mot betong blir ett problem men ni vill inte ha det problemet så det behöver åtgärdas innan ni ger er på något annat som ni annars kommer få göra om.

Osv osv.

Ni skall ju troligen bo i huset ett tag och jag kan säga att vi nu efter 15år har fått vårt hus som vi vill ha det och åtgärdat allt. Då har vi ändå ett tak som har nått sin ålder (pannor bytta -98 men underlag från -73) och köket börjar sjunga på sista versen då det är från -73 (dock deltenoverat av oss i omgångar senaste 15 åren)

så is i magen och planera. Inget fel på huset i sig.
Men ett råd. Ta kvitton på allt och spara för alltid då det finns mycket större avdrag att göra vid en försäljning än vad gemene man gör genom så kallade standardhöjningar vilket ofta blir fallet om man gör något nu för tiden på ett hus av den åldern.
 
  • Gilla
Leah87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.