Har du injusteringsprotokollet av ventilationen tillgänglig??
Om det ryker in och tjuter i dörrar har du på tok för högt undertryck i huset. Antingen går frånluftsfläkten på för högt varvtal eller så har du väldigt låg tilluft. Med FTX ska du ha balanserad ventilation INTE kraftig undertrycks ventilation. Draget i skorstenen ska inte avta bara för att brasan är på väg att slockna.
Kolla upp dina ventilationsflöden.

Vi har haft till- frånluftvärmepump och nu FTX sedan i oktober (Heru 100 S EC). Frånluften ligger på ca 5l/s högre än tilluften. Det ger ett litet men tillräckligt undertryck.
 
R Runnis skrev:
Har du injusteringsprotokollet av ventilationen tillgänglig??
Om det ryker in och tjuter i dörrar har du på tok för högt undertryck i huset. Antingen går frånluftsfläkten på för högt varvtal eller så har du väldigt låg tilluft. Med FTX ska du ha balanserad ventilation INTE kraftig undertrycks ventilation. Draget i skorstenen ska inte avta bara för att brasan är på väg att slockna.
Kolla upp dina ventilationsflöden.

Vi har haft till- frånluftvärmepump och nu FTX sedan i oktober (Heru 100 S EC). Frånluften ligger på ca 5l/s högre än tilluften. Det ger ett litet men tillräckligt undertryck.
Hallå,
tjuter i dörrarna gör det inte, förutom när jag kör köksfläkten. Jag fick ett tipps av den lokala kaminåterförsäljaren hur man kam kontrollera att undertrycket inte är för högt. Öppna kaminluckan lite när kaminen är kall och tända en sticka vid glipan. Om lågan viker in mot kaminen är undertrycket inte för högt. Viker den däremot utåt behöver frånluften justeras.

Låter kanske inte helt vetenskapligt men när jag testade vek lågan innåt.
 
Okej.
Kan FTX ha gjort någon avfrostning och stoppat tilluftsfläkten eller nått?
En gång är en gång för mycket i detta fallet.
 
R Runnis skrev:
Okej.
Kan FTX ha gjort någon avfrostning och stoppat tilluftsfläkten eller nått?
En gång är en gång för mycket i detta fallet.
Hallå,
Jag tror inte det. Den har fuktavkänning som ökar ventilationen vid fukt, t.ex. vi dusch. Den höjer nog både till och frånluften lika mycket vilket säkert kan leda till lite högre undertryck.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Jag tror inte det. Den har fuktavkänning som ökar ventilationen vid fukt, t.ex. vi dusch. Den höjer nog både till och frånluften lika mycket vilket säkert kan leda till lite högre undertryck.
Om den ändrar båda lika mkt kan detta inte resultera i en tryckförändring.

Var de många minus ute när de hände? Är de en roterande eller motströms ftx?
 
J Joonazz skrev:
Om den ändrar båda lika mkt kan detta inte resultera i en tryckförändring.

Var de många minus ute när de hände? Är de en roterande eller motströms ftx?
Hallå,
Eftersom vi har ett visst undertryck vid normalt läge tänker jag att det ökar lite vid forcering. Om både till och frånluft ökar t.ex. 20 % borde ju skillnaden i absoluts tal bli större?

Vi har ett swegon casa r5 nånting. Roterande va?
Det var rätt kallt och klart värder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.