Hej 2 snabba frågor.

Behöver sätta in en frånluftsfläkt i våran tvättstuga och tänkte sätta den i det befintliga hålet som idag är en vanlig friskluftsventil.
Finns det några nackdelar med att ha den genom en yttervägg? Smidigast så för mig då den bara behöver el så är det klart, annars måste jag sätta rör, ta upp hål i innertak och yttertak samt få en huv monterad.
Det är en Klimat K7 som ska ha konstant drift så kallrasspjäll eller liknande behövs ej.

Den andra frågan gäller frånluft i kök.
Nu har vi en stor öppen planlösning (vardagsrum, kök, matplats) på ca 80kvm med 3st friskluftsventiler och en ikea köksfläkt som inte har ett grundflöde när den är avstängd. detta gränsar till hall och badrum där vi har ytterligare friskluftsventil samt en Klimat K7 på konstantdrift i badrummet.

Behöver jag sätta in en frånluftsfläkt ytterligare i köket eller klarar badrumsfläkten av att dra ut den vardagliga fukten från köket också? När vi lagar mat har vi såklart köksfläkten igång.
Jag vet att man bör ta hit en firma som kikar på det och mäter balansen men jag får lite kondensutslag på de fönster som är av 2glastyp när det blir stora väderomslag som i dagarna i Skåne från +2-3 till -10

Se planlösning för visuellt av vad jag sagt.
Blått är friskluft genom vägg
Rött i badrum är ovan dusch, ut genom takhuv.
Rött i tvättstuga är enligt frågan ovan
Orange = köksfläkt genom takhuv
Ritning av en entreplansvilla med ventilationsschema, blåa friskluftsventiler och röda frånluftsplatser markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leafy skrev:
Hej 2 snabba frågor.

Behöver sätta in en frånluftsfläkt i våran tvättstuga och tänkte sätta den i det befintliga hålet som idag är en vanlig friskluftsventil.
Finns det några nackdelar med att ha den genom en yttervägg? Smidigast så för mig då den bara behöver el så är det klart, annars måste jag sätta rör, ta upp hål i innertak och yttertak samt få en huv monterad.
Det är en Klimat K7 som ska ha konstant drift så kallrasspjäll eller liknande behövs ej.

Den andra frågan gäller frånluft i kök.
Nu har vi en stor öppen planlösning (vardagsrum, kök, matplats) på ca 80kvm med 3st friskluftsventiler och en ikea köksfläkt som inte har ett grundflöde när den är avstängd. detta gränsar till hall och badrum där vi har ytterligare friskluftsventil samt en Klimat K7 på konstantdrift i badrummet.

Behöver jag sätta in en frånluftsfläkt ytterligare i köket eller klarar badrumsfläkten av att dra ut den vardagliga fukten från köket också? När vi lagar mat har vi såklart köksfläkten igång.
Jag vet att man bör ta hit en firma som kikar på det och mäter balansen men jag får lite kondensutslag på de fönster som är av 2glastyp när det blir stora väderomslag som i dagarna i Skåne från +2-3 till -10

Se planlösning för visuellt av vad jag sagt.
Blått är friskluft genom vägg
Rött i badrum är ovan dusch, ut genom takhuv.
Rött i tvättstuga är enligt frågan ovan
Orange = köksfläkt genom takhuv
[bild]
Många fläktar i badrum sitter på ytterväggar. Ev. risk för frost på fasad dessa årstider. Du bör ha en till i duschrummet på konstant drift ivf. Sedan om du bara låter köksfläkten gå en stund till efter matlagningen så klarar du dig nog. Du har väl innan bara haft självdrag. Så alla fläktar blir ett plus i ventilationen.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Många fläktar i badrum sitter på ytterväggar. Ev. risk för frost på fasad dessa årstider. Du bör ha en till i duschrummet på konstant drift ivf. Sedan om du bara låter köksfläkten gå en stund till efter matlagningen så klarar du dig nog. Du har väl innan bara haft självdrag. Så alla fläktar blir ett plus i ventilationen.
Ja precis det jag misstänkte med men jag stötte på någon som skrev om förstörd panel m.m. samt att fukten kunde leta sig upp via luftspalt till kallvind m.m. men det är väl långsökt eftersom jag har ett genomföringsrör och i värsta fall får man väl dra en sträng fog eller silikon i anslutningarna.

Mina fläktar idag är alltid igång på ett grundflöde som ökar vid närvaro och går upp på max när det når ett visst RH t.ex. vid dusch.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får räkna på om dina fläktar uppfyller normerna när det gäller luftflöden: [länk]
Ja tittar jag på det där så behöver jag större fläktar eller så får jag köra mina Klimat K7 på maxvarv plus komplettera med en till frånluft i köket eller sätta in en ny köksfläkt med grundflöde.

0,35x200 = 70l/s
1 badrum, 1 kök, 1 tvättstuga 15+10+10= 35l/s

Klimat K7 har följande spec så som mina är inställda idag.

Läge 1:
– Kontinuerligt grundflöde (lågvarv 40 m³/h).
– Närvarosensor rörelse (IR)/ljus (mellanvarv 60 m³/h). Eftergångstid 15 minuter.
– Självjusterande fuktautomatik (högvarv 95 m³/h).

Kapaciteten som fläktarna har är följande:
Kapacitet, friblåsande:
– Lågvarv 40 m³/h (11,1 l/s)
– Mellanvarv 60 m³/h (16,7 l/s)
– Högvarv 95 m³/h (26,4 l/s)
– Maxvarv 110 m³/h (30,6 l/s)

Så sätter jag på köksfläkten på lägsta läget, även då låter den rätt mycket och ställer in badrumsfläkt och tvättstugefläkt på högsta läget kontinuerligt så klarar jag av att skapa undertryck i huset.

Ideér? Ska jag behöva sälja en njure och köpa FTX för att det ska bli bra helt enkelt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.