S
Hittade denna i vårt garage. Förra ägaren gillade vapen så min första tanke var att det var nån slags ammunition. Men vi har också nyss haft elektriker och rörmokare som fixat i garaget, och tänkte att det kanske kan vara nåt verktyg de har för att spika/fixa nåt.. Nån som kan upplysa mig?
Mvh
 
  • Hand håller en liten metallföremål som liknar ammunition men kan vara ett verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en mässingsfärgad kapsel med text och nummer stansade på basen, möjligt verktyg eller ammunition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett litet metallföremål som liknar ammunition, eventuellt ett verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Givet att föregående ägare gillade vapen kanske hen också gillade att handladda? Det skulle kunna vara en del av ett pressverktyg för att montera ihop patroner?
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Givet att föregående ägare gillade vapen kanske hen också gillade att handladda? Det skulle kunna vara ett pressverktyg för att montera ihop patroner?
Ahh, kanske nåt sånt ja.. För i mina ögon (som är oerfaren när det kommer till vapen) så ser det inte ut som en vanlig patron…
 
S
Men jag tänker fortfarande att det kanske är nåt don som används av hantverkare för att underlätta/utföra nåt moment..
 
Google lens visar att liknande (men ändå ganska olika) saker som kallas ”float valve”. När jag söker på detta får jag dock upp andra bilder som ser väldigt olika ut.

Om du har reddit så får du troligtvis svar mycket snabbt om du lägger upp bilderna här: https://www.reddit.com/r/whatisthisthing/

Om du inte har reddit så kan du skaffa ett konto eller säga till här i tråden så lägger jag eller någon annan upp bilderna åt dig.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Helt klart vapenrelaterat. Jag gissar på nåt som används vid handladdning, men kan även vara någon form av inskjutningsparton/blindpatron.
 
Kanske en gammal vaxtermostat, om man värmer koppardelen så skjuts stiftet ut och stänger, testa att värma med en tändare
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
S
J John2019 skrev:
Kanske en gammal vaxtermostat, om man värmer koppardelen så skjuts stiftet ut och stänger, testa att värma med en tändare
Haha vette tusan om jag vågar elda på den innan jag vet att det inte är nån sorts vapenpatron..
 
S
Fick förslaget att det kan vara en gammal övertrycksventil… men hittar inget liknande på google..
 
Bild två i första inlägget får mig också att tänka på någon form av blindpatron. Men övriga bilder gör mig mer tveksam. Är det tre olika delar som sitter ihop på något sätt?
 
S Snickesnickarn skrev:
Hittade denna i vårt garage. Förra ägaren gillade vapen så min första tanke var att det var nån slags ammunition. Men vi har också nyss haft elektriker och rörmokare som fixat i garaget, och tänkte att det kanske kan vara nåt verktyg de har för att spika/fixa nåt.. Nån som kan upplysa mig?
Mvh
Har du någon ljusdiod i smala änden?

Ser inte ut att vara en patron för övrigt.

Möjligen ett laddverktyg då det inte är en kant i bakänden Kopparfärgat föremål liknande ett laddverktyg eller en ljusdiod där detaljer syns, mot en suddig bakgrund av en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Man kan ju inte låta bli att släppa allt på jobbet och göra lite detektivarbete.

Efter att ha studsat runt mellan artilleri, vvs och annat smått och gått har jag landat i att min bästa gissning är innanmätet av en kylarvätsketermostat, likt denna: https://www.4turbo.pl/thermostat-evo-7-9,3,48086,18645
 
  • Gilla
Snickesnickarn och 2 till
  • Laddar…
tommib
Seger för tracker!

:D
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
@tracker gör skäl för sitt nick!
 
  • Haha
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.