LennartLampa LennartLampa skrev:
vi har en luftvärmepump redan men den värmer bara en liten del av övervåningen.
Jaha okej
 
Vi har en Keddy kassett. Det blir väldigt varmt när den kör. Vi har den i en murstock så murstock m.m. värms ju också upp och lagrar värmen något mera. jag tycker det framförallt är bra för att kunna elda tryggare, det luktar inget, det sprakar inte ut etc. Det gör ju de facto att man faktiskt använder eldstaden :)

Pengar sparar den ju de kalla vinterdagarna, men hur mycket är svårt att svara på :) Det finns ju siffror på vilken effekt den ger, men man ska ha med sig då att den effekten blir ju inte jämnt fördelad över boytan. Vi har 80 kvm övervåning och har svårt att fördela ut värmen där. Framför brasan blir det varmt :)
 
LennartLampa LennartLampa skrev:
Men tror du att en vanlig lekman skulle lösa det?
Ja!

LennartLampa LennartLampa skrev:
Blir alltid lite osäker när det gäller saker som kan börja brinna.
Tror du har svårt att ställa till det så att brandrisken blir större än den är i en vanlig oskyddad öppen spis. Har jag fel lär någon insatt snart upplysa mig om vad jag förbiser.
 
LennartLampa LennartLampa skrev:
jag klurade lite på det faktiskt, dvs att göra jobbet själv. Men tror du att en vanlig lekman skulle lösa det? Blir alltid lite osäker när det gäller saker som kan börja brinna. Men det är klart man besiktar ju innan så blir det helt åt fanders så får man ju veta det innan dock.

rent kostnadsmässigt vad landade du på och hur lång tid tog det hela?
Det var inte många tusenlappar det kostade att fixa, kanske 3. Jag hyrde en hålsåg för att ta hål på teglet för ventilationshålet i "kåpan" och ett sågblad till tigersågen som fungerade för tegel.

Jag är en normalhändig kvinna som inte räds det okända. Vad förlorar du på att pröva?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.