Nej, det bör inte alls ligga runt 1,5bar. Det är i allmänhet maxtrycket.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
F Fieldstreet skrev:
Jag har ett dåligt isolerat tegelhus från -57, gamla fönster i flera rum och bara två av de fyra elementen i källaren är kopplade till fjärrvärmen, de andra två kopplade till den gamla pannan som inte används.
Vad menas med detta, är inte övriga element kopplade till FJV, används inte pannan så ska dom andra elementen vara iskalla, troligtvis en missuppfattning av dig. Uppe till höger på den svarta lådan är ett vred med plus och minus och siffran 8 i slutet. vad står den på nu. Vill du ha varmare så ställ upp den ca 2 C och vänta ett dygn.
 
  • Gilla
Fieldstreet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Cirkulationspumpen behöver inte stängas av för att kunna fylla på systemet. Möjligen kan man behöva stänga av den för att kunna lufta systemet om man har nån besvärlig luftblåsa nånstans.
Ok, bra att veta!

D Daniel 109 skrev:
Nej, det bör inte alls ligga runt 1,5bar. Det är i allmänhet maxtrycket.
Nu blir jag osäker :D Flera bud. Det är inte så att det där lilla röda strecket vid 2,5bar på manometern är där säkerhetsventilen öppnas

J jonaserik skrev:
Vad menas med detta, är inte övriga element kopplade till FJV, används inte pannan så ska dom andra elementen vara iskalla, troligtvis en missuppfattning av dig. Uppe till höger på den svarta lådan är ett vred med plus och minus och siffran 8 i slutet. vad står den på nu. Vill du ha varmare så ställ upp den ca 2 C och vänta ett dygn.
Jodå, de två är iskalla! Den har jag vridit upp i förrgår och visst har det nog blivit lite varmare. :)
 
Man brukar räkna 0,5 som grundtryck och sedan 0,1 per höjdmeter från lägsta till högsta punkt. Normalt sett räcker alltså 1-1,5 bar till en vanlig villa.
 
F Fieldstreet skrev:
Nu blir jag osäker :D Flera bud. Det är inte så att det där lilla röda strecket vid 2,5bar på manometern är där säkerhetsventilen öppnas
Enklast är att läsa på ratten till säkerhetsventilen så slipper man spekulera. Men annars håller jag med om att 1,5 bar inte behövs i en normal villa såvida det inte är fyra våningar och pannrum i källaren. Dock skadar det inte att fylla på till 1,5 bar - Särskilt innan man luftar då trycket kommer att sjunka lite.

Närbild på en säkerhetsventils ratt märkt med "DUCO" monterad på ett rör i en installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jeppson skrev:
Man brukar räkna 0,5 som grundtryck och sedan 0,1 per höjdmeter från lägsta till högsta punkt. Normalt sett räcker alltså 1-1,5 bar till en vanlig villa.
Bra tumregel! Men dum fråga: vilken högsta punkt? Högsta punkt på elementen på översta våningen?
När jag flyttade in så sa gubben som bott i huset att pannan ska stå på ca 0,7-0,8. Vilket då kan stämma om jag har enplans+källare. Då bör det vara ca 2-3m till elementen en trappa upp?

Vad händer om man har för lågt tryck? Bara att vattnet inte orkar upp till övervåningen?
 
Högsta punkten är vattnets högsta punkt. Det kan vara en radiator eller ett rör uppe vid taket beroende på hur det ser ut hos dig.
Har man för lågt tryck så blir det en luftbubbla högst upp cirkulationen upphör. Och om man försöker lufta så släpper man in luft istället för ut...
 
D Davoda skrev:
Högsta punkt på elementen på översta våningen?
Ja. Men blir ingen jätteskillnad om du använder högsta elementets lägsta punkt......
 
useless useless skrev:
Högsta punkten är vattnets högsta punkt. Det kan vara en radiator eller ett rör uppe vid taket beroende på hur det ser ut hos dig.
Har man för lågt tryck så blir det en luftbubbla högst upp cirkulationen upphör.
Och då får man inte ut bra effekt av elementen eller? Dvs kostar mer än det smakar. Och då måste man lufta av elementen? Polett ner!
 
Utan cirkulation får du inte ut nånting av elementen. Vad som kostar med än det smakar vet jag inte? Vatten som inte kyls ned behöver inte värmas upp heller, så fjärrvärmeförbrukningen lär gå ner, men även temperaturen inne.
 
Jag provade fylla upp till 1bar idag men då släppte den ur sig vatten och gick ner till tidigare värde :thinking:
 
Kom det ut vatten direkt när du fyllde på, eller efter en stund?
 
useless useless skrev:
Kom det ut vatten direkt när du fyllde på, eller efter en stund?
När jag stängde av påfyllningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.