Jag skall bygga en trapp och en stödmur (integrerat i varandra). Jag har tittat på en del modullösningar (t.ex. olika typer av sten från Benders) men detta blir alltför dyrt.

Jag har därför bestämt mig att gjuta själv. Någon som har bra tips/länkar på hur man skall gå tillväga när man formar upp, speciellt själva trappen.
Jag har tänkt forma upp och gjuta trappen i ett svep, inte gjuta steg för steg. Jag förstår grundprincipen men skulle vilja ha mer info som kött på benen.

Någon som har bilder på hur det blivit när ni gjort liknande?

Tack på förhand.
 
Är det en stor trappa? Rak? Om vi säger att 2100mm hög så blir det 12steg med en steg höjd på 175mm som är en bra steg höjd. Så säga att den är 2400 lång. Då har 200mm steg djup. Då är det bara att göra 2 sidor och 12steg gärna med nåra grader inåt lutning. Köp gärna färdiga faslister som tar bort en kanterna på varje steg och gör att kanten håller längre. Sen när man gjuter den så använder rätt trögflyttande betong och går uppe från å ner :) Sen får inte ute trappor vara blanka
 
Trappen kommer bli 1500mm hög, dvs 10 steg med stegdjup på 330mm.
Den kommer vara rak, dock så skall det vara stödmur (som gjutes) på var sida (det är en slänt som jag vill fylla ut).
Jag antar att jag måste gjuta stödmurarna först? (tänkte att armeringsjärn från stödmurarna skulle gå in i trappan för att binda ihop det hela)

Vad menar du med blanka? Är det för halkrisken? Trappan kommer kläs med skiffer vid senare tillfälle.

Någon som har några bilder på liknande bygge?
 
I
Du får börja med att forma trappans undersida om du inte gjuter den mot mark. Sen sätta form på sidorna (motsvarande vagnstycken). Därefter armera trappkupan med korslagda armeringsjärn fi 10-12 cc 200-300. Sen sätta sättstegen (de lodräta framsidorna på stegen i trappan) som då blir lätta att fästa till vagnstyckena. Sen lägger du en regel mittpå i överkant av sättstegen och förbinder den med lodräta pinnar till varje sättsteg för att hålla emot på trycket från betongen. Är trappan bred kan du behöva två sådana följare.

När du sen gjuter ska du börja nerifrån och gjuta fullt upp och dra av plansteget (den horisontella delen på stegen i trappan) med en brädbit, steg för steg. Låt sen betongen få en stund på sig att sätta sig. När du sen känner att ytan på plansteget nätt och jämnt ger efter för fingrarna är det dax att skura av ytan med ett träbrätt. Vill du ha det helt slätt ska du använda ett stålbrätt efteråt.

Sen får du låta betongen härda minst ett par tre dygn och avforma med början på följarna och sättstegen. (Under härdningen är det bra med vattenbegjutning och övertäckning mot avdunstning.)

Vill du ha en btg.trappa som står emot frostsprängning ska du blanda i ett luftporbildande medel i betongen.

Vill du ha trappan extra stark, ska du lägga ett armeringsjärn i framkant av trappnosen (korsningen mellan plan- och sättsteg) med byglar ner till armeringen i trappkupan.

Ungefär så går man tillväga.

Ett tips är oxå att låta plansteget luta 5-10 mm utåt för vattenavrinningens skull. Då får du sätta underkanten på sättsteget ovanför 5-10 mm högre än överkanten på det sättsteg som är undertill. Därefter 'kladda på' med lite betong innan det blir alltför torrt och bygga fallet i det 'kladdat' med skurbrättet.
 
gjuta nerefrån å upp är mer jobb. än uppe från och ner. Men visst skiljer på vilken betong man använder
 
Se Robert och Nina's byggdagbok här
 
Vill bara påpeka att det imported_Byggaren sa är väldigt viktigt. Luftporbildare i betongen och så låg vct som möjligt. (Tät betong).

Salta aldrig trappan när den är klar!
 
Vi har också tänkt att göra som robert och nina men vi hade tänkt anv betonghålsten eller lecablock. Vad kostar det att gjuta en sådan här stödmur jämfört med att mura med leca eller hålsten? Att bygga en hållbar gjutform måste vara det som är det svåra, vad använder man för skivor? Släpper betongen? Hur gör man i trappen med skivorna på sidorna? Sågar man den trappstegsformad?
Mycket frågor blir det!
 
I
öland skrev:
Vi har också tänkt att göra som robert och nina men vi hade tänkt anv betonghålsten eller lecablock. Vad kostar det att gjuta en sådan här stödmur jämfört med att mura med leca eller hålsten? Att bygga en hållbar gjutform måste vara det som är det svåra, vad använder man för skivor? Släpper betongen? Hur gör man i trappen med skivorna på sidorna? Sågar man den trappstegsformad?
Mycket frågor blir det!

Det blir klart dyrare och bra mycket bättre att gjuta en btg.stödmur/trappa än att mura upp den.

Till en gjuten stödmur kan man hyra plastad btg.plywood och formvirke hos något bygg- eller uthyrningsförtag. Se Eniro, Gula Sidorna.

Till stödmuren använder man hela skivor, som stöds bakom med reglar lodrätt och dubbla liggande reglar vågrätt p.b.s och drar ett formstag mellan dem och låser samman dem så att de dubbla reglarna får ta trycket från den lösa btg. under gjutning och härdning. De lodräta är enbart tryckfördelande.

Trappan formar man med en enkel ytterform (som stöds mot mark med snedstämp) av hel skiva plastad formplywood p.b.s och spikar på den nästan lodräta (de ska luta cirka 25 mm inåt i nerkant per sättsteg) 1"x3" brädbitar som stöd för formen till sättstegen.

Skivorna bestryks med formolja och släpper sen lätt vid avformning som bör ske tidigast en vecka efter gjutningen.
___________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.