Hej!

Efter att jag bytt ut en lampknapp till en LED-dimmer så slutade vägguttaget att fungera. Samma hände på ett annat ställe i lägenheten där jag också bytte till dimmer. När jag sedan bytte tillbaka så fungerade vägguttagen igen.

På bilderna ser ni hur det var kopplat innan. Två bruna in i fas och en svart tändare. Kopplade in de två bruna i L och L samt svarta till den längst till vänster.

Dimmern funkar men som sagt inte vägguttaget.

Vad kan ha blivit fel? Jag kan väl inte koppla på något annat sätt?
 
  • Öppet eluttag med en installerad LED-dimmer, två bruna kablar och en svart kabel ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en LED-dimmer från Schneider Electric med märkningen 230V och kopplingsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att du kopplade enligt följande bild,
Närbild av en Schneider Electric ljusdimmer med markerade kablar som illustrerar elektriskt separerade "L" anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bägge ”L” i dimmern är elektriskt skilda från varandra.
Dimmern växlar mellan bägge ”L” när man tänder/släcker.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att du kopplade enligt följande bild,
[bild]

Bägge ”L” i dimmern är elektriskt skilda från varandra.
Dimmern växlar mellan bägge ”L” när man tänder/släcker.
Ja, men det var ju så jag kopplade?

Den tidigare hade ju båda bruna kopplade i samma fas. Betyder det att bara en brun användes? Ska jag därför koppla en brun i X och en i L?
 
Sätt en Wago i dosan och koppla samman inkommande fas, dimmer fas och fas till vägguttaget i den. Dimmerns L är inte till för att dra fas vudare till vägguttag utan att styra dimmern, glöm den kopplingen.
 
  • Gilla
Lule32
  • Laddar…

Bästa svaret

X-plintarna är blindplintar, de har ingen kontakt med någonting.

Du behöver en extern kopplingsklämma (tex Wago 221-413, https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-kopplingsklamma) och en bit FK-tråd.
Elektrisk anslutning med markerade X-plintar och Wago kopplingsklämma och FK-tråd rekommendation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
X-plintarna är blindplintar, de har ingen kontakt med någonting.

Du behöver en extern kopplingsklämma (tex Wago 221-413, [länk]) och en bit FK-tråd.
[bild]

Aha, nu förstår jag!
Tack för tydlig bild!
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sätt en Wago i dosan och koppla samman inkommande fas, dimmer fas och fas till vägguttaget i den. Dimmerns L är inte till för att dra fas vudare till vägguttag utan att styra dimmern, glöm den kopplingen.
Tack!

Men när används den andra L-ingången då?
 
R
L Lule32 skrev:
Tack!

Men när används den andra L-ingången då?
För trappkoppling. När du trycker på vredet växlar dimmern mellan de två anslutningarna. Precis som @Demmpa skrev
 
Bägge L-ingångarna används samtidigt när dimmern används i en trappkoppling
Schematisk illustration av trappkoppling med dimmer, visar anslutning av L-ingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.