Har problem med att få upp temp i radiatorkretsen och vv temp sjunker 6 grader på ca 15min utan vv uttag?

Rören på båda sidor om växelventilen är ungefär lika varma.

Ventilen är en LK armatur (utbytt tidigare)

Vad tror ni, är det den eller är det nåt annat fel?
 
  • Gilla
Sudden2016
  • Laddar…
Eller har ni andra förslag på vad som kan vara fel?
Är inte mer än -10 och det brukar hålla tempen ner till iaf -20 25 innan tillskottet måste i
 
Vad är det för pump, inte dåligt att köra så långt utan elspets?
Byttes bara shuntmotorn och ventilen fick vara kvar, och att det är ventilen som kärvar?
 
Ivt med tillskott så menade jag oljepannan som går i när det är som kallast

Nej allt har blivit bytt, alltså ventil och motor
 
Funderar nu på om givaren för vv kan ha åkt lös, har en 300/200 dubbelmantlad tank och där är det en givarkabel som verkar ha flyttats. Har tittat på gamla kort jag tagit.

Skulle kanske kunna förklara varför vv temp sjunker så fort, om den inte sitter mot rör/tank utan hänger lös innanför ytterhöjet på tanken.
 
Den sitter tydligen i dykrör så det borde inte vara den heller...

Men varför sjunker vv temp så fort utan vv uttag?

Behöver hjälp här

Ivt E14 med tank och spetsberedare och oljepanna som tillskott.
 
Lurade givaren till vv genom att sätta den under mössan till kompressorn, då var den runt 65grader.
Då tuffade pumpen på utan stopp.
Kontrollerade vv och det var skållhett, kunde inte hålla handen i det, bara snabbt känna på det.
Tryckte in återställningen, eller vad det kallas, på oljebrännaren så den hoppade igång.
Nu verkar det funka... lät det stå så en timme tills framledningstemperaturen var runt 48 som var stopp värde. Oljebrännaren startade och stoppade enl sin inställning.

Pillade ner givaren I dylröret och proppade igen hålet med nåt kladd.

Skrev av tider för pump och tillskott så får jag kolla imorgon, om ingen hyresgäst hör av sig ikväll då...

Så summa summarum så var det nog 2 fel
Dels tror jag givaren till vv har åkte ur en bit sen den fick fel värde, dels så har inte oljetillskottet startat när det skulle. Var -17 inatt så det är klart att värmen inte räcker till när det ska göras vv var 15min

Nåväl jag har fått lära mig en hel del om mitt system, får sätta det på pluskontot och all extra el som gått på minus
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Mer frågor...

Har haft ca -7 och pumpen har gått nästan konstant.
Pannan stod på ca 39 och ska upp till 47

Jag lurar på om växelventilen kan läcka ändå fast alla säger att LKs är säkra.

Närbild av en växelventil med tekniska specifikationer och röd justeringsknapp, monterad på värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så står den nu vi värme tillverkning och det är vad jag kan se rätt, om jag följer rören.
Känner jag på rören till höger och vänster om ventilen ovanför pannan, alltså kanske 3dm från ventilen så är rören ungefär lika varma, möjligen att det till vänster (värmen) är några grader varmare.
Borde inte röret till höger (för vv) bli mycket svalare kanske inte ner mot rumstemp men nästan?

Det känns mycket märkligt att pannan ska gå hela tiden nu när det inte är allt för kallt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.