JLyck JLyck skrev:
Svettigt, om man sitter på timpris och väljer att ladda under den dyraste timmen.
Tänk då om man kör bensinbil och väljer att köpa aspen på dunk. De blir inte billigt
:crysmile:

Jag gillar ditt resonemang;)
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Pendlar man till och från jobbet varje dag så köper man självklart inte en bil som klarar 75% av ens körningar. Det är ju kul om man kommer till jobbet varje dag i veckan... Man köper nog inte heller en som klarar 90% för man vill nog inte få problem en gång varannan vecka. Osv. Klart att alla vill ha en bil som klarar det mesta, men det finns trots allt gränser.
Jag vet inte om du missade den detaljen att de där 300 dagarna om året inkluderar helger? D.v.s. en bil för 90% av resorna kan täcka allt pendlande till jobbet, men bara ungefär hälften av helgresorna.

Jag behöver några gånger om året en lätt lastbil med baklyft, men inte köper jag en sådan bil och kör den varje dag. Den skulle inte klara all min övriga körningar så att hitta en bil som klarar 99,99% av körningarna kräver nog att man har nästan alla sina körningar likadana.
För mig räcker en kombi med dragkrok och 30 mil räckvidd på vintern till 99,99% av mina resor.

Du säger att du behöver baklyft några gånger om året, det motsvarar ju kanske 1% av resorna, så du kan köpa en bil som klarar 99% av dina resor och hyra baklyft den resterande procenten.

Men till mig säger folk att jag borde köpa en elbil som bara klarar 75% av mina resor istället för att köra runt i bensinbilen som klarar 99,99% av resorna...
 
Borde vara en no-brainer att äga/leasa en elbil med dessa soppapriser! Spara ca 15 kr/mil grovt räknat ger pengar i längden...
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Men till mig säger folk att jag borde köpa en elbil som bara klarar 75% av mina resor istället för att köra runt i bensinbilen som klarar 99,99% av resorna...
Ingen i den här tråden iallafall. Här säger vi rätt enstämmigt att elbil inte är något för dig i dagsläget och att du bör behållas nuvarande bil.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Strax över 200, 700-750:- ungefär. :)
Det var drygt, vänta några år så kostar det dig det tredubbla
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Priserna på alla olika typer av drivmedel är väl utanför en normal bilköpares kontroll. Trots det är väl teorier kring framtida driftskostnader något som de flesta tar med i en "bilkalkyl". Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Elen har man dock aningens större chans att påverka lite själv.
Jag kan kasta upp solceller på hustaket, men jag misstänker att jag inte hittar någon olja hur djupt jag än borrar på tomten.
Och sen få miljötillstånd för raffinaderiet ifall jag ändå skulle stöta på en oljekälla blir ju nästa huvudvärk.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och sen få miljötillstånd för raffinaderiet ifall jag ändå skulle stöta på en oljekälla blir ju nästa huvudvärk.
Du får väl sätta upp en hemkokare till i källaren och strunta i lagstiftningen även avseende denna vätska. :p
 
Patrik440
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det var drygt, vänta några år så kostar det dig det tredubbla
Då kanske jag har en elbil som räcker fram å tillbaka till jobbet + lite till.

"Laddade" förresten bilen på macken bredvid jobbet igår, tyckte inte det var så värst. :)
Bensinpumpens display med priset 12.34 kr/liter diesel i ett snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Borde vara en no-brainer att äga/leasa en elbil med dessa soppapriser! Spara ca 15 kr/mil grovt räknat ger pengar i längden...
I längden ja. Men om man inte kör så långt så äter inköpspriset upp vinsten.

Kör man 1200 mil om året i en bil som drar 0,7 liter milen och soppan kostar 20 spänn litern blir det 18 600 spänn om året.

Om man då kan köpa en sån bränslebil som kostar 50 000 så blir det väldigt svårt att få det att gå ihop ekonomiskt att istället köpa en elbil. Särskilt om elbilen bara kan användas till 75% av resorna, för de övriga 25% av resorna måste man då hyra bil till, och det blir inte billigt.

Har du sån tur att en elbil fixar 99% av dina resor kan du vara glad.

Och även om du bor i ett hushåll med flera bilar kan du vara glad. Vi har bara ett körkort så det blir väldigt dyrt att ha flera bilar (skatt och framförallt försäkring kostar ju).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen i den här tråden iallafall. Här säger vi rätt enstämmigt att elbil inte är något för dig i dagsläget och att du bör behållas nuvarande bil.
Nejdå, det har varit flera som tidigare i tråden sagt att det är inget problem att låna eller hyra bil för de tillfällen elbilen inte funkar. Bara att börja läsa tråden från början. Sen att ni är en handfull som älskar att tjata om att elbil inte är nåt för mig är en annan sak, men ni är inte de enda som skriver i tråden.
 
N Nerre skrev:
Vi har bara ett körkort så det blir väldigt dyrt att ha flera bilar (skatt och framförallt försäkring kostar ju).
Det skulle inte bli billigare med flera körkort i hushållet, tro mig... ;):crysmile:
 
N Nerre skrev:
I längden ja. Men om man inte kör så långt så äter inköpspriset upp vinsten.

Kör man 1200 mil om året i en bil som drar 0,7 liter milen och soppan kostar 20 spänn litern blir det 18 600 spänn om året.

Om man då kan köpa en sån bränslebil som kostar 50 000 så blir det väldigt svårt att få det att gå ihop ekonomiskt att istället köpa en elbil. Särskilt om elbilen bara kan användas till 75% av resorna, för de övriga 25% av resorna måste man då hyra bil till, och det blir inte billigt.

Har du sån tur att en elbil fixar 99% av dina resor kan du vara glad.

Och även om du bor i ett hushåll med flera bilar kan du vara glad. Vi har bara ett körkort så det blir väldigt dyrt att ha flera bilar (skatt och framförallt försäkring kostar ju).
Tror faktiskt att för gemene man, så täcker en elbil mer än 75% av ens resor. Gemene man räknar jag inte med byggahus folk i , ty. Man ska kunna frakta sina verktyg!
 
Kollade lite på elbil för 4-5 år sedan men det var för mycket som inte fungerade.
Idag med lite andra krav, bl.a. färre resor av tvång och utvecklingen som gjorts så är de nästa "körbart". Bl.a. sällan resa över 20 mil, men fortfarande krav på att dra tyngre släpa.
Men det finns ännu inget behov att byta, men kommer att vara ett intressant alternativ, kanske måste.
 
JLyck JLyck skrev:
Tror faktiskt att för gemene man, så täcker en elbil mer än 75% av ens resor. Gemene man räknar jag inte med byggahus folk i , ty. Man ska kunna frakta sina verktyg!
Jag tror även de flesta barnfamiljer med mer än ett barn har svårt att klara sig med en ensam elbil som enda bil, i alla fall om man bor i villa.

Men med "enda bil" är vi där igen, de som redan har två bilar, då tycker i alla fall jag att det är en nobrainer att byta ut den ena bilen till elbil. För man har kvar den andra bilen att täcka upp när elbilen inte funkar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elen har man dock aningens större chans att påverka lite själv.
Jag kan kasta upp solceller på hustaket, men jag misstänker att jag inte hittar någon olja hur djupt jag än borrar på tomten.
Och sen få miljötillstånd för raffinaderiet ifall jag ändå skulle stöta på en oljekälla blir ju nästa huvudvärk.
Delar du vinsten med Bolund så är det(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.