har en Neato botvac och den har problem med ett par trösklar hör hemma. Framför allt denna på bild.
Nån idé på enkel modifiering? Det ligger värmeslingor i det bortre golvet.

Tröskeln 2,5 + 1,5 cm hög.

Har provat att lägga ut en bit plastmatta över tröskeln men funkar ej så bra. Den står mest och slirar på den.

Finns ju tröskelramper men jag vet inte om de fungerar så bra när tröskeln är nerfräst i två nivåer.
Typ https://senior24.se/troskelramp-gummi/290-troskelramp-av-gummi-med-lim.html
Alternativt kan man ju iofs lägga på en list på tröskelns nedfräsning på 1,5 cm för att få den till enhöjds.
Men denna lösning känns onödigt dyr. En ramp av rätt dimension går på 1000-lapp.
Borde finnas motsvarande fasade profiler att köpa i trä?


En tröskel med två nivåer separerar två olika golvytor i ett vardagsrum med synliga värmeslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skip6711 Skip6711 skrev:
Jag har haft samma problem.
Det finns betydligt billigare lösningar. Köp ett skrivbordsunderlägg på IKEA för 50 kr -isch. Matta sidan upp.
[länk]
jag har sett det tipset men är det så stor skillnad mot en bit plastmatta för det fixar den inte. men värt att prova
 
J Jacon skrev:
jag har sett det tipset men är det så stor skillnad mot en bit plastmatta för det fixar den inte. men värt att prova
Matta sidan är till för att underlägget inte skall flytta på sig på skrivbordet. Mina trösklar på 2,8 cm är inget hinder för min D4, fast jag satte kvartsstav först för att se om det hjälpte. Det gjorde det inte. Billigaste dörrmattan från biltema funkar också, men jag fick problem med att den inte var tillräckligt bred.
 
Jag funderar på att byta ut två trösklar för att skurrroboten (irobot, nånting) ska gå över. Kommer nog att försöka hyvla ner dom i första hand men jag har inte fått lös dom än. Jag hoppas att nått snickeri med hyvel vill göra det annars får jag försöka själv med elhandhyvel och gamla klassiska hyvlar
 
J Jacon skrev:
har en Neato botvac och den har problem med ett par trösklar hör hemma. Framför allt denna på bild.
Nån idé på enkel modifiering? Det ligger värmeslingor i det bortre golvet.

Tröskeln 2,5 + 1,5 cm hög.

Har provat att lägga ut en bit plastmatta över tröskeln men funkar ej så bra. Den står mest och slirar på den.

Finns ju tröskelramper men jag vet inte om de fungerar så bra när tröskeln är nerfräst i två nivåer.
Typ [länk]
Alternativt kan man ju iofs lägga på en list på tröskelns nedfräsning på 1,5 cm för att få den till enhöjds.
Men denna lösning känns onödigt dyr. En ramp av rätt dimension går på 1000-lapp.
Borde finnas motsvarande fasade profiler att köpa i trä?


[bild]
Har tagit bort trösklarna. Lagt tunn gummimatta (Hornbach, metervara) över.
Satt fast med dubbelhäftande tape. Billig lösning. Golvvinkel där en tröskel tagits bort och ersatts med en gummimatta över golvsprickan, fastsatt med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel borttagen med synlig golvyta överlagd med gummimatta och fastsatt med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gummimatta med rutmönster fastsatt över tröskel mellan trägolv och trappa som en del av en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvinkel där en tröskel tagits bort och ersatts med en gummimatta över golvsprickan, fastsatt med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel borttagen med synlig golvyta överlagd med gummimatta och fastsatt med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gummimatta med rutmönster fastsatt över tröskel mellan trägolv och trappa som en del av en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Har en ingående Roborock S7 som klarar max 2 cm trösklar. Vi har bytt alla dörrar i huset och först körde vi på låga trösklar men ljudspillet mellan rummen blev för stort så vi bytte till standard trösklar vilket gjorde klar skillnad :

img
Problemet är att detta trösklar är 2.5 cm höga. Man kan ju hoppas att fasningen räcker för att roboten ska ta sig över men troligen inte. Gissar på att man behöver köpa någon typ av kilformad list att lägga framför iallafall på ena sidan, frågan är var man får tag på sådana som är så pass låga(ca 15 mm)?
 
Går det inte med lämplig kvartsstav? Det kör jag hemma på våra trösklar original från 60-talet med en S5:a.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
I
Ja, jag får väll först testa och se hur den funkar med de vi har men troligen behövs det något annat. Har läst en del som lägger en längre planka under för att nå fram till hulen på den men egentligen handlar det bara om att hamna under "bumpern" och sen luta uppåt så att den själv kan pressa sig över utan att bumpern slår i. Omöjligt egentligen att veta på förhand exakt vad som krävs för denna robot antar jag.
 
I
Har nu kört en testrunda och den klarade ta sig igenom trösklarna på ett håll med i 2 av 3 fallen inte tillbaka., anledningen är att anslutande golv är lägre. Jag är ganska säker på att annan typ av list kan lösa problemet, det svåra är dock att veta vilken list som gör sig bäst var. Tror det är bättre ju längre och kilformade de är, även kvartslist kan fungera men den måste vara noga avväg i höjd. Samtliga lister som den inte kunde ta sig tillbaka över har redan kvartslister men troligen är de för små för att hjälpa till i detta fall.

Den hoppade dock över ett ar rummen helt utan att ens försöka, körde bara rakt förbi, ska se om jag kan reda ut varför.
 
Jag har släta trösklar men jag gick till ett snickeri bad och bad dom hyvla ner trösklarna så att skurroboten ska kunna passera lättare.
Du kanske kan hyvla dina trösklar så dom blir snett avfasade utan att för den skull ändra höjden.

Det svåraste var att få lös dom från golvet utan att dom gick sönder. Var bara två st. som tur var
 
I
Har försökt läsa detta idag med olika lister men det blir inte helt bra, den kan fixa att komma över en gång och nästa gång misslyckas den helt. Dessutom kan den i vissa fall mer eller mindre fastna när den kommit upp på tröskeln.

Problemet är ju att i vissa rum har vi av någon anledning tunnare parkett vilket medför en högre tröskel ut.

Jag provade slipa till en av trösklarna idag och visst blev det lite bättre men det är fortfarande inte en lösning.

Roboten låter ju ganska mycket när den kör över tröskeln så troligen kommer det slite en hel del på den också.

Just nu är jag nog ändå inne på att antingen byta tillbaka till platta trösklar igen eller göra ett återköp på roboten.

Problemet med att byta tillbaka trösklarna är dels att vi redan slängt de tidigare och dels att de nuvarande gör en stor skillnad på ljud och ljus mellan rummen.
 
Hoppas det löser sej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.