Jag har hittat en firma jag vill anlita för att fixa vårt badrum. Jag har endast tagit in en offert hittills men blev lite konfunderad över två poster. Det är grundkostnad om 15 000kr för VVS och 15 000kr för el, därtill tillkommer samtliga moment som de kommer att utföra. Är det praxis att ha sådana grundkostnader?
 
Nej det är inte praxis. Något borde väl ingå i 2x15000kr tycker man. Hantverkaren är ju fri att offerera som denna vill. Det bästa sättet att verifiera prisnivån är att ta in fler offerter.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej det är inte praxis. Något borde väl ingå i 2x15000kr tycker man. Hantverkaren är ju fri att offerera som denna vill. Det bästa sättet att verifiera prisnivån är att ta in fler offerter.
Tack för ditt svar!
Verkar inte som att något ingår i kostnaden dessvärre. Jag ska nog ta in lite fler offerter.
 
Det låter ju konstigt. Det som jag kan tänka mig är rivning och proppning för VVS, och rivning och isolering för el. Men 2x15000kr är mkt för det jobbet.
 
J Johan456 skrev:
Det låter ju konstigt. Det som jag kan tänka mig är rivning och proppning för VVS, och rivning och isolering för el. Men 2x15000kr är mkt för det jobbet.
Ja det skulle ju kunna vara för de arbetena ja. Det tänkte jag inte ens på, men det känns som mycket för det jobbet ja.
 
Det kan också vara rivning och återställning till befintligt. För elen kan det räcka och förmodligen även för VVS. Men extra blir allt annat som golvvärme, spotlights, elektrisk handdukstork, ev. badrumsfläkt etc. Fråga byggaren vad som ingår.
 
J Johan456 skrev:
Det kan också vara rivning och återställning till befintligt. För elen kan det räcka och förmodligen även för VVS. Men extra blir allt annat som golvvärme, spotlights, elektrisk handdukstork, ev. badrumsfläkt etc. Fråga byggaren vad som ingår.
När det kommer till elen verkar det inte vara återställning till befintligt, men jag ska fråga byggaren vad som ingår och jämföra med lite andra företag. Ville först ha ett hum om det var praxis och om jag då helt hade missat något.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.