Vi byggde isolerat uterum i somras. Tycker inte det vart så isolerat. Det ha läckt in vatten på några ställen och nu när det har varit kallt ser jag massa is på fönstret på insidan är detta normalt?? Vad göra nu. Som tur är la vi ingen matta pga er läckte in vatten vid regn men detta kan ju inte va bra
 
  • Isbildning på insidan av ett fönster i ett uterum som indikerar otillräcklig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isbildning på insidan av ett fönster i ett uterum, indikerar potential för dålig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Is på insidan av ett fönster i ett uterum, tecken på dålig isolering och vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Willab Garden?
 
Svenska byggvaror
 
N Nellynk skrev:
Svenska byggvaror
Skånska menade ja
 
N Nellynk skrev:
Skånska byggvaror
Stackars er:cry:
Höj temperaturen lite (sätt på golvvärmen)
Prova med en avfuktare typ ”Woods”

Problemet är den relativa luftfuktigheten blir för hög med kondens på glasytor.

Är det 2-glas med argon? Eller bara enkelglas.
Var kommer fukten ifrån, markfukt upp genom trallen? Har man missat att lägga Airolen på marken?

I vårt uterum (Pensionärskuvös) är det just nu +19 grader och utanför glaset -6 grader vi har aldrig haft kondens eller is på insidan.
 
Har ni riktiga isolerglas? För mig ser det ut som max vår o höst. Har du varmt inne och det drar i springorna får du kondens.
 
K _Fredrik_ skrev:
Har ni riktiga isolerglas? För mig ser det ut som max vår o höst. Har du varmt inne och det drar i springorna får du kondens.
Nej det är sommar fönster och dörrar. Det är ju inte varmt där nu kan jag inte påstå brrrr. Men det ska väl inte kunna komma is på insidan på det sättet. Tänker om det är rätt byggt ens
 
L Leif i Skåne skrev:
Stackars er:cry:
Höj temperaturen lite (sätt på golvvärmen)
Prova med en avfuktare typ ”Woods”

Problemet är den relativa luftfuktigheten blir för hög med kondens på glasytor.

Är det 2-glas med argon? Eller bara enkelglas.
Var kommer fukten ifrån, markfukt upp genom trallen? Har man missat att lägga Airolen på marken?

I vårt uterum (Pensionärskuvös) är det just nu +19 grader och utanför glaset -6 grader vi har aldrig haft kondens eller is på insidan.
vi har inte kommit så långt att vi la golv pga att det läckte in vatten när det regna mycket så vi avvakta och nu denna is. Det känns som allt kommer mögla till sommaren är här .
Lyckos er me den värmen det var det jag hade hoppats på här men icke
 
Okej, då lär du fortsätta få kondens så fort det är lite varmare eller fuktigt där inne. Har själv vår & höst och får likadant om jag värmer upp mitt. Ångrar varje dag att jag inte gick hela vägen på en gång.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Ah visste det. Jag ångrade mig redan mitt i bygget o hade en magkänsla att detta inte ska va bra. Blev för snabbt. Men kommer det skada inne för vi har lagt tapet o målat, är det helt förgäves nu
 
Om uterummet är kallt så kan man öppna dörren ut och ett eventuellt fönster på glänt några cm så det kan vädra igenom. Inne blir det då samma temp och relativt fuktighet som det blir utomhus, då uppstår igen kondens.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tapeter är väl knappast att rekommendera i ett uterum som inte är uppvärmt hela tiden? Det känns som att de kommer skadas av fukten redan nu i vinter eller tänker jag fel?

/M
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det är renoveringstapet som dom la över osb skivorna o sen måla. Men nu börjar jag tveka om allt att man kanske borde tagit virke på insidan me
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.