På ett ställe i trädgården vill vi sätta upp en avgränsare, dels för insyn (inte totalt insynsskyddat) men framför allt för att få det lite mysigt. Har funderat på staket men kom att tänka på runda stolpar (sådana som man har när man planterar mindre träd) 5 cm i diametern. Vi tänkte i så fall sätta dem med va 10 cm avstånd (180 höga som vi slår ner ca 30 cm) på en sträcka på 3.35m. Stolparna kommer då alltså stå fritt, laseras brunröda och fungera som ett glest plank. Sen kan man låta flera klätterväxter husera (de som klättrar med sugproppar så att de klarar att klättra på bara stolparna). Vad tror ni? Modern kul ide eller är jag helt ute och cyklar?

Klicka på den lilla bilden till vänster under mitt namn så ser ni vart i trädgården jag menar. Framför barnvagnen längs med plattkanten mot gräset.
 
låter coolt, hade själv en liknande idé, men tänkre använda plank för att få en "persienneffekt". Tanken var att mna skulle kunna se igenom från ettt håll men inte från ett annat.

/fredrik
 
322_1094941345_TradgardSseptS04SP.jpg
Granslaneplank - tätare än du önskar dig men för min del gällde det insynsskydd. Slanerna köpte jag billigt från en gård på landet och de var gamla och hade redan fått sin patina. De är satta som ett plank dvs de nuddar inte marken.
 
Låter jättesnyggt! Ni får bara vara noggranna när ni slår ner stolparna, det ser nog inget vidare ut om de står och spretar åt olika håll. Men jag tycker ni ska köra på er idé – det blir hur fint som helst.

Lycka till!
/Ronnie
 
Skulle ju kunna fläta ihop stolparna med vidjor eller liknande på några olika höjder. Ger växterna nåt att klättra på också.

En variant skulle ju vara att fläta kanske 10 cm höga "band" med pil på två-tre höjder.

/fredrik
 
Låter som en bra ide. En annan ide som jag tycker var snygg var murgrönetrådspaljeerna i tv-prog. Söderläge. Blir som en tunn grön vägg, men funkar nog bara i zon 1 eller 2.
 
låter besvärligt att slå i ca 30 stolpar och så jämt tätt på varandra. Hoppas ni har enbart sandmark. Stenig jord kan ställa till det när det ligger en bumling precis 10cm från stolpen som redan sitter i marken. Har man otur så flyttar sej den föregående när man bankar i nästa stolpe ;)
"stenrik" gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.