Jag söker info om det finns vintergröna barrträd och vintergröna buskar som kan klara växtzon 8.
Är det någon här som kan hjälpa mig?
Jag bor i södra delen av landet och har dålig koll.
 
Låter inte helt lätt om du inte vill ha gran eller tall. Men så är jag från Stockholm också och zon 8 låter som anhalten innan trädgränsen för mig

Vad är det för genomsnittligt snödjup? Buskar och lågväxande kanske går bort om de ändå är täckta av snö?
 
  • Gilla
sandnejlika
  • Laddar…
Tja tall (pinus sylvertris) och gran (picea abies) är ju givna vinnare. Gran går att formklippa och är vanlig som häck i norra Sverige.
Men växtzon 8 säger inte allt är det i skyddat läge inne i en stad eller väldigt blåsigt, är det i fjällvärlden, jordmån, etc. det finns många faktorer som gör det svårare eller lättare att odla.

(Det går kanske att experimentera med andra arter som idegran (då den rena arten taxus baccata) men jag är mkt tveksam till det. Detsamma gäller blågran abies pungens. De är egentligen inte härdiga så högt upp, men i en väldigt skyddad trädgård med byggnader som utjämna klimatet runt om, typ en innergård kan det vara värt att testa.)
 
  • Gilla
sandnejlika
  • Laddar…
Zon åtta, det är alltså på gränsen till kalfjäll! Det är riktigt tufft, och även "vanlig" tall och gran kan ha det svårt i "dåliga lägen".

I så tuff zon, så, som @Jiji säger, så är mikroklimatet avgörande för vad som klarar sig och trivs.

Hur ligger platsen där det ska planteras? Skyddat av annan växtlighet eller öppet? I en dalgång eller på en mer utsatt bergssida?

På ena sida en byggnad, i skyddat läge, så kanske en växt som egentligen passar i zon 6-7 kan leva och bli fin, medan det på andra sidan samma byggnad är stört omöjligt att få samma växt att överleva, och t.o.m. ett flertal arter som som kan fungera i zon åtta, har svårt att överleva.

Med mer detaljer runt var något ska planteras behövs för att kunna ge ett relevant svar.
 
  • Gilla
sandnejlika
  • Laddar…
  • Gilla
sandnejlika
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.