I huset kör jag en Minivent värmeväxlare som blåser luft från koppar i taken.
Den ska även "återvinna" varm luft från bla vardagsrum och kök.
Jag skulle vilja få värme till garaget och funderar nu på om det skulle gå att använda samma värmeväxlare även dit. Huset och garaget sitter ihop, vägg i vägg.

Jag har väldigt dålig koll på sånt här så det är så klart någon annan som kommer att göra kopplingar osv men jag vill fråga här om någon kan svara på om det ens vore en bra lösning.

Värmesystemet är från när huset byggdes 1995.
Systemet brummar en del men fungerar väldigt bra och känns ekonomiskt bra.
I garaget har jag haft en billig luftvärmepump från Jula som jag bara kör när det är som kallas (eller när man ska göra något speciellt i garaget) men efter några år har den börjat strula.
När luftvärmepumpen fått gå konstant under vintern kostar den ca 500kr att köra i månaden.
Tanken är att det vore enkelt och billigare att få varmluft från husets växlare.

Huset är ca 100kvm och garaget 40kvm.

Så vad säger ni som har koll på nåt här, är det en bra idé ekonomiskt och funktionsmässigt eller ska jag lägga ner tanken?
 
Garaget bör vara byggd som sin egna brandcell, då får det inte finnas några öppningar/kanaler mellan bostad & garage om det inte är brandspjäll eller liknande mellan.

Du kommer skapa övertryck i garaget (det vill du inte ha) och större undertryck i bostaden än vad det är idag.

Minivent är ett slags FTX-system, fläktstyrd frånluft & tillluft med värmeåtervinning.

Med den värmeväxlare (FTX) du har idag är inte till för att värma huset, utan den är till för att ta tillvara på en del av värmen i frånluften samt att göra så att tilluften inte blir så kall.

Vad är det för värmesystem i huset?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Garaget bör vara byggd som sin egna brandcell, då får det inte finnas några öppningar/kanaler mellan bostad & garage om det inte är brandspjäll eller liknande mellan.

Du kommer skapa övertryck i garaget (det vill du inte ha) och större undertryck i bostaden än vad det är idag.

Minivent är ett slags FTX-system, fläktstyrd frånluft & tillluft med värmeåtervinning.

Med den värmeväxlare (FTX) du har idag är inte till för att värma huset, utan den är till för att ta tillvara på en del av värmen i frånluften samt att göra så att tilluften inte blir så kall.

Vad är det för värmesystem i huset?
Ah ok, tänkte inte på brandskydd.
Men det är gemensam "vind" med garage och hus då det är ju öppet ändå.

Hur fungerar/påverkar över och undertryck?

Nu är jag som sagt väldigt dålig på hur vårt värmesystem fungerar, och det står inget på de mer än Minivent men jag har nåt minne av att de kanske kan heta typ ACJ, kan de stämma kanske.
Vi har inget vattenburet eller så utan det är bara luft.
Så här ser det ut: https://flaktbutiken.se/images/zoom/acj_stor.jpg

En annan tanke.
Växlaren blåser ju ut "gammal" luft ut ur huset. Skulle man kunna "återvinna" den till garaget?
Den luften är ju uppvärmd.
Ifs blir de ju även få någon form av koppling ihop med huset.
 
danne9 danne9 skrev:
Ah ok, tänkte inte på brandskydd.
Men det är gemensam "vind" med garage och hus då det är ju öppet ändå.
Är det öppet ända upp till nock i garaget?
Eller är det tak & isolering som skiljer av garaget & vinden?
För om det är tak mellan garage & vind så är det en brandcellsgräns.

danne9 danne9 skrev:
Hur fungerar/påverkar över och undertryck?
Om det är övertryck så trycks fuktig inomhusluft in i isoleringen i väggar/tak, med mögel i väggen som följd.

Vid undertryck så ”sugs” det in utomhusluft genom springor i väggar mm i i huset.


danne9 danne9 skrev:
Nu är jag som sagt väldigt dålig på hur vårt värmesystem fungerar, och det står inget på de mer än Minivent men jag har nåt minne av att de kanske kan heta typ ACJ, kan de stämma kanske.
Vi har inget vattenburet eller så utan det är bara luft.
Så här ser det ut: [länk]
Det där är ingen minivent utan det är luftelvärmesystem (”Minimaster”) dessa innehåller elbatteri.
Med andra ord så har ni ”direktverkande” elvärme.
Det där systemet är typ det sämsta värmesystem som finns, det är typ bara takvärme som är sämre.

Här har du en tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersta-elraekningen-byta-ut-ftx-system-eller-inte.405008/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det öppet ända upp till nock i garaget?
Eller är det tak & isolering som skiljer av garaget & vinden?
För om det är tak mellan garage & vind så är det en brandcellsgräns.



Om det är övertryck så trycks fuktig inomhusluft in i isoleringen i väggar/tak, med mögel i väggen som följd.

Vid undertryck så ”sugs” det in utomhusluft genom springor i väggar mm i i huset.




Det där är ingen minivent utan det är luftelvärmesystem (”Minimaster”) dessa innehåller elbatteri.
Med andra ord så har ni ”direktverkande” elvärme.
Det där systemet är typ det sämsta värmesystem som finns, det är typ bara takvärme som är sämre.

Här har du en tråd i ämnet,
[länk]
I garaget finns en lucka genom innetaket. Ovanför är det öppna takstolar som man kan gå hukad igenom både genom garaget och huset.

I tvättstugan sitter denna "Minimaster" (om de heter så) på ena sidan väggen uppe vid taket och på andra sidan en Minivent.
På vilket sätt är det det sämsta systemet?
De år vi bott i huset har de fungerat smärtfritt och med låg energiförbrukning.
Hade någon gubbe här för nåt år sen som skulle försöka sänka våra energikostnader men han gick här ifrån med orden "ni har det så bra att jag inte kan göra det bättre", typ.

Ska kolla in länken.


Edit. Har typ samma system som i länken.
 
Redigerat:
A
Jag har också ett garage i källaren. Finns det inte nått smart sätt att värma detta med inomhusluften? Vad spelar brandcell för roll. Jag kan väl kalla det förråd istället. Har inga fordon eller bröte där inne ändå.
 
danne9 danne9 skrev:
I garaget finns en lucka genom innetaket. Ovanför är det öppna takstolar som man kan gå hukad igenom både genom garaget och huset.

I tvättstugan sitter denna "Minimaster" (om de heter så) på ena sidan väggen uppe vid taket och på andra sidan en Minivent.
På vilket sätt är det det sämsta systemet?
De år vi bott i huset har de fungerat smärtfritt och med låg energiförbrukning.
Hade någon gubbe här för nåt år sen som skulle försöka sänka våra energikostnader men han gick här ifrån med orden "ni har det så bra att jag inte kan göra det bättre", typ.

Ska kolla in länken.


Edit. Har typ samma system som i länken.
Vad har ni för total elförbrukning per år? Ett vanligt element duger väl för garaget?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för total elförbrukning per år? Ett vanligt element duger väl för garaget?
År 2020 hade vi en total förbrukning på strax under 15.000kWh. Hittills i år är vi uppe i 12.000kWh men då saknas ju november och december.

Vad tänker du för element som skulle kunna värma ca 50kvm billigare än luftvärmepump?
Har -10 ute just nu och +10 i garaget utan någon värme på.


Gillar din profilbild från en riktigt bra klassiker :)
 
danne9 danne9 skrev:
På vilket sätt är det det sämsta systemet?
Värmen sprids bäst nere vid golvet, eller precis under golvmattan/parketten/etc.

Näst bäst är längs (ytter)väggarna, då främst under tvåglasfönster.

Sämst är takvärme.

Värmen stiger uppåt, om då värmen tillförs uppe vid taket så måste det tillföras mer värme än om värmen tillförs nere vid golvet.


Sen är det ren elvärme i dessa aggregat om dom inte är ombyggda/utbytta till vattenburet värmebatteri samt någon typ av värmepump (LVVP, mark-/vatten-/bergvärme), eller liknande.
 
danne9 danne9 skrev:
År 2020 hade vi en total förbrukning på strax under 15.000kWh. Hittills i år är vi uppe i 12.000kWh men då saknas ju november och december.

Vad tänker du för element som skulle kunna värma ca 50kvm billigare än luftvärmepump?
Har -10 ute just nu och +10 i garaget utan någon värme på.


Gillar din profilbild från en riktigt bra klassiker :)
En konvektorradiator kanske? Behövs inga kraftiga element om du inte ska värma till 20+ grader.
 
danne9 danne9 skrev:
I garaget finns en lucka genom innetaket. Ovanför är det öppna takstolar som man kan gå hukad igenom både genom garaget och huset.
Det är nog minst EI15 mellan garage & vind samt mellan bostad & vind, då blir det EI30 mellan garage & bostad.

Här finns BBR1 som gällde 1995,
https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/1993-57BBR-1.pdf avsnitt 5 behandlar brandskyddet.

(Här är alla BBRer förutom nu gällande, https://www.boverket.se/sv/lag--rat...ocker/aldre-regler-om-byggande/bbr-fran-1994/)
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för total elförbrukning per år? Ett vanligt element duger väl för garaget?
Men jag vill värma upp garaget så jag får golvvärme i vardagsrummet ovan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Värmen sprids bäst nere vid golvet, eller precis under golvmattan/parketten/etc.

Näst bäst är längs (ytter)väggarna, då främst under tvåglasfönster.

Sämst är takvärme.

Värmen stiger uppåt, om då värmen tillförs uppe vid taket så måste det tillföras mer värme än om värmen tillförs nere vid golvet.


Sen är det ren elvärme i dessa aggregat om dom inte är ombyggda/utbytta till vattenburet värmebatteri samt någon typ av värmepump (LVVP, mark-/vatten-/bergvärme), eller liknande.
Hur värmen sprids bäst är ja helt med på.
Men om systemet är dåligt så måste ju nåt annat vara ganska bra, för 15.000kWh på ett år är väl ändå inte skit?
Ska väl sägas att vi också eldar en del i en Contura kamin på vintern.

Sen som det skrevs om i tråden du länkade så är ju frågan vad man skulle ersätta de med, och hur lång tid de skulle ta innan man går plus på ny anläggning (men de hör kanske inte till den här tråden om hur ja ska värma garaget). Men en dag går de kanske sönder och då får man ta en närmare fundering på de.
Just nu är de väl surrandet som känns som de jobbigaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.