optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det är väldigt viktigt att säljarna inte jobbar på provision, så viktigt att du undersöker det, och att du måste informera om detta på forum.
Menb att betala skatt i Sverige är inte så viktigt, det viftar du bort med att det får andra sköta.

Jag är en missnöjd verisure-kund, vilket jag trodde du skulle kommit ihåg utifrån våra tidigare diskussioner i frågan.
Inte enbart provision.
Jag frågade säljare som var här från Verisure om de har en fast månadslön till grund och fick svaret att det var så.
Att det var viktigt är för att tidigare larmföretag enbart hade lön via provision vilket kan medföra att man inte har någon lön vilket hände för en nära anhörig. Nej jag behövde inte undersöka utan litade på min dotters ord vilken var den som blev utsatt för skiten.

Skatter. Nej jag undersöker inte allt jag köper. Gör du?

Om du är missnöjd Verisure kund gör du väl något åt det eller?
Jag var missnöjd med övertagandet av G4S till Sector Alarm som var det jag hade tidigare.
När jag fick brev om att de sålt till verksamheten till Sector Alarm sade jag upp mitt dåvarande larm samma dag.

Kul att du bryr dig och vill diskutera.
När jag byter larm nästa gång är jag givetvis öppen för andra alternativ.
Har du något bra förslag?
 
Lucky2015
optimum optimum skrev:
Japp men knappast till halva släkten.
De ringer mig alternativt frugan. Det räcker.
Har nog inte klagat på Ajax vad jag kan minnas. Däremot framfört positiva saker med Verisure. Enkelt så att barn kan använda det.
Har man råd så behöver man inte bry sig så mycket.
Snacka om att tolka alla andras svar på ett helt annat sätt än vad som sägs. Man svarar på dina frågor men du börjar yra om något helt annat i varje inlägg.

Och väldigt dum kommentar av dig. Det är fler än dig som har råd med Verisure men kanske inte är intresserad av att deras pengar går till skatteparadis, dåliga löner och ett hutlöst dyrt system. Eller som medlemmar på forumet berättat, att de inte ens får hjälp när inbrott pågår :)

Det är kul att du är nöjd med ditt system. Men låt oss andra ha våra åsikter också!
 
  • Nyckelbricka med texten "Allt som kan misstolkas ska misstolkas" i svart text mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
A aspa-hasse skrev:
Certifierade larmcentraler har en ISO-process som dom följer och den processen kan aldrig vara att nån tomte köper ett Ajax-larm på internet, klickar i en mobilapp and that's it. Det faller på sin egen orimlighet, då skulle det sluta med att de får rycka ut på falsklarm till Vitryssland. Det kanske är undantag för den här källarfirman på Södermalm som du hänvisar till, Larmcentralen. Det som jag har sett är att processen innefattar ett intyg från en certifierad larminstallatör.
ISO processer (framförallt 9001) betyder egentligen ingenting, om deras process säger att de ska hoppa på ett ben och skrika kuckiliku är det exakt det som ISO-processen säkerställer att de gör varje gång de får en ny kund. Så länge du inte har tagit del av deras ISO-dokumentation vet du inte att den är relevant.

27x0x processer innehåller dock lite mer grundkrav.
 
Lucky2015
AndersPS AndersPS skrev:
ISO processer (framförallt 9001) betyder egentligen ingenting, om deras process säger att de ska hoppa på ett ben och skrika kuckiliku är det exakt det som ISO-processen säkerställer att de gör varje gång de får en ny kund. Så länge du inte har tagit del av deras ISO-dokumentation vet du inte att den är relevant.

27x0x processer innehåller dock lite mer grundkrav.
Här är de standarder, godkännanden och stöd AJAX har om någon är intresserad;

https://ajax.systems/standards/
 
optimum optimum skrev:
Bäst i test.
[länk]
Jämför fria val i Ryssland....
Kan du visa upp något du förespråkar som fått betyget "bäst i test"?
Fakta tack.


[bild]
 
Är det någon som kan svara på vilken larmcentral man kan koppla sitt AJAX alarm till och få samma tjänst som Verisure och Sector erbjuder vid brandlarm, dvs att larmcentralen kan titta i kameror och få bekräftelse den vägen på att det är en brand, alternativt pågående inbrott?

Jag har nämligen pratat med Securitas, och de säger att de inte har tillgång till kamerorna i ett AJAX system, vilket innebär att de måste få bekräftelse på att det brinner innan de larmar brandkåren. Då de inte kan titta i kameror så kommer de i första han ringa mig som kontaktperson för larmet, är jag inte hemma och ja konfirmera altertivt inte svarar så kommer man skicka en väktare på larmet, och först när den väktaren konfirmerar att det är brand i fastigheten så kommer man larma brandkår.
 
Lucky2015
J Jocke_Linghem skrev:
Är det någon som kan svara på vilken larmcentral man kan koppla sitt AJAX alarm till och få samma tjänst som Verisure och Sector erbjuder vid brandlarm, dvs att larmcentralen kan titta i kameror och få bekräftelse den vägen på att det är en brand, alternativt pågående inbrott?

Jag har nämligen pratat med Securitas, och de säger att de inte har tillgång till kamerorna i ett AJAX system, vilket innebär att de måste få bekräftelse på att det brinner innan de larmar brandkåren. Då de inte kan titta i kameror så kommer de i första han ringa mig som kontaktperson för larmet, är jag inte hemma och ja konfirmera altertivt inte svarar så kommer man skicka en väktare på larmet, och först när den väktaren konfirmerar att det är brand i fastigheten så kommer man larma brandkår.
Bland annat Safeland kan du ansluta till även om du inte köpt larmet där. 1 490 kr per år kostar det med väktartjänst. Då ingår även grannsamverkan via deras app.
https://www.safe.land/butik/connect-plus/

Huruvida utlarmning av räddningstjänst fungerar hos dem utan att väktare kommer ut vet jag inte.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Bland annat Safeland kan du ansluta till även om du inte köpt larmet där. 1 490 kr per år kostar det med väktartjänst. Då ingår även grannsamverkan via deras app.
[länk]

Huruvida utlarmning av räddningstjänst fungerar hos dem utan att väktare kommer ut vet jag inte.
Ja, jag har sett att SafeLand erbjuder en tjänst, dock så verkar den dyr, samt så framgår det inte av deras larmskyltar att larmet är "med åtgärd" eller väktare eller liknande... det står grannsamverkan på skyltarna... vilket kanske inte avskräcker så mycket?
Sen hade det ju varit mycket mera seriöst och stabilare? på nått sätt att ha en larmskylt från t.ex Securitas... inte "Best Alarm System" ifrån spanien.
 
J Jocke_Linghem skrev:
Ja, jag har sett att SafeLand erbjuder en tjänst, dock så verkar den dyr, samt så framgår det inte av deras larmskyltar att larmet är "med åtgärd" eller väktare eller liknande... det står grannsamverkan på skyltarna... vilket kanske inte avskräcker så mycket?
Sen hade det ju varit mycket mera seriöst och stabilare? på nått sätt att ha en larmskylt från t.ex Securitas... inte "Best Alarm System" ifrån spanien.
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Bland annat Safeland kan du ansluta till även om du inte köpt larmet där. 1 490 kr per år kostar det med väktartjänst. Då ingår även grannsamverkan via deras app.
[länk]

Huruvida utlarmning av räddningstjänst fungerar hos dem utan att väktare kommer ut vet jag inte.
Igår var jag i kontakt med Lövestads larmcentral, och fick bekräftat att inte heller de kunde se kamerabilder från AJAX Alarmsystem, det var dock något de jobbade på att lösa.

Men att varken Lövestads, eller Securitas larmcentraler kan se varken kamerabilder eller live video från systemet det är en dealbreaker för mig tyvärr. Det är ju en av huvudsyftena med att ha en larmcentral, att de ska kunna skicka rätt åtgärd direkt, utan att jag ska behöva beblanda mig. Utan den funktionen så är det ju nästan lika illa att köra det som ett fristående alarm.

Denna punkt är något som förbisetts i all argumentation genom hela tråden, men enligt mig kanske den viktigaste och det starkaste argumentet för hyrlarmsförespråkarna.
 
Lucky2015
J Jocke_Linghem skrev:
Igår var jag i kontakt med Lövestads larmcentral, och fick bekräftat att inte heller de kunde se kamerabilder från AJAX Alarmsystem, det var dock något de jobbade på att lösa.

Men att varken Lövestads, eller Securitas larmcentraler kan se varken kamerabilder eller live video från systemet det är en dealbreaker för mig tyvärr. Det är ju en av huvudsyftena med att ha en larmcentral, att de ska kunna skicka rätt åtgärd direkt, utan att jag ska behöva beblanda mig. Utan den funktionen så är det ju nästan lika illa att köra det som ett fristående alarm.

Denna punkt är något som förbisetts i all argumentation genom hela tråden, men enligt mig kanske den viktigaste och det starkaste argumentet för hyrlarmsförespråkarna.
Men kamerabilder från rörelsesensorerna ser de väl? Hur som helst. Verisure har ju så de kan se bildström från Arlo kamerorna men de har rätt så hög totalkostnad jämfört med ett friköpt larm.
 
Finns det något av de fria larmen som stödjer Yale dörrlås?
 
R Runnis skrev:
Finns det något av de fria larmen som stödjer Yale dörrlås?
Mitt råd är att skita i den integrationen, köp ett L3 och konfigurera det så den låser upp automatiskt när du kommer nära med mobilen, bekvämt att bara öppna, sen kan du antingen slå kod på larm dosan för att larma av eller den mindre men bekväma varianten tagga av larmet.

Kopplar du ett L3 mot ett larm så tappa du auto öppningen, och måste slå kod för att låsa upp och larma av i samma veva.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Men kamerabilder från rörelsesensorerna ser de väl? Hur som helst. Verisure har ju så de kan se bildström från Arlo kamerorna men de har rätt så hög totalkostnad jämfört med ett friköpt larm.
Nej det är just det, de ser inga bilder och inga videos.

Jag har tecknat mig på Verisure nu, men mina arlo kameror som jag redan har kommer jag inte koppla till larmet, de administrerar jag själv.

Det viktiga för mig är att man har ett uppkopplat brandskydd. Arlo kamerorna är guld för att stoppa ett inbrott innan det sker, får notis direkt nån är inne på tomten och kan titta live samt dra på larm. Då springer nog de flesta INNAN kofoten satts i dörren.
 
Lucky2015
J Jocke_Villaägaren skrev:
Nej det är just det, de ser inga bilder och inga videos.

Jag har tecknat mig på Verisure nu, men mina arlo kameror som jag redan har kommer jag inte koppla till larmet, de administrerar jag själv.

Det viktiga för mig är att man har ett uppkopplat brandskydd. Arlo kamerorna är guld för att stoppa ett inbrott innan det sker, får notis direkt nån är inne på tomten och kan titta live samt dra på larm. Då springer nog de flesta INNAN kofoten satts i dörren.
Du hade fel! Ajax motioncams skickar visst bilder till larmcentralen och de kan se bilderna på larmcentralen.

Hade själv Verisure innan jag gick över till Ajax. När man räknar ihop kostnaderna för startavgift och månadsavgift (som de dessutom höjer återkommande under avtalstiden) för några års abonnemang är det helt hutlösa totalkostnader hos Verisure. Men alla tycker olika såklart om man anser att det är värt det eller ej. För min del, inte värt det.

För egen del kör jag med Ajax larm med flera motioncams. Utöver det har jag flera Imou kameror som i jämförelse med de dyra Arlo kamerorna är outstanding sett till kostnad och vad man får för pengarna.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Du hade fel! Ajax motioncams skickar visst bilder till larmcentralen och de kan se bilderna på larmcentralen.

Hade själv Verisure innan jag gick över till Ajax. När man räknar ihop kostnaderna för startavgift och månadsavgift (som de dessutom höjer återkommande under avtalstiden) för några års abonnemang är det helt hutlösa totalkostnader hos Verisure. Men alla tycker olika såklart om man anser att det är värt det eller ej. För min del, inte värt det.

För egen del kör jag med Ajax larm med flera motioncams. Utöver det har jag flera Imou kameror som i jämförelse med de dyra Arlo kamerorna är outstanding sett till kostnad och vad man får för pengarna.
Vilken larmcentral har sagt att de kan ta emot bilder?

Gällande priset så har jag tittat på Ajax, och byggt ihop ett system som skulle täcka mitt behov, det landade på 20.000kr utöver det så tillkommer en uppkoppling till larmcentral, safeland tar 1490kr per år. Detta ihopräknat motsvarar en total kostnad likvärdigt ett Verisure alarm i 5år.

Då har jag resonerat så att med Verisure så är jag fri att avsluta om min ekonomiska situation förändras, en avbetalning på Ajax går inte att avbryta. Samt så är jag så pass teknikntresserad att jag är övertygad om att jag vill ha Ajaxs nya larmsystem efter 5år...så det blir ingen besparing att byta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.