Min dotter har blivit av med nycklarna, och funderar på om jag ska byta till ett Yale L3 när jag ändå måste byta låscylinder, frågan är om man ska ge sig på installationen själv. Monterat och klart mellan 7-7500:-. Det är ju nästan 2000:- att spara. Har ju tagit bort låscylindrar med mera så har ju lite koll kanske. Frågan är, är det värt det, brukar det strula ?

Och har ni valt att köpa deras "brygga" för att kunna styra det med app ?

Är lite tidspressad :(
 
M M@ZE skrev:
Min dotter har blivit av med nycklarna, och funderar på om jag ska byta till ett Yale L3 när jag ändå måste byta låscylinder, frågan är om man ska ge sig på installationen själv. Monterat och klart mellan 7-7500:-. Det är ju nästan 2000:- att spara. Har ju tagit bort låscylindrar med mera så har ju lite koll kanske. Frågan är, är det värt det, brukar det strula ?

Och har ni valt att köpa deras "brygga" för att kunna styra det med app ?

Är lite tidspressad :(
Hej,

Jag installerade själv för ett par veckor sedan. Har man en modern dörr så är det lätt att installera, räkna med 2h. För min del fick jag såga i dörr och karm för att få det att passa i en dörr från 1970. Därför tog det väl snarare en heldag.

Med L3 ingår det en brygga!
 
Tack för svar :)

Ok, jag (tror) jag har en modern dörr, satte in en ny för 1år sedan så borde väl vara lugnt. Låter kanske som om man lätt kan göra det själv och spara 2000:- minst, jobbigt med -7 grader nu bara och ha öppen dörr haha.
 
M M@ZE skrev:
Tack för svar :)

Ok, jag (tror) jag har en modern dörr, satte in en ny för 1år sedan så borde väl vara lugnt. Låter kanske som om man lätt kan göra det själv och spara 2000:- minst, jobbigt med -7 grader nu bara och ha öppen dörr haha.
Det är superenkelt! De två tusen är troligen restid mer än något annat. Du kan lugnt göra det själv på en kväll efter jobbet.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är superenkelt! De två tusen är troligen restid mer än något annat. Du kan lugnt göra det själv på en kväll efter jobbet.
Tur att ni finns som kan peppa en :) men har ju inte helt tummen mitt i handen så. Ok då är det läge att åka och köpa ett L3 helt enkelt, lite brådis är det .. ingen aning om försäkringsbolaget täcker en del av kostnaden (dom har inte återkommit). Dom borde ju täcka byte av låscylinder så borde ju bli lite man kan räkna hem kanske.
 
Du får med en guide som du följer punkt för punkt och det finns även en video på deras sida om du hellre gillar det.
Har du en modern dör så kommer det passa men har du någon äldre variant får du kolla upp så det passar, annars kanske du får såga/borra i dörren.

Skulle tippa på att det tar 2-3 timmar för en vanlig svensson som tar det väldigt lugnt och läser manualen grundligt.
 
  • Gilla
M@ZE och 1 till
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Ok, jag (tror) jag har en modern dörr, satte in en ny för 1år sedan så borde väl vara lugnt. Låter kanske som om man lätt kan göra det själv och spara 2000:- minst, jobbigt med -7 grader nu bara och ha öppen dörr haha.
Om det är en ny dörr så bör allt passa rakt av så det bör du klara av själv.
Vad sitter det för slutbleck i karmen?
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om det är en ny dörr så bör allt passa rakt av så det bör du klara av själv.
Vad sitter det för slutbleck i karmen?
Det sitter ett ASSA 2002 men det kanske är låskistan. Det följde med dörren som är 1år gammal.
 
Slutblecket är det som sitter i karmen men om du har ett assa 2002 så bör det slutblecket passa.
 
1 123abc skrev:
Slutblecket är det som sitter i karmen men om du har ett assa 2002 så bör det slutblecket passa.
Ja jag misstänkte att det var det du menade, men det kom med i dörr/karm när vi köpte den a Diplomat dörr. Borde ju vara lugnt.
 
M M@ZE skrev:
Min dotter har blivit av med nycklarna, och funderar på om jag ska byta till ett Yale L3 när jag ändå måste byta låscylinder, frågan är om man ska ge sig på installationen själv. Monterat och klart mellan 7-7500:-. Det är ju nästan 2000:- att spara. Har ju tagit bort låscylindrar med mera så har ju lite koll kanske. Frågan är, är det värt det, brukar det strula ?

Och har ni valt att köpa deras "brygga" för att kunna styra det med app ?

Är lite tidspressad :(
Klart du ska byta låset själv, inga konstigheter. Bryggan ingår vid köp av L3 men den har jag inte fått att funka ännu
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Ja jag misstänkte att det var det du menade, men det kom med i dörr/karm när vi köpte den a Diplomat dörr. Borde ju vara lugnt.
Om det varit ett classic låshus istället för connect så hade man behövt byta slutbleck och då är det inte alltid att det medföljande har rätt plösmått.
Du har ett assa connect låshus.
 
1 123abc skrev:
Om det varit ett classic låshus istället för connect så hade man behövt byta slutbleck och då är det inte alltid att det medföljande har rätt plösmått.
Du har ett assa connect låshus.
Ah ok, lite dålig koll på vilken typ av variant jag har, tanken är att byta på 3st dörrar men börjar med det akuta vid entrén där magnet

Såhär ser det ut hos mig .. antar att det mittersta vredet inte används utan blir ett hål från borrningen vara eller ?
 
  • Dörrhandtag och låscylinder monterade på vit dörr, en oanvänd borrning syns över handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrmagnet låskista monterad på vit dörrkarm, oanvänt hål synligt i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla urtag i dörrbladet efter det gamla låset kommer övertäckas av Yale doorman.
På insidan kommer inre enheten täcka över hålet för vredet, låscylindrar och trycke (handtag).
Det enda man kan diskutera angående det befintliga slutblecket mot det som följer med är certifieringar vilket endast spelar roll om man har strikta krav på SSF3522 KL3 då det befintliga är certifierat enligt Säkerhetsklass 5 EN12209.
Det är något du troligtvis inte behöver bry dig om.
Har du slutbleck med 3st hål (connect) även i de andra dörrarna så passar det rakt även i de dörrarna annars måste slutblecket bytas.
 
1 123abc skrev:
Alla urtag i dörrbladet efter det gamla låset kommer övertäckas av Yale doorman.
På insidan kommer inre enheten täcka över hålet för vredet, låscylindrar och trycke (handtag).
Det enda man kan diskutera angående det befintliga slutblecket mot det som följer med är certifieringar vilket endast spelar roll om man har strikta krav på SSF3522 KL3 då det befintliga är certifierat enligt Säkerhetsklass 5 EN12209.
Det är något du troligtvis inte behöver bry dig om.
Har du slutbleck med 3st hål (connect) även i de andra dörrarna så passar det rakt även i de dörrarna annars måste slutblecket bytas.
Härligt, har precis köpt det och kikar nu, provar först med befintligt slutbleck, ser ju onekligen straight forward ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.