Jag bor i en lägenhet, byggd cs 1980, där alla vägguttag är ojordade förutom i köket. Nu skulle jag vilja installera vägguttag i badrummet och i samband med det en jordfelsbrytate för hela anläggningen.

När jag pratade med elektriker om detta så förstod jag det som att jag för att kunna installera jordfelsbrytare skulle behöva dra fram jord till alla rum och byta till jordade vägguttag. Stämmer detta eller missförstod jag elektrikern?
 
Det stämmer inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M msvenssion skrev:
Jag bor i en lägenhet, byggd cs 1980, där alla vägguttag är ojordade förutom i köket. Nu skulle jag vilja installera vägguttag i badrummet och i samband med det en jordfelsbrytate för hela anläggningen.

När jag pratade med elektriker om detta så förstod jag det som att jag för att kunna installera jordfelsbrytare skulle behöva dra fram jord till alla rum och byta till jordade vägguttag. Stämmer detta eller missförstod jag elektrikern?
En jordfelsbrytare skyddar även icke-jordade uttag trots sitt namn. Du behöver inte ha jordade uttag även om skyddsjord förstås är praxis i nybyggen och en fördel i sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kane skrev:
Det stämmer.
Hur kan du uttrycka något som är så uppenbart felaktigt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vanlig missuppfattning att det krävs jordade uttag för att en jordfelsbrytare ska fungera.
Den fungerar även om eluttaget inte är av jordad typ.

Jordfelsbrytare krävs om eluttag ska installeras i badrum.

Krav på jordade eluttag i bostadsutrymme kom ca 1994. Ger idag en ringa eller ingen förbättrad elsäkerhet då majoriteten av elprylarna idag är dubbelisolerade.

I kök och utomhus har det under längre tid (alltid?) varit krav på jordade eluttag. Där används maskiner och utrustning byggda av plåt med enkel isolering mot elförande ledare, exempelvis värmetrådar.
 
Kan ju tillägga att uttaget i badrummet även ska vara jordat
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
E elmont skrev:
Kan ju tillägga att uttaget i badrummet även ska vara jordat
Men om det är från 80-talet kan det nog vara ett gammalt ojordat 110V-uttag där.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kan du uttrycka något som är så uppenbart felaktigt?
Otroligt klantigt. Går fort ibland.
 
D datja skrev:
Men om det är från 80-talet kan det nog vara ett gammalt ojordat 110V-uttag där.
De så kallade "rakapparatsuttagen" har en isolationstransformator som separerar uttaget från den vanliga nätspänningen och tål inte särskilt stort effektuttag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
15VA brukar de vara på har jag för mig.
 
Låter som du borde byta elektriker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för svara alla, lutar åt att jag väljer en annan elektriker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är inte en fråga om införsäljning då snarare än okunskap?
 
D
M myrstack skrev:
Det är inte en fråga om införsäljning då snarare än okunskap?
Det är väl lika illa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det är väl lika illa.
olika grader i helvetet men likväl intressant om elektrikern är okunnig eller osmidig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.