Jag är inte så säker på att det handlar om vårdslöshet. Har det konstaterats att det varit det i andra fall?
 
C
D Daniel 109 skrev:
Men det är bara i undantagsfall man har absolut ansvar, typ om det är hundar eller bilar som är inblandade.
Eller elanläggningar...
https://lagen.nu/2016:732#R8
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Då måste det gälla även vid åska då?
 
D Daniel 109 skrev:
Då måste det gälla även vid åska då?
Det har du redan fått svar på. Åskan har ingen fakturaadress, och elnätet har svårt att hantera de energinivåerna så alla elnätsbolag har redan friskrivit sig från just åsknedslag.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag är inte så säker på att det handlar om vårdslöshet. Har det konstaterats att det varit det i andra fall?
Vad skulle det annars handla om?
 
C cpalm skrev:
Eller elanläggningar...
[länk]
31 § Om en personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada orsakas av att el från en elektrisk anläggning stör driften vid en annan elektrisk anläggning och störningen uppstått till följd av uppsåt eller vårdslöshet hos innehavaren av den förstnämnda anläggningen, ska den innehavaren ersätta skadan.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det har du redan fått svar på. Åskan har ingen fakturaadress, och elnätet har svårt att hantera de energinivåerna så alla elnätsbolag har redan friskrivit sig från just åsknedslag.
Det har inte med saken att göra.
 
Enligt pragraf 28 skulle det ju enligt tidigare inlägg tolkas som ett absolut ansvar. Då kvittar ju orsaken. Om åskan eller svenskakraftnät har en fakturaadress kvittar ju när det är lokalnätet man är ansluten till.

läser man vidare så dras det dessutom av 3500kr.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Enligt pragraf 28 skulle det ju enligt tidigare inlägg tolkas som ett absolut ansvar.
För att vara tydlig är det alltså framför allt följande mening i §28 jag syftar på som det strikta ansvaret i elsäkerhetslagen:
"Skadeståndsansvaret gäller även om det inte följer av allmänna skadeståndsbestämmelser.".

Om det sedan är tillämpligt i just denna situation vet jag inte, men strikt ansvar som begrepp förekommer även i elsammanhang.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Enligt pragraf 28 skulle det ju enligt tidigare inlägg tolkas som ett absolut ansvar. Då kvittar ju orsaken. Om åskan eller svenskakraftnät har en fakturaadress kvittar ju när det är lokalnätet man är ansluten till.

läser man vidare så dras det dessutom av 3500kr.
Åsknedslag är undantagna naturenomen. OK, 3500 är väl en slags lagstadgad självrisk då.
Givetvis får loklanätet ersätta och skicka fakturan vidare dit de finner lämpligt om de kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.