Hej på er. Jag tänkte höra om någon vet om det finns någon trådlös router
som räcker ca 200m. Eller om det finns någon antenn att köpa?
Jag tänkte dela på bredbandet med brorsan, det är på landet med så gott som
fri sikt mellan husen.
 
Det hänger inte på routern/accesspunkten utan på antennen. Med en bra antenn i varje ände är 200 meter inte ett problem.

Du kan med relativt enkla medel bygga antenner själv om du vill (som går kilometervis), för 1500sek ungefär gissar jag att du kan köpa färdiga saker.
 
Japp, två valfria routers/bryggor med löstagbar antenn så man kan ansluta en utomhusdito. Med en riktantenn kommer man längst, i gynsamma lägen upp till en mil. Så i verkligheten är 200m en baggis. Två routers á 500 pix och två antenner á 1000 pix. Riktantennerna är dyrare men är bättre för punkt-till-punkt förbindelser. Inga problem vid regn eller tät dimma. Satsa på utomhusantenner då innomhus inte håller speciellt bra utomhus.

Sen finns det färdiga grejor som man bara smäller upp på väggen men då snackar vi en helt annan prisklass.
 
Dra ut en tp kabel i skogen? men det kanske är saker i vägen.. Då får du 100-1000mb/s


Iofs är det ej rekommenderat att dra över 100-185 meter med tp kabel men jag har aldrig haft problem vid långa sträckor..
 
100 m är det som gäller för TP, 185 m var 10Base2 (thinwireBNC).
Är det utomhus så är det viktigt att inte ha några skarvar på vägen för att inte få problem, dra gärna i rör eller slang om du inte använder riktig utomhuskabel.
 
Ska vi upp i 200 så är 10base5 som gäller alternativt fiber om vi pratar tråd.

Har du verkligen helt fritt från skymmande inslag så kör med trådlöst. Om du kan så satsa på 802.11A prylar för länken då 5Ghz bandet är betydligt renare från störningar än 2.4Ghz som b och G prylarna ligger på
 
Jag köpte antenner från

Antenner 2.4GHz

12db varianten högst upp på sidan. Du vill nog ha en med lite mer riktverkan gissar jag.

Annars så är är det ju rysligt effektivt med ett par gamla paraboltallrikar och en liten hemmameckd pryl i fokalpunkten.... sök på nätet så hittar du byggbeskrivningar.
 
... eller kika in på Trådlöst (Har aldrig handlat där själv dock så jag vet inte hur bra de är).

Hur som helst som Mats sa så är 5GHz bandet är friare från störningar så ni kan ju fundera på om det inte är där ni vill vara om det bara gäller en länk.
Sen glöm inte att skydda er, ALL trådlös trafik går att avlyssna och kryptona i konsumentprodukter duger inte fullt ut tyvärr. Även om det inte är meningslöst att slå på dem för er som WEP eller WPA:ar. Ta med det i beräkningen bara.
 
Ring, WokFi'n måste jag testa!! det ligger 4 hus mellan min polare som har wlan och min sommarstuga, men den löv-lösa årstiden har vi fri sikt mellan fönstren i övre våningarna. Det här kunde kanske möjligöra internet under semestern. Vilket parabolformat metallstycke som helst torde väl fungera. Jag såg en annan lösning med en konservburk som parabol. Den är knappast lika effektiv.
 
cantenna lösning?

De går faktiskt fram ruggigt bra om de är välgjorda.
ang säkerhet så håller jag med om att wep är vidöppet. VPA med bra lösenord som byts brukar hålla. WPA2 med 256 bits AES krypto håller.
 
VPN. Det enda som är någorlunda säkert. Lite mer komplicerat och kräver lite mer utrustning.
 
VPN är inte säkrare än något annat i sig självt. Kryptot på ett trådlöst nät är egentligen en form av VPN då målet med VPN är att åstakomma ett privat nät.

Sen är varken VPN eller wireless säkrare än dess kryptonyckel och algoritm och där är AES algoritmen bland det starkaste som finns idag.

VPN ovanpå ett wpa2 nät tillför en teoretisk säkerhetsnivå till, men jag anser att den ger mer komplexitet utan att man vinner något på den. För att den ska tillföra någon praktisk säkerhet så måste du kunna ta dig genom wpa2 krypteringen och det är ännu inte gjort
 
Precis, kör du WPA2 med PSK (pre-shared keys) så får du god säkerhet och enkelt handhavande. Sätt en given nyckel i båda ändarna och tuta och kör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.