Hej!

Nyligen installerat kamin. Den är besiktad. Varför blir det så mycket sot på glaset? Jag har exodraft rökgasfläkt och luftintag ändå blir det sot.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
@
M mili1983 skrev:
Hej!

Nyligen installerat kamin. Den är besiktad. Varför blir det så mycket sot på glaset? Jag har exodraft rökgasfläkt och luftintag ändå blir det sot.
Det är en eld. Viss sot får du räkna med. Biltemas spis rent är faktiskt (trots det är en biltema produkt) väldigt bra! Får du snabbt fart på elden så brukar det bli mindre sot. Kör med tändkuber/parafin, finkluven tänder och mycket syre...
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det är en eld. Viss sot får du räkna med. Biltemas spis rent är faktiskt (trots det är en biltema produkt) väldigt bra! Får du snabbt fart på elden så brukar det bli mindre sot. Kör med tändkuber/parafin, finkluven tänder och mycket syre...
Jo jag gör enligt allt det du föreslog och jag har köpt NPS glasrent dock dyrare så efter städning så blir den fin igen men tycker bara att det blir oväntat mycket sot.
 
Har visserligen en mycket mindre kamin men min sotar på sidoglasen vid uppstart men bränner sedan bort det när elden blivit ordentligt varm. Möjligen att en sådan stor kamin inte blir tillräckligt i sidoglasen?
Sen får man ju bättre känsla för feeling om hur man ska elda för bäst resultat efter ett tag.
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
@
M mili1983 skrev:
Jo jag gör enligt allt det du föreslog och jag har köpt NPS glasrent dock dyrare så efter städning så blir den fin igen men tycker bara att det blir oväntat mycket sot.
Beror även på vad du eldar och hur fuktig veden är.
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Beror även på vad du eldar och hur fuktig veden är.
Kan vara att veden inte är tillräckligt torra. Köpte de i butiken som säkerligen förvarats någon dag inomhus tänker jag. Sedan har de varit inomhus en dag hos mig innan eldning. Jag har denna fuktmätare från Hornbach men den visar 0%.
 
  • Digital fuktmätare från PATTFIELD visar 18,9% fukt och 23 grader celsius i displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mili1983 skrev:
Kan vara att veden inte är tillräckligt torra. Köpte de i butiken som säkerligen förvarats någon dag inomhus tänker jag. Sedan har de varit inomhus en dag hos mig innan eldning. Jag har denna fuktmätare från Hornbach men den visar 0%.
Ser ut som vi har exakt samma kamin som du. Vår sotar också mer än vi trodde på sidoglasen men vi har märkt att det sotar betydligt mindre om vi eldar med björkved jmf gran/tall
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
Vad säger maualen om hur mycket ved kaminen vill ha per inlägg? Med så stor brännkammare måste det bli svårt att få upp värmen tillräckligt för att bränna bort sotet om du inte har en jättebrasa.

Jag har en kamin med mindre brännkammare och där eldas soten av så snart det blir ordentligt varmt.
 
Näver sotar mycket,förr använde man en brinnande näverbit för att sota kornet på älgstudsarna
 
T toolman77 skrev:
Vad säger maualen om hur mycket ved kaminen vill ha per inlägg? Med så stor brännkammare måste det bli svårt att få upp värmen tillräckligt för att bränna bort sotet om du inte har en jättebrasa.

Jag har en kamin med mindre brännkammare och där eldas soten av så snart det blir ordentligt varmt.
Klippt från inst guiden som jag ändå följt rätt slaviskt. Stryper aldrig spjället där det kommer in friskluft utifrån.
 
  • Illustration av korrekt uppbyggd tändningsbrasa i eldstad med vedpinnar och tändblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av korrekt vedpåfyllning i en vedeldad brännkammare enligt instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett effektivt rengöringsmedel för spisglas är aska. Den är väldigt dryg och praktiskt taget gratis. Så här gör jag:
Öser aska genom en vanlig sil och samlar den i en ask.
Lägger ½-1 tesked aska på ett litet fat. Doppar en fuktad trasa däri - far med den över glaset. Väntar en minut och gör om det med en ny fuktad trasa utan aska. Torkar efter med en torr trasa.
Det kan gå åt flera små trasor om glasrutan är stor.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
pdov
Jag rengör också vår kanin enbart med aska och tidningspapper. När jag askar ur kaminen efter eldning så blöter jag er tidingspapper som jag sedan doppar i LITE aska och gnider sedan det på glaset. Sedan tar jag fuktat tidningspapper utan aska och gör rent. Sist torkar jag torrt med torrt tidningspapper. Det sista pappret kan jag låta ligga kvar i kaminen och tända med nästa gång.

Tändkuber som någon nämnt är bra för att få bra eld snabbt. Det är när man tänder som det sotar mest (alternativt när det nästan brunnit ut).
Ibland tänder jag med blåslampa vilket är väldigt effektivt för att få eld snabbt. Särskilt om det är tveksam kvalitet på veden.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
pdov
Lite fakta för den nördige som kan vara intresserad. Förr i tiden framställer man rengöringsmedel (= lut) från aska. Det man kallade för pottaska. När askan blandas med vatten så löser man upp kaliumkarbonat ur askan vilket är basiskt och är det som rengör glaset i detta fallet.
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Aska+vatten=magi
Dock så brukar jag bara doppa våt papper direkt i askbehållaren.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ett annat tips är att man kan använda askan till vittvätt:surprised:, den blir vit.
När jag var mindre gjorde morsan som så att hon tog en 30 liters tunna, i med 20 liter vatten, 10 liter aska.
Rörde runt i spannen och dom kolbitar som flöt upp tog hon bort, detta gjorde hon i en vecka sen lät hon det stå orört i två veckor.
Efter detta så sög hon upp vätskan och lät bottensatsen vara kvar, sila genom en finmaskig duk.
Och nu hade hon flyttade tvättmedel, i med sköljmedel och starta tvättmaskinen, vittvätten var alltid vit.(y)
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.