J jonaserik skrev:
Är nog OK , men F-N så fult det blir
Därav den sista meningen i mitt eget inlägg:
it-snubben it-snubben skrev:
Det kräver dock att det går att dölja den bra så det blir snyggt.
Och jag tycker mig skönja en gardinskena i taket framför uttaget vilket får mig att gissa att det kanske går att dölja skarv och kontakter bakom någon gardinkappa.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Därav den sista meningen i mitt eget inlägg:


Och jag tycker mig skönja en gardinskena i taket framför uttaget vilket får mig att gissa att det kanske går att dölja skarv och kontakter bakom någon gardinkappa.
Jättetack för alla tips! Det blir nog ett shuko-uttag iaf så kan man ändra sig och koppla in lampan på andra ställen också. En adapter hade också gått
 
M mrgert skrev:
så kan man ändra sig och koppla in lampan på andra ställen också.
Stickkontakten är väl i och för sig lätt att byta om det blir aktuellt.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Stickkontakten är väl i och för sig lätt att byta om det blir aktuellt.
Det sitter en eurokontakt på sladden och det får du svårt att hitta en med skruvanslutning.
 
Man kan byta sladdställ.
 
R RoAd skrev:
Det sitter en eurokontakt på sladden
Nu ja...

Tänkte nog mest på att det kan bli svårt att byta uttaget snyggt. Tåtarna i EKRKn (eller vad det nu är) måste räcka och det är kanske inte helt självklart. Men det kanske går också.

Elektriskt uttag i vägg med synliga ledningar, diskussion om utbyte till ny stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst hade jag tyckt det vore enklare och mer naturligt att bara byta stickkontakt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nu ja...

Tänkte nog mest på att det kan bli svårt att byta uttaget snyggt. Tåtarna i EKRKn (eller vad det nu är) måste räcka och det är kanske inte helt självklart. Men det kanske går också.

[bild]

Hur som helst hade jag tyckt det vore enklare och mer naturligt att bara byta stickkontakt.
Ah, jag kanske missförstod dig. Det såg ut som om du svarade att det var lätt att byta tillbaka till en eurokontakt om TS vill flytta lampan till ett shuko i framtiden. Det är inte så lätt om man inte byter hela sladdstället.
 
R RoAd skrev:
Ah, jag kanske missförstod dig. Det såg ut som om du svarade att det var lätt att byta tillbaka till en eurokontakt om TS vill flytta lampan till ett shuko i framtiden.
Nej inte euro men en vanlig schuko och det duger väl normalt lika bra. Men visst, är modellen av stickkontakt viktig så kan man åka på att byta sladdställ i framtiden och i värsta fall är det kanske svårt. Så helt "riskfritt" är det inte att klippa kontakten men en risk jag glatt skulle ta om inte lampan är väldigt speciell.

Men helt klart ett bra påpekande om att det inte finns "lösa" eurokontakter.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
T toolman77 skrev:
Lösa europluggar går absolut att köpa
[länk]
[bild]

På kontor och mer offentliga miljöer är det inte ovanligt med en dymo på uttaget med texten "Stryd av brytare". Jag har det på något uttag hemma som matar en belysningstrafo och styrs av en strömbrytare.
Ja jag vet att det finns om man letar. Men de finns på få ställen och jag är inte helt säker på att de ens får säljas i Sverige.

Men det var därför jag skrev "inte så lätt" och inte "omöjligt" ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rent formellt får inte dom där säljas. Eller rättare sagt uppfyller dom inte kraven på euro-kontakten som ska vara gjuten eller på annat sätt permanent fastsatt på kabeln.
 
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.