Hej!
Vi ska revetera om vårat hus och idag kom byggarna och lämnade av ställningen. Och kommer igen imorgon, innan dem åkte frågade dem vad de kunde sitta och äta eftersom det är kallt ute. Min undran är, är jag som kund tvungen att erbjuda dem någon stans att sitta inne i mitt hem?

Med vänlig hälsning, Märtha
 
Nej, inte i hemmet, annars är du skyldig att betala tex hyra för en byggvagn/barack.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Märtha Honett skrev:
Hej!
Vi ska revetera om vårat hus och idag kom byggarna och lämnade av ställningen. Och kommer igen imorgon, innan dem åkte frågade dem vad de kunde sitta och äta eftersom det är kallt ute. Min undran är, är jag som kund tvungen att erbjuda dem någon stans att sitta inne i mitt hem?

Med vänlig hälsning, Märtha
Beror på avtalet. Har du fastpris eller löpande räkning? Vid fastpris kan du neka och be dem åka iväg och äta eller ta dit en bod med toalett. Är det löpande så får du betala tiden de då åker iväg för att äta och/eller gå på toaletten. Kutym är att hantverkare får låna sittplats där de kan fika samt låna toalett. Ett plus är om man visar var kaffet och kaffebryggaren står.
 
  • Gilla
nochl och 7 till
  • Laddar…
AXS
Är det ett stort jobb? Jag har hört om några som köpte en husvagn för hantverkarna. Men även för att själv kunna göra kaffe utan att behöva smutsa ner inne.

5000:- och sälj den sen för 3000:-. Sätt in kaffebryggare, kokplatta och micro. Alla nöjda och glada!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Det beror väl inte på avtal eller något sådant inte heller är man skyldig något.. det är väl arbetsgivarens ansvar att se till att ha bod till arbetarna. Så klart att detta i slutändan hamnar som en kostnad för beställaren.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
  • Gilla
LATH och 3 till
  • Laddar…
Antingen erbjuder du något eller så hyr de något som du får betala för.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Sittställning
E EyEr0n skrev:
Antingen erbjuder du något eller så hyr de något som du får betala för.
Om man har fastpris då ? Ska man då betala vad arbetsgivaren glömt ordna
 
Våra byggare år 2010 hyrde ett dass på hjul.
Annars bodde de i en sommarstuga de hyrt ett par km bort.
Allt detta ingick i det överenskomna priset.
(På slutet, efter förseningar, satte de in en tvåvåningssäng i vårt blivande vardagsrum, och använde vår blivande extratoalett.)
 
  • Gilla
MrAnte
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Om man har fastpris då ? Ska man då betala vad arbetsgivaren glömt ordna
Då ingår det i priset.
 
  • Gilla
Haladria
  • Laddar…
M Märtha Honett skrev:
Hej!
Vi ska revetera om vårat hus och idag kom byggarna och lämnade av ställningen. Och kommer igen imorgon, innan dem åkte frågade dem vad de kunde sitta och äta eftersom det är kallt ute. Min undran är, är jag som kund tvungen att erbjuda dem någon stans att sitta inne i mitt hem?

Med vänlig hälsning, Märtha
Nej du som kund har ingen skyldighet att ge plats åt byggare att äta på.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
M Märtha Honett skrev:
Hej!
Vi ska revetera om vårat hus och idag kom byggarna och lämnade av ställningen. Och kommer igen imorgon, innan dem åkte frågade dem vad de kunde sitta och äta eftersom det är kallt ute. Min undran är, är jag som kund tvungen att erbjuda dem någon stans att sitta inne i mitt hem?

Med vänlig hälsning, Märtha
Jag tycker om det inte finns tillgång till lunch restaurang långt ut på landet så kan väll ställa upp med ställe att äta sin lunch på behöver ju inte vara just erat kök kan vara garage eller nåt liknande
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
M Märtha Honett skrev:
Min undran är, är jag som kund tvungen att erbjuda dem någon stans att sitta inne i mitt hem?
Och vad i hela friden skulle vara problemet med det???

Vad du är "tvungen" att göra framgår eventuellt av avtalet - eller så gör det inte det. Glöm alla som pratar om att det skulle vara skillnad på fastpris eller löpande räkning. Det är det som faktiskt är skrivet som gäller. Om "gubbarna" tvingas åka till Vimmerby varje gång de skall gå på toa lär ju bygget ta längre tid än om de kan fika i ert kök. Om inte annat så kan det ju bli lite dålig stämning... Jag skulle aldrig komma på tanken att vägra något sådant.

Sedan finns det ju byggare som frikostigt tar tre timmars lunchraster på annan ort och låter kunden betala.

Fundera på vad du tycker är ett anständigt och rimligt sätt att behandla människor som arbetar i ditt hem.
 
  • Gilla
Appendix och 21 till
  • Laddar…
Fairlane
Själv skulle jag inte ha något problem med att de äter och går på toaletten hos mig, men frågan är ändå intressant. Vad krävs? Sen kan jag ju tycka att den som är proffs i situationen kan nämna det i god tid.
 
Detta brukar en seriös byggare reda ut innan byggstart.som kund får du betala lunchrum oavsett. Antingen bakas det in i fasta priset eller så får du betala hyra för en manskapsbod.Där finns faktiskt bestämmelser för hur det ska se ut med toa tvättmöjligheter osv…..
 
  • Gilla
Don_Simon
  • Laddar…
Man är aldrig tvungen att erbjuda att hantverkarna ska kunna sitta i sitt hem dvs det styrs inte av några avtal. Antingen får arbetsgivaren, på din bekostnad, ordna ut en manskapsbod eller som alternativ får du betala resvägen till och från matställe, vilket kan bli dyrare.

Vi betalade 150:- inkl moms per dag och om dom bara arbetade halvdag av någon anledning blev det halv hyra. Det bästa är att prata med entreprenören och fråga hur de tänkt kring detta. Lycka till!
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.