Ola C Ola C skrev:
Obehandlade. Aldrig kört dekorvax på redan oljade ytor, känns spontant inte som det skulle funka jättebra och kollar man instruktionen rekommenderas det trärena ytor. [länk]
Tack för snabbt svar!
 
Har lagt in en ekskiva i ett badrum precis och behandlad med Osmo hårdvaxolja i två strykningar med avtorkning ca 15 min efter, för att den skulle vara tålig. Men nu efter lite användande så Blir det fula fläckar där det kommit vatten som inte torkats bort. Borde den inte klara det bättre eller finns andra tips på behandling.

Stavlimmad ekskiva från bauhaus.
 
Hej. Den som är lite mer beige tonen (höger kanten) vad har du använt för vax ? Behöver man nån sorts lack efter allt är gjort så den täcker ? Tex om man dricker kaffe/vin etc blir de märke ? Tack för hjälpen ☺️
 
  • Två träskivor med olika finish, den högra i en något mer beige ton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D.D D.D skrev:
Hej. Den som är lite mer beige tonen (höger kanten) vad har du använt för vax ? Behöver man nån sorts lack efter allt är gjort så den täcker ? Tex om man dricker kaffe/vin etc blir de märke ? Tack för hjälpen ☺️
Båda är behandlade likadant, det är nog ljuset i verkstan och färgskillnad mellan plankorna som ger en skillnad i ton.

De är behandlade med Osmo dekorvax 3186 följt av hårdvaxolja Osmo 3041. Dekorvaxet är en infärgning o hårdvaxoljan är en skyddande behandling, inte som lack men väldigt tålig. Hårdvaxoljan klarar vin, kaffe o diverse andra saker bra.

Skulle kanske funka att köra Osmo 3040 (vit hårdvaxolja) direkt och skippa dekorvaxet, har dock inte provat denna själv.
 
Men vad snällt att du svarade !! Undrar hur aplicerade du den ? Och hur många läger ☺️ Är nytt på detta med målning därför undrar jag mkt men tänkte prova med mitt köksbord och se om den blir lika fin som din.
 
D.D D.D skrev:
Men vad snällt att du svarade !! Undrar hur aplicerade du den ? Och hur många läger ☺️ Är nytt på detta med målning därför undrar jag mkt men tänkte prova med mitt köksbord och se om den blir lika fin som din.
2 lager dekorvax o två till tre lager hårdvaxolja. Penslar på det och torkar sen ut/jämnar till i träets längdriktning med trasa eller papper efter 10-15min. Kör man bara pensel utan att torka så blir det lätt för tjockt lager för möbler. Slipa mellan lagerna med hårdvaxolja, jag brukar köra slipkudde med 600 korn.

Är du ny på detta tror jag Osmo 3040 skulle vara att föredra då du slipper processen med dekorvaxet.
 
Hej, vilka mått köpte ni på bänkskivan bredd och höjd? det blev superfint ert bord
Tack
 
80x200 cm är bordskivan idagsläget. Knappa 1cm mellanrum mellan halvorna.
Bauhaus kallar den arbetsskiva, sämre kvalitet än prima bänkskiva.
Valde och letade länge bland alla skivorna i butiken för att hitta en som motsvarade förväntningarna iom lägre kvalitet.
Finns tillräcklig budget så är den högre kvaliteten enklare då du slipper bättra eventuella kvist/märken etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.