V växelventil skrev:
Mina efter spräckilar 30mm
Var det där stenar eller berg ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Var det där stenar eller berg ?
Stenar från Berg och man behövde inte styrketräna något i sommras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Hej
Har du testat att borra med den där GBH 5-40?

 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
M mbo2019 skrev:
Hej
Har du testat att borra med den där GBH 5-40?
Jajjemen, har kört ett par timmar, men tänkte återkomma till tråden när jag har något fint att visa upp :)

Var det något specifikt du undrade ?
 
Det är väl isf tiden att ta ett t.ex. 100mm djupt hål vid given borrdiameter.
Även helhetskänslan (jobbigt/inte alls jobbigt att borra).
 
Makeldning med grillkol/briketter i ett rör och en lövblås för lufttillförsel i några omgångar är det första jag skulle testat. Några tag med en slägga och kilar i varje spricka mellan gångerna.
Att borra i berg och med maskiner som inre riktigt är avsedda för det är slitigt, låter mycket och är dammigt.
Använd rätt användningsskydd vid stenarbete.

.
 
Z z_bumbi skrev:
Makeldning med grillkol/briketter i ett rör och en lövblås för lufttillförsel i några omgångar är det första jag skulle testat. Några tag med en slägga och kilar i varje spricka mellan gångerna.
Att borra i berg och med maskiner som inre riktigt är avsedda för det är slitigt, låter mycket och är dammigt.
Använd rätt användningsskydd vid stenarbete.

.
Som att grillkol och lövblås är avsedda för bergspräckning, inte låter mycket och inte tillför med damm.
Jag har iofs inte dammat mycket - borrade med vattenstråle konstant på borret.
 
Hej igen!
Jag har väntat rätt så länge för att Bauhaus skulle fylla på webblager med Bosch GBH 8-45 DV så att jag har tröttnat och åkt till Renta och fick hyra en Hilti TE80.
Tanken var fortfarande att testa en större borrhammare med mer än 10 Joule i slagkraft.
Det slutade med att jag haft maskinen hemma i 2 dygn och borrade ca 60 hål på totalt ca 4 timmar (har 2 små barn hemma dvs ingen tid över till ngt).
Jag har valt att inte hyra Hiltis borr (för dyra att betala för ifall de skulle gå sönder - ca 1500kr). Köpte ett gäng från Biltema. Alla hål tagna med ett 20x400 borr. Den ser ut att det skulle klara av ytterligare 100-200 hål.
Jag sprutade på vatten på borret under själva borrningen. Lågt varvtal på de större borrhammare resulterar i mindre slitage på borr tror jag.
Jämfört med min Bosch GBH 3-32 DFR har Hiltis TE-80 ATC/AVR (men även Bosch GBH 8-45 DV) lägre vibrationsvärden vilket känns av direkt.
Själva borrtiden var såklart kortare.
Jag klarade att borra många fler hål per pass med den större maskinen.

Inser nu efter det hela att jag troligtvis inte kommer att behöva äga en egen SDS-MAX maskin. Hyran för 2 dagar kostade strax under 500kr dvs 8% av en GBH 8-45 DV. Det ser ut som att det blir ca 3,5 m3 och 12 ton berg att lyfta efter vinter.

Nu låter jag kylan göra sitt…
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tog tiden för ett av mina hål.

granit, Bosch GBH 5-40, Biltemas 20x400 borr. Borrade hela borrens längd 30 cm (10 cm ungefär är sds-max fästet). Det tog ganska exakt 2 min 30 sekunder. Upplever vissa hål som lite snabbare och vissa som lite långsammare, beror nog på hur duktig man är på att blåsa bort koxen.

För övrigt har jag testat tillmakning och bilning med, funkar fint. men tar tid.
Jag har också tagit en stor sten ungeför 1,5 ton av daga.

Kör en liten reension om status snart :)
 
Z z_bumbi skrev:
Makeldning med grillkol/briketter i ett rör och en lövblås för lufttillförsel i några omgångar är det första jag skulle testat. Några tag med en slägga och kilar i varje spricka mellan gångerna.
Att borra i berg och med maskiner som inre riktigt är avsedda för det är slitigt, låter mycket och är dammigt.
Använd rätt användningsskydd vid stenarbete.

.
Makning och bilhammare funkar OK, men minst lika slitigt tycker jag. Kan vara kul som omvexling, alltid kul att elda lite. Men de sprickorna som blev i mitt berg var ändå svåra att rucka på med huggmejsel och slägga, eller det gick men det krävdes energi. Körde bilningsfunktionen på min GBH 5-40 och det funkade fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.