Hej!

Äntligen har jag nu fått upp solfångarna på taket! Har dock inte satt i rören än, men det ser jag som en blygsam uppgift med tanke på hur krångligt det var att få dit själva ramarna och värmeväxlarna.

Men, nu ska jag börja med inkopplingen av rören, och då behöver jag hjälp.

1. Högsta punkten i anläggningen kommer att hamna mellan mina två solfångare. Där ska jag placera en manuell avluftning. Någon som vet vilken produkt jag ska använda och ungefär hur man ska göra? Ska jag gå upp med röret och avluftaren mellan solfångarna så att det med säkerhet blir högsta punkten?

2. Jag kör med 15 mm kopparrör, men anslutningarna på solfångarna är 22 mm. Hur kopplar jag på mina 15 mm rör på enklast sätt?

3. Jag kommer att använda klämringskopplingar. Är dessa bra? Håller de tätt? Finns det något knep när man använder dem?

Tack på förhand!
 
Ingen som har något att säga? Jag kanske ska fråga i VVS i stället...
 
1. Vet inte.
2. Använd en 22mm's skarvklämkoppling med en 15mm's reducering i ena änden.
3. I en annan tråd läste jag att det är olika kvalitet på klämkopplingar. Köp inte det billigaste skit du hittar.
 
Använd en klämringskoppling som är 15-22mm redan utan reducering = en detalj mindre som kan läcka. Köp riktiga grejer av t.ex. Ahlsell (RSKnr 192 61 16) - inga byggvaruhus eller Biltemaprylar. Det kan ju bli rätt höga tryck. Försök undvika drevade kopplingar (lindrev alltså) i hela ditt system (solkretsen) eftersom det finns risk att dessa börjar läcka efter några år då linet och oljan kan "försvinna" av de ständigt återkommande höga temperaturer du säkert kommer att få. Klämringskopplingar håller tätt om du monterar rätt - en liten överkursdetalj kan vara att stoppa i stödhylsor.

Behöver du verkligen en avluftning?? eller har du U-pipe? I mitt system (med Heat-pipe) sitter det en avluftning i solkretsarmaturen - det räcker. Men OM du måste sätta avluftning på taket så tänk på att INTE använda en automatluftningsventil - de innehåller plastdetaljer (flottör) som smälter om du får kokning i systemet och så blir den kass......

En bra grej att göra till en avluftning är att dra upp en pipa som luften kan samals i - kanske 30cm - men som sagt ... behövs det alls? Utan markerad högpunkt kan luften "svischa" förbi luftpunkten
 
Hej, och tack för svaren!

Bra tips, Bosse!

Jag har Heat-pipe, från Sfinxen, och han rekommenderar en luftare där uppe, mellan solfångarna.

Jag har nu tänkt att jag sätter en t-koppling med en propp i den ände som sticker upp. Om det skulle behövas kan jag skruva upp den och lufta. Men, det kanske bara svischar förbi, som Bosse påpekar?
 
Jag har högsta punkten inne under taket. Där satte vi ett T-rör, istället för en vinkel, och så ett lock på den överflödiga anslutningen, som luftning. Men värmepumpspåfyllningen var tillräckligt kraftig för att föra luften framför sig ner i källaren, så det blev inget att avlufta däruppe.

För att undvika skarvar genom huset har jag mjuka (glödgade) kopparrör från vinden och ner i källaren. Då måste man ha stödhylsor.
 
Alldeles riktigt apersson - man måste ha stödhylsor till mjuka rör - men jag uppfattade att daniel skulle koppla "kopparrör" mot kollektorn - och de bör vara hårda - och i så fall är det lite överkurs - men inte fel - med stödhylsor
 
Tack för alla tipsen. Nu har jag beställt grejer från Rinkaby och till veckan ska det kopplas ihop. Med lite tur har jag anläggningen igång till nästa helg.
 
OK. Jag har också hårda rör närmast solfångarna. De mjuka börjar när jag kommit in under taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.