Hej

har problem med två kalla element, resterande funkar bra. Det ena är ljummet på sin höjd och det ena är helt svinkallt. Tänkte lufta elementen men är osäker på om jag måste stänga av cirkulationspumpen? Borde det inte räcka med att jag ställer in önskad temperatur på det lägsta då bör ju inget vatten komma ut till resterande element medan jag luftar?
Vill helst pilla så lite som möjligt på värmepumpen..
Har en ctc eco el 1550
 
Stäng av VP , fyll på vatten till 1,2 bar ( om trycket är lågt ) lufta elementen , kommer det luft så fyll mera vatten, trycket sjunker, lufta mer. Ingen mer luft starta VP. Vet du om det är 1 -rörs eller 2 - rörs
 
J jonaserik skrev:
Stäng av VP , fyll på vatten till 1,2 bar ( om trycket är lågt ) lufta elementen , kommer det luft så fyll mera vatten, trycket sjunker, lufta mer. Ingen mer luft starta VP. Vet du om det är 1 -rörs eller 2 - rörs
Tjena jag förstår inte hur jag stänger cirk pumpen? Har läst i Manualen men där står det inte. Trycket är nog bra för det är strax över 1.2 bar. Hur ser jag om det är en eller två rörs
 
Bara slå av brytaren på VP eller om det finns en på väggen, sista att göra, bryta elen i centralen. Sort system svårt för en som inte vet., något foto på ett element är bra.
 
Så ser det ut, är det säkerhetsbrytaren man stänger av den på? Står att den inte får användas för start o stopp.
Vad är riskerna med att lufta ett element med vp på?
 
  • Värmesystem med rördetaljer, cirkulationspump, säkerhetsbrytare och manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lufta med pumpen ut på gör kanske att luften inte ställer sig på högsta punkten utan virvlar runt. Det är rätt brytare, bara slå av den så stannar säkert allt och pumpen med. Se bara till vid luftning, om det kommer mycket luft så sjunker trycket en del, ca 1 -1,2 bar bar bör hållas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.