A AktorEns skrev:
Kanske är så men iaf att få ett förutsägbart pris för privatekonomin hade varit mkt värt...
Jag förstår verkligen inte poängen? Varför skulle priset blir mer förutsägbart för att du anlitar ditt eget bolag? Om du lämnar fastpris till dig själv och det visar sig bli en backaffär för bolaget är du nog ute på djupt vatten.

Jag skulle använda dina kunskaper och kontakter för att brygga billigt men inte blanda in firman. Sen kan det ju hända att du råkar låna lite utrustning och kanske använder en skruvask som blivit över i nått annat av firmans projekt...
 
Och man bör nog bygga i egen regi. Låter man firman bygga. Och sen köpa loss det. Får man nog räkna med marknadsmässigt
Pris.
 
MrJay
N nybyggarn3 skrev:
Är det där med påslaget verkligen sant?
Japp, jag fick kolla med bankens legal-avdelning samt Skatteverket innan vi fick grönt ljus att använda egna firman till vårt arkitektritade lösvirkesbygge ;)
 
Håller med ovanstående. Dessutom tycker jag (som företagare i en annan bransch) att man ska undvika manövrar som ger skatteverket anledning att misstänka att det finns potentiellt tvivelaktiga relationer mellan ditt företags ekonomi och din privata.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
MrJay
A AktorEns skrev:
Eller kommer SkV anse att något är fel? Det kan tex. Bli så att det uppstår massa oväntade kostnader etc. Som jag fastprisat mig bort från
Kör själv inte med fastpris så vet faktiskt inte - du får kolla med SKV. Sen vill ju banken se en kalkyl som du satt upp...
 
MrJay MrJay skrev:
Japp, jag fick kolla med bankens legal-avdelning samt Skatteverket innan vi fick grönt ljus att använda egna firman till vårt arkitektritade lösvirkesbygge ;)
Gäller det bara tjänster eller också material? Jag fakturerar aldrig mig själv från mitt eget företag men brukar ibland köpa lite material genom min svågern företag när han får bra pris. Han brukar samla ihop mina fakturor och fakturerar mig utan påslag. Skulle det vara fel?

Så du har redan gjort samma manöver som TS frågar om? Det skulle vara väldigt intressant att höra varför.
 
MrJay
N nybyggarn3 skrev:
Gäller det bara tjänster eller också material?
Så du har redan gjort samma manöver som TS frågar om? Det skulle vara väldigt intressant att höra varför.
Anledningen är enkel, det blir så mycket billigare än att anlita någon annan att bygga mitt hus.

Ungefär 2/3 av ett bygge är arbetskostnad - vi bygger själva med familjen som hjälper till, för special-grejerna anlitar jag kollegor/underleverantörer som fakturerar schysst timpris. Materialet köper jag in via firman och lägger på ett påslag (firman skall trots allt gå med vinst), där också blir det billigare än att köpa in via någon annan eller privat.

N nybyggarn3 skrev:
Jag fakturerar aldrig mig själv från mitt eget företag men brukar ibland köpa lite material genom min svågern företag när han får bra pris. Han brukar samla ihop mina fakturor och fakturerar mig utan påslag. Skulle det vara fel?
Enligt SKV är det fel, ett företag skall gå med vinst men jag förstår hur ni tänker.
 
MrJay MrJay skrev:
Anledningen är enkel, det blir så mycket billigare än att anlita någon annan att bygga mitt hus.

Ungefär 2/3 av ett bygge är arbetskostnad - vi bygger själva med familjen som hjälper till, för special-grejerna anlitar jag kollegor/underleverantörer som fakturerar schysst timpris. Materialet köper jag in via firman och lägger på ett påslag (firman skall trots allt gå med vinst), där också blir det billigare än att köpa in via någon annan eller privat.
Aha. Så du bygger alltså det mesta som privatperson och köper övriga tjänster och material genom firman?
 
MrJay
N nybyggarn3 skrev:
Aha. Så du bygger alltså det mesta som privatperson och köper övriga tjänster och material genom firman?
Något i den stilen, ja.
Men som sagt, det gäller att ha bra bankkontakter och få med de om de skall sponsra bygget.
 
MrJay MrJay skrev:
Anledningen är enkel, det blir så mycket billigare än att anlita någon annan att bygga mitt hus.

Ungefär 2/3 av ett bygge är arbetskostnad - vi bygger själva med familjen som hjälper till, för special-grejerna anlitar jag kollegor/underleverantörer som fakturerar schysst timpris. Materialet köper jag in via firman och lägger på ett påslag (firman skall trots allt gå med vinst), där också blir det billigare än att köpa in via någon annan eller privat.



Enligt SKV är det fel, ett företag skall gå med vinst men jag förstår hur ni tänker.
Jag säger inte att du har fel jag har bara aldrig tänkt så. Jag drivet ett konsultföretag som omsätter en försvinnande liten del material. Vi brukar var snälla med våra kunder och fakturera det lilla materialet vi ibland köper åt kunder utan påslag. Skulle det också kunna vara fel?
 
MrJay MrJay skrev:
Något i den stilen, ja.
Men som sagt, det gäller att ha bra bankkontakter och få med de om de skall sponsra bygget.
Det förstår jag. Intressant upplägg.
 
MrJay
N nybyggarn3 skrev:
Jag säger inte att du har fel jag har bara aldrig tänkt så. Jag drivet ett konsultföretag som omsätter en försvinnande liten del material. Vi brukar var snälla med våra kunder och fakturera det lilla materialet vi ibland köper åt kunder utan påslag. Skulle det också kunna vara fel?
Det är helt OK att vidarefakturera saker utan påslag, har själv bolag i annan branch ;)
Jag tror byggbranschen är dock lite speciell, svaret jag skrev var vad vi fick från handläggaren - möjligen att någon annan får ett annat svar från annan handläggare men det är bäst att vara på den säkra sidan och göra rätt för sig. Jag äger ju byggfirman så pengarna försvinner inte i tomma intet trots allt.
 
C
N nybyggarn3 skrev:
Vi brukar var snälla med våra kunder och fakturera det lilla materialet vi ibland köper åt kunder utan påslag. Skulle det också kunna vara fel?
Det är inget fel i sig att sälja något till underpris. Men det måste vara affärsmässigt motiverat (annars är det olovlig värdeöverföring) och är köparen anställd eller närstående till bolaget uppstår också frågan om beskattningsbar förmån (vilket i sig inte är olagligt, men som man måste betala inkomstskatt för).
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inget fel i sig att sälja något till underpris. Men det måste vara affärsmässigt motiverat (annars är det olovlig värdeöverföring) och är köparen anställd eller närstående till bolaget uppstår också frågan om beskattningsbar förmån (vilket i sig inte är olagligt, men som man måste betala inkomstskatt för).
Tack för svar. Låter vettigt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Gäller det bara tjänster eller också material? Jag fakturerar aldrig mig själv från mitt eget företag men brukar ibland köpa lite material genom min svågern företag när han får bra pris. Han brukar samla ihop mina fakturor och fakturerar mig utan påslag. Skulle det vara fel?

Så du har redan gjort samma manöver som TS frågar om? Det skulle vara väldigt intressant att höra varför.
Det är formellt fel, och blir det en skatterevision så kommer det att upptäckas. Möjligen att just svåger som släktskap missas vid en revision. Säljer du däremot till någon helt utomstående till för lågt pris så är det oftast OK.

Men det finns ett värre problem med den typen av kompisförsäljning. Skatteverket kan få för sig att materialet som sålts för billigt använts vid svartarbete. Och skönstaxerar firman för en shablon arbetsinkomst som det borde blivit av materialet. I skattemål gäller omvänd bevisföring.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.