Jag försöker bestämma takpanneplåt till en sidobyggnad vi har. Alternativen är Plannja Royal (dyrast förstahandsval), Lindab (XL-Bygg) och PRECIT ROOF (Hornbach). Har någon erfarenhet av
PRECIT ROOF från Hornbach (billigast)? Försvinner svarta ytskiktet efter några år eller vågar man satsa på detta?
 
Varför vill du ha pannimiterande plåt? Onödigt dyrt. Bättre att satsa på en sinuskorrugerad plåt av högsta kvalitet. Det tror jag blir bättre i längden.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Varför vill du ha pannimiterande plåt? Onödigt dyrt. Bättre att satsa på en sinuskorrugerad plåt av högsta kvalitet. Det tror jag blir bättre i längden.
Jag vill enbart ha det för att det skulle passa bäst ihop med övriga byggnader. Men jag förstår samtidigt poängen i att sätta kvaliteten som prio 1, framför utseendet. Tål att tänkas på. Tack för synpunkten i alla fall!
 
Rickard.
Är verkligen sinusplåt billigare? :thinking:

Oavsett skulle jag säga att båda två är rätt dåliga alternativ om man bor snörikt och behöver snörasskydd eller annan taksäkerhet men sinus kan vara rätt snyggt medans plegel är "meh" i bästa fall (vilket det inte är något fel med, ibland är det vad man vill ha).

Kami:s terraplegel är ett undantag och är bättre än resten om man bor snörikt men också lite snyggare enligt mig.

Tänk på att bör undvika att skarva takplåtar på längden om det går och lindab, plannja och andra seriösa erbjuder längder som ofta räcker till.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är verkligen sinusplåt billigare? :thinking:

Oavsett skulle jag säga att båda två är rätt dåliga alternativ om man bor snörikt och behöver snörasskydd eller annan taksäkerhet men sinus kan vara rätt snyggt medans plegel är "meh" i bästa fall (vilket det inte är något fel med, ibland är det vad man vill ha).

Kami:s terraplegel är ett undantag och är bättre än resten om man bor snörikt men också lite snyggare enligt mig.

Tänk på att bör undvika att skarva takplåtar på längden om det går och lindab, plannja och andra seriösa erbjuder längder som ofta räcker till.
Hej
Kapar tråden lite. Vad är problemen med snörasskydd på plåttak? Ska byta mitt tegeltak inom nåt/några år och har bara kollat olika plåtalternativ.
/LIB
 
Rickard.
L lob skrev:
Hej
Kapar tråden lite. Vad är problemen med snörasskydd på plåttak? Ska byta mitt tegeltak inom nåt/några år och har bara kollat olika plåtalternativ.
/LIB
På profilerade plåttak blir infästningarna en svag punkt och snörasskydden måste dimensioneras utifrån dom vilket det inte finns några tabeller för. Fästerna skruvas normalt bara i plåten och det leder till tråkiga skador om det ger sig.

Dessutom kostar snörasskydd en del så att lägga vanligt plegel+snöras är ofta dyrare eller lika dyrt som terraplegel då det då antingen inte behövs nått eller mycket mindre.

Snörasskydd monterat på profilerat plåttak med synliga infästningar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard. skrev:
På profilerade plåttak blir infästningarna en svag punkt och snörasskydden måste dimensioneras utifrån dom vilket det inte finns några tabeller för. Fästerna skruvas normalt bara i plåten och det leder till tråkiga skador om det ger sig.

Dessutom kostar snörasskydd en del så att lägga vanligt plegel+snöras är ofta dyrare eller lika dyrt som terraplegel då det då antingen inte behövs nått eller mycket mindre.

[bild]
Tack för svar. Nu får jag grotta djupare. Har iofs ganska flackt tak men med vanligt lertegel och utan snörasskydd hade jagflera snöras varje säsong. Sjukt obehagligt och nervöst.
/LOB
 
Det finns en annan infästning till plegel,
En bygel som ligger under plåten.
Men det stora problemet med snörasskydd på plåttak skulle jag säga är att man köpt för tunn plåt
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det finns en annan infästning till plegel,
En bygel som ligger under plåten.
Men det stora problemet med snörasskydd på plåttak skulle jag säga är att man köpt för tunn plåt
Tjockare plåt är såklart en lösning även fast det måste vara rätt ovanligt att något annat än 0.5 används, att gå över till bandtäckning är en annan då dom är mycket starkare. Även trp är starkare och har mindre problem än plegel men det är ju inte så häftigt ;)

Nu måste man ju också ha någon rimlighet i vad man behöver då snömängden som knäckte skyddet på bilden var ganska långt ifrån det "normala" i vårat avlånga land.
 
Trapetskorrugerad plåt ser inget vidare ut, det ger en billig känsla. Gammaldags pannplåt kanske passar bättre ihop med snörasskydd? Det är en snygg profil även om sinuskorrugerad är snyggare. Jag måste korrigera mig: Det verkar inte vara någon avgörande prisskillnad mellan "plegel" och sinus Material- och kvalitetsval betyder nog mer. Titta på Brunnshallarna i Ronneby som är lagda med inspänd sinusplåt på 1890-talet och som fortfarande ligger kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.