Funderar på möjligheterna att minska bredden på ett IKEA Bestå väggskåp med typ 3 cm. Skåpet är inga problem med men vitrindörren är en utmaning kanske.
Är det möjligt, någon som gjort det på någon vitrindörr från IKEA? Eller är det lika bra att bygga en ny dörr från scratch?

besta-hylla-med-glasdoerr-vit-sindvik-vit-klarglas__0352799_pe537309_s5.jpg
 
Det kanske är möjligt att "bara" hyvla av lite på vardera sida av ramen på dörren?
 
OM Du kan knacka isär dörren och ta ur glaset kan Du korta ner relevanta bitar, kapa glaset och sätta ihop dörren igen. Skulle det gå åt h-e gäller alternativ 2, bygg en ny dörr (alternativ 2 från början, inget förlorat...)

Det kan hjälpa med värmepistol för att få isär bitarna, för jag gissar att dörren är limmad, lägg en kloss emellan när Du knackar på listen
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
OM Du kan knacka isär dörren och ta ur glaset kan Du korta ner relevanta bitar, kapa glaset och sätta ihop dörren igen. Skulle det gå åt h-e gäller alternativ 2, bygg en ny dörr (alternativ 2 från början, inget förlorat...)

Det kan hjälpa med värmepistol för att få isär bitarna, för jag gissar att dörren är limmad, lägg en kloss emellan när Du knackar på listen
Det är också min tanke att det borde gå men det vore bra om någon som har gjort det på liknande dörr kan bekräfta att det funkar.
Nu är det ju inga stora pengar i denna dörr så man kan ju chansa.
 
S snuttekudden skrev:
Det kanske är möjligt att "bara" hyvla av lite på vardera sida av ramen på dörren?
Jag tror att gångjärnen hamnar där det är glas om man kapar dörren symmetriskt 3 cm.
 
Vet i tusan om det inte är enklare att göra en ny ram i trä, måla och glasa. Jag hade gjort det.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Uppföljning. Lite värme på ramen och en slagkloss så gick det lätt att ta bort ena vertikala ramdelen. Satt limmad med 2 plugg uppe och nere. Sedan gick glasrutan att dra ut. Så nu är dörren och skåpet kapade 3 cm.

Dags för glasmästarbesök i veckan för att kapa ruta och hyllplan.

Blev lite förvånad när jag kapade under- och överdel av skåpet. Mycket luft.....

Tvärsnitt av en ihålig dörr eller skåpsida med synliga luftkanaler och en kant kapad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.