Hej,

Hjälper mina föräldrar att uppdatera sitt trådlösa nätverk hemma.
De har lite dålig Wifi runt om i huset och tänkte börja testa med ny router, eller mesh!

De har i dagsläget den router som följde med TELIA, och i den har de inkopplat larm, "tv-sändare" (som trådlöst skickar tv signal till tre TVs), + ngt som vi är osäkra på. Fyra uttag upptagna totalt. Sedan ett telefonuttag för en basstation som skickar telefonsignal till de andra trådlösa telefonerna i huset.
Allt detta står i en garderob där fiber kommer in. Jag tänker att kanske stör TV-signalen eller telefonsignalen ut Wifi signalen?

Detta borde gå att lösa med en vanlig router tänker jag. På mitt mesh kan man t.ex. "optimera" då den kan känna av störningar och ändra om lite i bandbredden. Men några frågor på detta upplägg!
Hur har ni gjort? Om ngn bytt ut TELIAS router. (Eller är den ens så dålig som jag får för mig att den är?)

(Detta gäller alltså inte fibermodemet där det endast går en LAN till routern från uttag 1.)

1. TVn! Har den medföljande TELIA routern ngn slags funktion som kodar TV sändningarna automatisk till den trådlösa boxen som skickar ut signalerna? Eller ska det gå att byta till vanlig router?`
Jag hade för mig att detta styrdes genom uttagen på fibermodemet, där uttag 1 var internet, uttag 2 var TV och uttag 3 vara telefoni.

2. Telefonen! Hittar ingen "vanlig" Wifi router med uttag för telefoni, och googlar jag "wifi router telefonjack" så kommer bara förslag om internet via telefonjacket upp...
Har ni ngt förslag eller annan lösning till detta? Eller ska jag be dem fimpa telefonen, vilket de ändå är inne på att göra. Men de känner sig lite säkrare "om mobilnätet skulle gå ner".

3. Om man skaffar ett mesh nätverk har de flesta routrarna bara ett uttag. Om nu TV funkar med vanlig router, skulle man kunna köra en switch från routern och där koppla in TV, larm etc direkt.

Har själv fiber hemma, men använder bara internetfunktionen. Ej TV eller telefoni. Och vi har ett mesh nätverk med vad jag förmodar mycket bärtre täckning den router som ingår från TELIA.

Mvh
 
Har kvar Telia router med bortkonfigurerad wifi, sedan två meshburkar där "huvudburken" är kabelansluten till routern.
Kör husets "vanliga" wifi och även "bredbandsTVn" över samma nätverk. TVn kördes tidigare över egna trådlösa burkar, men nu står meshburk två vid TVn och kopplar in den.. Kör ingen telefoni i det nätet längre annat än via wifi.
För dina föräldrars användning räcker det att fixa till det trådlösa. Fungerar TV och telefonin bra, låt det vara.
Såvida de inte vill förändra något t.ex. avsluta telefonin. Telefoni via bredband är inte säkrare än mobiler.
 
För att fortsätta använda IP-telefonin så måste dom ha kvar Telias router eller så måste dom beställa en separat IP-telefonibox.

Idag routras IP-TV in i deras egna LAN och sänds över det vanliga Wi-Fi-nätet.

Enklas är att skaffa en/flera separata accesspunkt(er) samt en liten switch.
Koppla switchen direkt till routern, sedan bl.a. accesspunkterna till switchen.

Alla tre tjänsterna finns i första porten på bredbandsdelare (den du kallar fibermodem, som är felaktig benämning). Bredbandsdelaren är egentligen en VLAN-switch med SFP-port för fiberanslutning.

Det finns flera trådar här på forumet som handlar om ”Telia öppen fiber”.
 
A AndersS skrev:
Har kvar Telia router med bortkonfigurerad wifi, sedan två meshburkar där "huvudburken" är kabelansluten till routern.
Ok det låter ju väldigt praktiskt!
För att stänga av Wifi - Loggar man in på TELIA routern på samma sätt som vanligt? (192.168.1.1)
Och har du kopplat din egna router till vilken port som helst i TELIAS? Eller behöver man speca vilken LAN port som skall vara internet.
Har en bit att åka så är gärna förberedd så man slipper sitta där 5h :)

A AndersS skrev:
Fungerar TV och telefonin bra, låt det vara.
Ja det verkar fungera! Telefonin också. Men min tanke var att de kanske stör ut signalerna eftersom allt står bredvid varandra...Så tänkte man kan ställe Wifi routern en bit bort.

A AndersS skrev:
Telefoni via bredband är inte säkrare än mobiler.
Nä försökte förklara det också, bättre med kopparlina eller burktelefon. ANledningen att mobilerna skulle lägga av är väl ett större elavbrott och då ryker ju fibern också...
 
Vet att åtminstonde Bahnhof kräver att IP telefoni skall gå via deras router. Det är av säkerhetsskäl. Det har förekommit att hackers i stor skala installerat trojaner på routers, som ringer dyra betaltjänster utan att du märker det. Kan bli en teleräkning på flera 100 000.
 
Du kan välja valfria portar i routern bara du plockar ut det på port i medieomvandlaren där fibern avslutas och blir ethernetuttag. (kallas för olika namn).
Enda anledning att behålla telefonin är väl om man vill ha sitt gamla tfnnummer kvar.
Störningsmässigt inte så stor betydelse, du behöver ju inte ställa dem på varandra.;)
Jag flyttade faktiskt mesh huvudburken till arbetsrummet bredvid teknikrummet då grejorna står i källaren och med hjärtvägg i betong i källaren blev det bättre för mottagning på övervåningen.

Det du ska kolla på är de tre TV-apparaterna för deras STB (IPTV box) är väl kabelanslutna till de trådlösa enheterna. Är det så och vill köra dem direkt i meshnätet behöver varje TV en meshburk misstänker jag.
 
H hempularen skrev:
Vet att åtminstonde Bahnhof kräver att IP telefoni skall gå via deras router. Det är av säkerhetsskäl. Det har förekommit att hackers i stor skala installerat trojaner på routers, som ringer dyra betaltjänster utan att du märker det. Kan bli en teleräkning på flera 100 000.
Så släng ut bredbandstelefoni, här har du argument att skrämmas lite med.;)
 
Ja jag skippade det. Känns som lite för dålig barrär mot bedragare. Lite som att ha PIN koden till banID på en papperslapp vid datorn, och hoppas att det aldrig blir inbrott. Skillnaden är att en bedragare kan hacka tusentals IP telefoni adapters på en gång. En inbrottstjuv kan inte räkna med att hitta BankID koder vid varje inbrott.
 
Köp en separat accesspunkt och koppla in på lanet för bättre wifi, då kan du ha både routerns wifi och accesspunkten på annat ställe för utökning av wifi.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Var inte svårare än så - skönt!
Ska se om det räcker med en bra router eller om de behöver ett mesh då.

Och ja bedragare via IP telefoni lät skrämmande! :surprised: Det ska jag meddela också - så har de tjänat en slant på kuppen.
 
A AndersS skrev:
Jag flyttade faktiskt mesh huvudburken till arbetsrummet
Menar du att du drog en kabel mellan original routern och mesh pucken då?

Och det du nämnde om TVarna.
Signalen går "router -> kabel -> dosa" som sen skickar trådlösa signaler till varsin dosa vid tv. Den signalen är väl separat från wifi, alltså de borde funka som tidigare även med nytt wifi? Eller jag förstod inte hur du menar att de behöver en egen mesh?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Trådlösa IP-TV-överföringen från routern till enheten vid IP-TV-boxen går via routerna ordinarie Wi-Fi-nät.

Tex
[länk]
Ok då blir det ju problem om jag stänger av WiFi i Telia routern?

Trodde de byggde ett eget trådlöst nät med de där Technicolor mottagarna. Det sitter ju nämligen en likadan sådan, som jag tolkade som sändare, i Telia routern = alltså ej kopplad till ngn tv.
 
Kan ni inte flytta ut routern ur garderoben?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.