Hejsan!

Jag tänkte mig att jag skulle vända mig till mer sakkunniga...

Vi har en tomt som ligger ca 1 meter högre än två granntomter och håller på och bygger upp en "mur" med slipers 14 * 12 cm. "Muren" kommer att bli cirka 96 cm hög. Vi vill ju komma undan så billigt som möjligt och hade planer på att lägga någon asfaltmatta som fuktavvisare bakom muren mot jordsidan till samt använda oss av geonät vid övre delen av muren. Slipers är fästa med armeringsjärn som går ner 60 cm i jorden och naturligtvis lagda omlott. Nu till min fråga..

Behöver vi verkligen använda oss av stenkross bakom muren? Eller kan vi helt enkelt bara fylla på med jord? Vi hörde att det kanske behövdes stenkross. Vi hade räknat med att enbart använda jord och måste vi ha stenkross så måste man anlita en grävare samt köpa in stenkross vilket spräcker vår budget totalt.

Så här är jag villrådig och stort behöv av förslag och lösningar.

MVH

/Micke
 
Thrill skrev:
Behöver vi verkligen använda oss av stenkross bakom muren? Eller kan vi helt enkelt bara fylla på med jord?
Ej jord. Dräneringsmaterial typ makadam eller det som beskrivs ovan är absolut nödvändigt för dränering och deformationsupptagande (minska trycket).

Skulle ju vara mycket tråkigt att göra om allt inom några år pga att ha skippa det.
 
Tack för svaren!

Nu till följdfrågan.... hur mycket bakom muren måste grävas ur för att fyllas på med kross/grus?

MVH

/Micke
 
Ingen som vet? *ler*

/Micke
 
Lite lagom sådär på en höft :)
2-3 dm är vad jag skulle ta till. Antingen lecan nämd ovan eller 8-16 grus.
 
Ok så 30 cm makadam borde göra susen med andra ord?

Hur högt måste det vara? I princip hela vägen upp?

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.