Hej!

Har ett gammalt självdrags hus(65m2 x 2 våningar) med forcerad ventilation på toaletterna. Det kommer in luft vid fönster och andra otätheter. Helt normalt för ett hus från 40 talet. Bor i stockholms regionen så det är ju inte varje dag det är mer än 10 minus.

Har ett par värmepumpar (luft-luft) och tänkt om man kan spara lite genom att sätta in någon av dessa miniventilationer tex mitsubishis vl-50 eller vl-100 och på köpet få bättre ventilation, kan då täta fönstren så den får sköta ventilationen.

Har läst igenom manualerna och där verkar dom rätt dåliga för att uttrycka det milt. Vid -10 grader och/eller en fuktighet över 30% så bör de stängas av. -10 grader kanske jag kan leva med men en fuktighet på 30% låter riktigt dåligt. jag har mellan 40-60% året om. Dessutom mår man bäst vid denna 40-60% gräns. Tror även bbr har dessa regler.
Är dom så dåliga som instruktionen beskriver eller är det bättre eller värre?

Finns det kanske något annat märke som är bättre. Trevligt vore det om någon som faktiskt har en sådan kan säga bu eller bä.

Vet att alla kommer börja toka ur om att jag genast och omedelbart ska skaffa FTX som sedan kommer urarta om roterande/platt/kors värmeväxlare är bäst. Som studerande har jag inte ekonomin(offert på ca 150k) och dessutom kommer frugan ogilla eventuella rör så det ligger definitivt på is.
Har ingen övertro på att dessa är gudomliga maskiner men det kan vara lite bättre än att det blåser in kall luft vid fönstren.

Vet att det finns några gamla trådar men förhoppningsvis har det hänt något på runt 5 år.

Mvh: Adam
 
C
A aka_the_barf skrev:
Är dom så dåliga som instruktionen beskriver eller är det bättre eller värre?
Hade en mini-FTX tidigare i min kontorslokal. Den åkte förvisso ut då den var en del av en helt feltänkt ventilationslösning, men ett alternativ som övervägdes var att komplettera det med ytterligare aggregat.

En stor nackdel med dessa att luftväxlingen blir väldigt lokal och att du förmodligen får en ganska icke-optimal luftströmning, utöver att åtminstone de jag tittade på var ganska dyra i inköp.
 
B
Pratade med en ventfirma. De sålde mycket Vl 50 och vi 100, och hade få missnöjda kunder.

Som alternativ till den hade de även alnor ftx, minivent. Den har på pappret bättre prestanda. Även den hade sålt mycket och få missnöjda kunder, så de rekommenderade båda varianterna.

Har inte bestämt mig riktigt ännu, men lutar lite åt 2st alnor ftx för min del. Jag är lite fundersam över hur enkel den är att rengöra, misstänker att den kanske är bättre men jobbigare att hålla ren.
 
  • Gilla
Rock C
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hade en mini-FTX tidigare i min kontorslokal. Den åkte förvisso ut då den var en del av en helt feltänkt ventilationslösning, men ett alternativ som övervägdes var att komplettera det med ytterligare aggregat.

En stor nackdel med dessa att luftväxlingen blir väldigt lokal och att du förmodligen får en ganska icke-optimal luftströmning, utöver att åtminstone de jag tittade på var ganska dyra i inköp.
har man ett annat fullt fungerande ventilations system är dessa såklart inget att ha och kan dessutom förstöra för det andra systemet(tryckfall, svårt att nå bör värden mm). har man däremot som jag en halvsunkig självdrags ventilations som är "sådär" så kan det nog underlätta lite.
Tänkt ha den rätt centralt i vardagsrummet, huset är rätt litet så jag känner att den säkert kan göra lite skillnad. dessutom kan jag då täta fönstren högts upp. sätter inga lister där så luften ska kunna smita in någonstans.
Eventuellt en till i källaren vid garaget. det läcker som ett såll och på vintern kan det bli väldigt kallt där. är det 10 minus ute så kan jag ha 10 grader där eller mindre. så allt man kan få + där är bara bra men nu är självdraget i källaren kraftigt beroende vad det otäta källar dörrarna.
B BSOD skrev:
Pratade med en ventfirma. De sålde mycket Vl 50 och vi 100, och hade få missnöjda kunder.

Som alternativ till den hade de även alnor ftx, minivent. Den har på pappret bättre prestanda. Även den hade sålt mycket och få missnöjda kunder, så de rekommenderade båda varianterna.

Har inte bestämt mig riktigt ännu, men lutar lite åt 2st alnor ftx för min del. Jag är lite fundersam över hur enkel den är att rengöra, misstänker att den kanske är bättre men jobbigare att hålla ren.
tack för tipset på en annan kanske bättre variant. ska man ändå köpa ett par såna här så vill man ju ta det bästa som kan jobba lite under så dåliga förhållanden som möjligt.
Kanske även lite smartare så att effektiviteten blir mindre när det blir kallare men att den ändå fungerar. hellre 10% återvinning vid -20 än inget alls.
Jag blir säkert nöjd då det mesta är bättre än självdraget. problemet är väll bara att dom inte klarar så dåligt väder och verkar vara beroende av att användaren stänger av dom vid dåliga förhållanden.
Tänk om man är bort rest en vecka eller något eller som jag som ska bo hos min bror över julen, han bor långt bort. kanske tempen sjunker från låt säg 6 minus till 18 minus. vad fan gör man då?

Fast boken säger en sak och verkligheten en annan.

-10 grader och över 30% fuktighet undrar jag om det inte är en typo, ingen har väll under 30% relativ fuktighet inne, möjligen vissa källare på vintern som man inte vistas så mycket i?
 
C
A aka_the_barf skrev:
har man ett annat fullt fungerande ventilations system är dessa såklart inget att ha och kan dessutom förstöra för det andra systemet
Absolut. I mitt fall var det dock inte i första hand det som var felet.

Men hade ersatt tilluften i två rum med mini-FTX:en i ett av rummen, men ett sådant aggregat kan omöjligen försörja två separata rum. Det vispar ju bara runt luften i aggregatets direkta närhet, på sin höjd skjuter det tilluften några meter. Det andra var placeringen ovanför rummets radiatorer, vilket innebär att den uppvärmda luften gick direkt ut som frånluft.

Men är man bara medveten om de lite tråkiga begränsningarna så gör nog dessa aggregat vad de ska.
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
B
30% rh inomhus är helt normalt, ligger till och med I underkant mot rekommendationer.

Från vl 50 driftinstruktioner"
"- Om utomhusluften är kall, vinden
är kraftig, det snöar eller regnar,
eller om det är dimma eller faller
fin snö ska Lossnay stängas av
och den manuella luckan stängas."

Va? Så kan man ju inte ha det. Men vi har sådana på jobbet och det är garanterat ingen som håller på att ställa om dem stup i ett. De verkar funka ok där i alla fall. Har även en bekant som har en vl 50, och de ställer aldrig om den på vintern. Bara skiftar mellan sommar och vinterläge.

Utomhustemperatur
-10° C eller högre - normalt drift.
Läge Endast luftutlopp -10° C till -20° C
Stopp -20° C eller lägre.

Det är lite dåligt att inte det går i automatik att lägga om driftlägen, inte orkar man lägga om driftlägen hela tiden. Undrar om nån verkligen gör det? Det händer ju hyggligt ofta att det tidvis blir kallare än -10?

Från alnors manual står det väl att de funkar till -20. Jag bor I mälardalen, så det är ju nästan aldrig kallare än -20.

Återigen känns det som alnor är bättre på pappret. För min del är det en liten attefallsdel som ska få lite bättre vent. Kan tänka mig att båda lösningarna är ok för det.
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Absolut. I mitt fall var det dock inte i första hand det som var felet.

Men hade ersatt tilluften i två rum med mini-FTX:en i ett av rummen, men ett sådant aggregat kan omöjligen försörja två separata rum. Det vispar ju bara runt luften i aggregatets direkta närhet, på sin höjd skjuter det tilluften några meter. Det andra var placeringen ovanför rummets radiatorer, vilket innebär att den uppvärmda luften gick direkt ut som frånluft.

Men är man bara medveten om de lite tråkiga begränsningarna så gör nog dessa aggregat vad de ska.
ja det var ju inte så bra, vilket aggregat hade du? vl 50 känns lite klent och jag antar att det gör som alnors rör modeller att det pumpar ut luft som värmer ett element och sedan pumpar in luft tills elementet blir kalt och proceduren fortsätter. vl 100 har 2 ut rör, kör den in och ut luft samtidigt tro med en liten roterande växlare?
B BSOD skrev:
30% rh inomhus är helt normalt, ligger till och med I underkant mot rekommendationer.

Från vl 50 driftinstruktioner"
"- Om utomhusluften är kall, vinden
är kraftig, det snöar eller regnar,
eller om det är dimma eller faller
fin snö ska Lossnay stängas av
och den manuella luckan stängas."

Va? Så kan man ju inte ha det. Men vi har sådana på jobbet och det är garanterat ingen som håller på att ställa om dem stup i ett. De verkar funka ok där i alla fall. Har även en bekant som har en vl 50, och de ställer aldrig om den på vintern. Bara skiftar mellan sommar och vinterläge.

Utomhustemperatur
-10° C eller högre - normalt drift.
Läge Endast luftutlopp -10° C till -20° C
Stopp -20° C eller lägre.

Det är lite dåligt att inte det går i automatik att lägga om driftlägen, inte orkar man lägga om driftlägen hela tiden. Undrar om nån verkligen gör det? Det händer ju hyggligt ofta att det tidvis blir kallare än -10?

Från alnors manual står det väl att de funkar till -20. Jag bor I mälardalen, så det är ju nästan aldrig kallare än -20.

Återigen känns det som alnor är bättre på pappret. För min del är det en liten attefallsdel som ska få lite bättre vent. Kan tänka mig att båda lösningarna är ok för det.
rekommenderat är 40-60% och 30% är minimum under det kan man få irriterade luftvägar, torra ögon och annat. lärde jag mig i skolan då jag pluggar vidare och vi har just gått en ventilations kurs så där ökade mitt intresse för detta intressanta ämne. lärde mig massor om alla möjliga industriella aggregat.

Vad är skillnaden mellan vl 50 och vl 100? kör vl 100 in och ut luft samtidigt med roterande växlare medan vl 50 kör en fis variant som alnors rör ftxer? alltså kör ut luft tills elementet blir varmt och sedan in luften tills det blir kallt om vartannat?
alnors känns som att man bör ha 2 stycken kopplade tillsammans för att det ska fungera på ett vettigt sätt om man inte har ett mini rum?
 
B
Tror vl 50 o vl 100 är samma teknik, men bara olika storlek. Står att det är motströms värmeväxlare.

Ja, alnors ftx lär man sätta upp 2 av.
 
B BSOD skrev:
Tror vl 50 o vl 100 är samma teknik, men bara olika storlek. Står att det är motströms värmeväxlare.

Ja, alnors ftx lär man sätta upp 2 av.
Lite skumt att den stora tar mycket mer än den lilla. vad innebär motströms aggregat? är det in en stund och sedan ut en stund...det där kanske lät lite fel men du fattar nog :)
 
C
A aka_the_barf skrev:
ja det var ju inte så bra, vilket aggregat hade du?
Bra fråga. Hittade aldrig någon tillverkar/modellbeteckning på det och aldrig sett något liknande någon annanstans heller. Tyvärr snodde ventilationsfirman med sig det, det var annars ett fint och kompakt litet aggregat med varvtals- och närvarostyrning.
 
B
Schema över en växlare med luftflödesriktningar: uteluft, frånluft, avluft och tilluft indikerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel. Blir ju en väldigt enkel sak, eftersom den inte har rörliga delar. Men prestandan blir ju sämre än en roterande växlare.
 
C cpalm skrev:
Bra fråga. Hittade aldrig någon tillverkar/modellbeteckning på det och aldrig sett något liknande någon annanstans heller. Tyvärr snodde ventilationsfirman med sig det, det var annars ett fint och kompakt litet aggregat med varvtals- och närvarostyrning.
Ventfirman "kolla han har det där kompakta agget för 50k, säg att det är skit och ta det fort som..." :)
Finns säkert många utländska eller för den delen industriella modeller som vi dödliga har svårt att få tag i.

B BSOD skrev:
[bild]

Exempel. Blir ju en väldigt enkel sak, eftersom den inte har rörliga delar. Men prestandan blir ju sämre än en roterande växlare.
Någon form av kors värmeväxlare med andra ord. Med roterande så hade den kanske varit mycket större och dyrare.

Då kör den stora vl 100 in och ut samtidigt och det kan ju vara en fördel, misstänker att den lilla inte gör det eftersom den bara har ett rör, eller den kanske gör något magiskt?

Verkar som min bror kommer ha större nytta av dessa också. han kommer nog slå till. han har ungar på en övervåning och dom har endast ett varsitt hål i väggen is sina rum. han blev väldigt intresserad. det är ett hus med självdrag som byggts på med en extra våning utan ändring av ventilationen, inte han som gjorde det.

Letade koldioxid mätare för att kika hur klimatet är och dom är dyra tills jag mindes att jag faktiskt har en sån där airthings puck som mäter det också. kollade radon halten med den förut. nu har den ett nytt användnings område.
går det över 800 ppm så kan det vara bra att göra något åt det även om man inte märker så mycket förens flera tusen men man kan bli dåsig och under långt tid så är det inte så bra.

EDIT: hittade denna som verkar vara någon form av hybrid där man endå måste dra lite rör
https://pax.se/produkter/ventilation/varmeatervinning/eos/1110-3
 
C
A aka_the_barf skrev:
Ventfirman "kolla han har det där kompakta agget för 50k, säg att det är skit och ta det fort som..." :)
Ha ha, ja så fint var det kanske inte, men det är lite så man känner. Nu stod BRF:en för arbetet och de hade kanske betalat aggregatet också när det installerades, så jag invände inte.

EDIT: hittade denna som verkar vara någon form av hybrid där man endå måste dra lite rör
[länk]
Ja, då är du ju själv inne på ett mer konventionellt aggregat. Ser du inga problem med rördragningen hade jag lätt valt ett sådant istället. Då kan du placera till- och frånluft där den "ska" vara.
Men rördragningen är ju sällan oproblematisk, i synnerhet i ett tvåvåningshus.
Och skall man ändå dra rör så kan man ju lika gärna dra rör för frånluften också och välja ett "naket" aggregat som placeras på något dolt ställe. Så den där Eos:en är väl framför allt rätt lösning om det inte finns någon bättre plats för aggregatet än synligt på väggen i t.ex. badrummet.
 
C cpalm skrev:
Ha ha, ja så fint var det kanske inte, men det är lite så man känner. Nu stod BRF:en för arbetet och de hade kanske betalat aggregatet också när det installerades, så jag invände inte.


Ja, då är du ju själv inne på ett mer konventionellt aggregat. Ser du inga problem med rördragningen hade jag lätt valt ett sådant istället. Då kan du placera till- och frånluft där den "ska" vara.
Men rördragningen är ju sällan oproblematisk, i synnerhet i ett tvåvåningshus.
Och skall man ändå dra rör så kan man ju lika gärna dra rör för frånluften också och välja ett "naket" aggregat som placeras på något dolt ställe. Så den där Eos:en är väl framför allt rätt lösning om det inte finns någon bättre plats för aggregatet än synligt på väggen i t.ex. badrummet.
¨
Var nog ett gammalt aggregat säkert, får vi hoppas :)

Rör vill jag undvika i den mån det går men kanske man skulle kunna använda det där i vissa rum i källaren. tex garaget. det är omgjort med ett mini rum där vatten ledningen kommer in. ha en sådan ute i det kalla garaget som dumpar återvinningen i vattenrummet för maximal värme därinne. har aldrig fryst där men garaget i övrigt blir jäkligt kallt på vintern då jag inte ödslar pengar på uppvärmning där men fryser det så spricker element och annat där nere vilket inte är bra.

Blev många funderingar här och ett nästan vanligt aggregat som kanske får bo i källaren.

letat videor på vl 100 och 50 men hittar inte så mycket mer än installations videos inte vad folk tycker om dom. säljs dom så mycket borde väll någon ha något gott eller ont att säga?

Just nu här i källaren har jag radon 381 och koldioxid 853. har aldrig rökt och spenderar inte all tid i källaren så radonet är av mindre vikt. barn saknar jag också.
Ska flytta runt denna lite och se om jag får katastrofala CO värden någonstans. radon på övervåningen ligger på runt 10-50 så där är jag rätt safe :)
 
För den intresserade så har jag hittat ett till alternativ med vissa fördelar(inte kollat temperaturerna än).

Påminner väldigt mycket om alnors rören men är ganska mycket dyrare också. En stor fördel är att dom kan användas i badrum där de använder sig av fuktsensorn för att se om de ska pumpa ut luften tills det blir torrt eller ventilera med FTX delen i röret.
Gillar man inte att pilla med el så kommer dessa även för monterade med stickpropp om inte annat försvinner en liten kostnad där. Flera kan även samarbeta via wifi.

Kostnaden är nära 10 tusen kronor för EN. måste undersöka dom mer hur bra dom är. saknar dom alla nackdelar kan det vara rätt vara att kika på.

https://www.bauhaus.se/rumsventilator-flexit-roomie-dual-wifi

EDIT: Kollade manualen och man kan även ansluta externa sensorer(kanske om man har en annan vanligt ftx?)

Drifttemperaturen är ned till -25 grader. det låter betydligt bättre än 10 minus grader eller alnors -15. Denna är dyr men kan vara en sån där produkt man installera och sedan kan mer eller mindre glömma bort. Denna ska kikas mer på. dyr men kanske väl värd dom extra tusenlapparna. enda nackdelen jag kan hitta är att hålet är stort som fan på 16 cm. blir en stor jävla hålsåg, finns det ens såna stora?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.