Nu har vår tvättmaskin pajat igen för tredje gången. Jag börjar bli tokig! Aldrig att jag köper Electrolux igen!
Första gången gick den sönder då den var två år och tre månader = ingen garanti. Sedan gick den sönder efter ytterligare nio månader och då var det samma fel igen. Nu har det gått en (1) månad och nu står skiten still igen. Troligen ett annat fel den här gången dock.
Om Electrolux hade någon form av stolthet borde de byta ut maskinen rakt av men det lär väl inte hända...
 
Tråkigt :'(! Du har kanske fått ett måndagsexemplar ???. Jag har haft en Elektrolux tidigare, den höll i 18 år :surprised:. Behövde endast byta pump en gång under den tiden. Vad är det för fel på din?
 
Tja, på fakturan för de första två reparationerna står det "byte av TACO". Den här gången är det något mekaniskt fel, man hör hur motorn "ger järnet" men trumman står still.
Undrar om det är värt 750-1000 spänn till för att reparera eländet eller om man ska köpa nytt direkt? När kommer nästa fel?
 
Mogge skrev:
Låter som drivremmen gått av eller hoppat av...  8)
Jag tror också att det är remmen. Den kan du lätt byta själv ;).
 
Jag skulle skriva ett vänligt brev till VDn Hans Stråberg och beskriva mitt elände, utan att inta rättshaveristattityd :p

Kan ge bra utdelning
 
Fixa remmen själv... kan iofs vara knixigt ibland. Kanske behöver du lossa trumman !!
De tidigare reparationerna avser nog byte av hastighetsgivaren på motorn/trumman.
Lycka till !!
 
Underligt att man måste byta tachometern två gånger inom 9 månader. Verkar nästans som om den första reparationen inte gick så bra...
 
Nu har jag öppnat eländet och inuti fann jag en drivrem som gått av (förstås). Frågan är nu varför den gått av. Jag har försökt dra runt tvättrumman för hand och den sitter tvärfast! Så nu tror jag att antingen (1) sitter det något som kilt fast trumman på utsidan eller (2) har lagret skurit.
 
En och annan bygel från bh.ar har man fått lirka ut samt små skruvmejslar kan också ställa till elände. Knappast lagren men får man bara ut det som har låst trumman och en ny rem så brukar det gå som smort tills nästa gång man glömmer att tömma fickorna.
 
Jag tror inte det är en bygel. Har tagit bort alla kopplingar och kan inte se något löst föremål. Det är inte helt lätt att inspektera dock, då det är trångt som f-n. "Renslucka" saknas. Har även försökt att titta in innifrån trumman mha ficklampa men inte lyckats se nåt.

En annan anledning till att jag inte tror det fastnat något är att det inte går att vrida runt trumman ALLS. Inte ens en tiondels grad åt nåt håll. Tvärstopp. Om det vore nåt löst föremål tycker jag att man borde vara åtminstone lite spel.

Det lutar åt skrotning.
 
Om lagret skuret borde det iallafall röra sig. Även om det hade fört en del väsen. Lutar nog åt teorin om något som kilat fast.... Kanske en skruv eller liknande..
 
Problemet med Electrolux är var maskinen är tillverkad.

Det är endast deras dyraste maskiner som är svensktillverkade resten görs i Polen.

Enligt Home butiken så skiljer det markant i kvalité på dessa maskiner.

Försäljningstrix eller inte,vem vet????
 
EHH

Du har (hade) en Electrolux som var 3 år som gick sönder hela tiden?

Ok, för 13 år sedan köpte jag en Husquarna som brann upp, så du är inte ensam om problem med maskiner från Electrolux- koncernen
 
Tachometern är en liten motor som ger en referenspänning tillbaka som är proptionell till varvtalet.
Om den går sönder kommer motorn att gå på sitt maxvartal och kommer troligen att dra av remmarna till trumman. Den brukar sitta med en axelkoppling till den stora motorn. Jag skulle hävda att istället för att byta tachometer som de gjort skulle de byta hela tvättmaskinsmotorn på garanti.
 
fredstu skrev:
Problemet med Electrolux är var maskinen är tillverkad.

Det är endast deras dyraste maskiner som är svensktillverkade resten görs i Polen.

Enligt Home butiken så skiljer det markant i kvalité på dessa maskiner.

Försäljningstrix eller inte,vem vet????
Det finns bara en fabrik idag som tillverkar tvättmaskiner i Sverige, och det är inte Electrolux!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.