Hej,

Jag håller på med lite hobbysnickeri här hemma och ska ge mig på och isolera och inreda vinden. Gick upp dit nu ikväll och fann till min fasa små prickar på en bjälke (se bild 1,2,3). Är det mögel? :( Vinden känns fräsch och torr i övrigt. Just dessa prickar fanns direkt över vindsluckan.

Vidare - i allt instruktionsmaterisl jag sett så ligger takbjälkarna nerifrån och upp. Men på min vind (radhus från början v 70-talet) ligger de tvärs (se bild 4,5) Hur gör man luftspalt i dessa?

Tar tacksamt emot synpunkter och tips.

mvh
Erik
 
  • Träbjälke med mörka fläckar som kan vara mögel, placerade direkt ovanför en vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälke i vindsutrymme med misstänkt mögelfläck över vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälke med små mörka prickar mot ljus träpanel som kan vara mögel, över en vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälke i vind med små prickar misstänkta för mögel, liggande isolering och öppen vindslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar och små prickar som kan vara mögel, över en vindslucka, inredsprojekt påbörjat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antwerpen Antwerpen skrev:
Hej,

Jag håller på med lite hobbysnickeri här hemma och ska ge mig på och isolera och inreda vinden. Gick upp dit nu ikväll och fann till min fasa små prickar på en bjälke (se bild 1,2,3). Är det mögel? :( Vinden känns fräsch och torr i övrigt. Just dessa prickar fanns direkt över vindsluckan.

Vidare - i allt instruktionsmaterisl jag sett så ligger takbjälkarna nerifrån och upp. Men på min vind (radhus från början v 70-talet) ligger de tvärs (se bild 4,5) Hur gör man luftspalt i dessa?

Tar tacksamt emot synpunkter och tips.

mvh
Erik
Gissar att din vindslucka är lite otät och att fuktig luft från huset trängt in på nockvinden? Kan inte avgöra om det är mögel men det ser inte ut att vara speciellt mycket. Kanske räcker att slipa bort, möjligen pensla med nåt "dödande"? Förslagsvis byter du vindslucka till en tät variant. Jag bytte nyligen från en dålig helt otät lucka till en sån här med inbyggd stege.
https://www.bauhaus.se/vindstrappa-clickfix-76-3-delad
Inte exakt denna, men det blev riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.