Hej,

är det nån här som har jordvärme eller bergvärme med en sekundär uppvärmningskälla som pelletspanna eller liknande som "understöd" vid köld- eller elpristoppar? Hur har ni kopplat in dessa? Vi har ett ganska stort hus i sydskåne som dessutom är gammalt och väl oisolerat. Till detta har vi en sidobyggnad som innehåller gästlägenheter och en som är ekonomibyggnad med stall, garage etc.

I huvudbyggnaden har vi en jordvärmepump, Thermia Diplomat G3 Duo på 17kW, med ca 1000 m kollektorslang. Denna försörjer huvudbyggnad och gästhus med värme och varmvatten. Problemet är att jordvärmen inte ensam klarade vintern som var utan kopplade på elpatronerna upp till 9kW med elräkningar på 14-15 000 per månad som följd, trots 15 grader inomhus och att värmen i gästhuset begränsades till att hålla det frostfritt för att unvika skador.

I ekonomibyggnaden har vi nu sedan i somras en pelletspanna (Värmebaronen med en 20kW brännare från 2001). Den värmer upp de utrymmen i ekonomibyggnaden som ska hålla 14-15 grader som t ex sadelkammare men den har ju kapacitet för mycket mer. Det finns en kulvert mellan huvudbyggnaden och pannrummet i ekonomibyggnaden där rör för tillopp, retur och varmvatten går. Det har tidigare stått en oljepanna i huvudbyggnaden och en flispanna i pannrummet där flispannan arbetat under den kalla perioden. Tillopp på jordvärmen och pelletspannan ligger på samma krets men är avstängda från varandra för närvarande med en kulventil, samma gäller på returen och på varmvattnet.

Allmänna råd om energibesparing, solceller, LED, vindkraft eller isolering av olika slag behöver jag inte just nu utan jag är bara intresserad av sakfrågan om att koppla ihop systemen :)

Mvh
Mikael C
 
Tack! Ska kolla. Ja, flispannan hade nog fyllt sin funktion men vi hade några incidenter med den där det brann bakåt in i flisförrådet och sista gången tog det mig en vecka att släcka det så jag tappade sugen lite på just flispanna :)
Pellets har jag haft innan och 3k för en komplett anläggning var överkomligt som reservplan...

J Josth skrev:
Hej! Principen för shuntstyrd tillsats är ganska enkel. NIBE har dessa scheman till deras värmepumpar: Se [länk] Om man har väldigt stort energibehov så brukar en flispanna anses vara bäst så lite synd att den är borttagen om man har utrymmet.
 
Är nog bäst att ha VP som primär källa och pellets som sekundär källa, då kopplas det in en shunt mellan VP och pellets, framgivaren för VP sätts efter shunten, lika med med givaren för pallets. Kurvan för VP sätts lite lägre tex 6 och pellets på 5 . orkar inte VP då så kommer VP att gå 24/7 , det ska då vara en liten pump som pumpar från pelletsen ( den ska bara spets lite med hetvatten )och värmen stöttas av pelletsen. Ganska enkel lösning som fungerar
 
Du kopplar bara in jordvärmen på returen till pannan så du inte riskerar att få för varmt till vp när du eldar.
 
Finns flera sätt att koppla på, det enklaste ska man göra.
 
L
@mickec Går i liknande tankar men har inte skaffat sekundär värmekälla än. Nöjd med pellets och hur löste du ihopkopplingen?
 
L lundensaren skrev:
@mickec Går i liknande tankar men har inte skaffat sekundär värmekälla än. Nöjd med pellets och hur löste du ihopkopplingen?
hej! Jag har tyvärr inte kommit till skott än, det verkar inte finnas någon VVSare här nere som vill... Men här blir det en bufferttank som man ansluter både jordvärme och pellets på. Sen kan de jobba parallellt mot den eller att man låter jordvärmepumpen vila när elpriset är hysteriskt. Pellets som sekundär är jag nöjd med men det blir ett bulkförråd till nästa år för bära säckar tröttnar man på. Det blir ju inte mycket aska, ~10 liter aska efter nästan två pallar eldat (1600 kg) :)
 
L
M mickec skrev:
hej! Jag har tyvärr inte kommit till skott än, det verkar inte finnas någon VVSare här nere som vill... Men här blir det en bufferttank som man ansluter både jordvärme och pellets på. Sen kan de jobba parallellt mot den eller att man låter jordvärmepumpen vila när elpriset är hysteriskt. Pellets som sekundär är jag nöjd med men det blir ett bulkförråd till nästa år för bära säckar tröttnar man på. Det blir ju inte mycket aska, ~10 liter aska efter nästan två pallar eldat (1600 kg) :)
Låter bra, tack för info. Skriv gärna igen när du är klar och lycka till i hantverkarjakten!
 
J jonaserik skrev:
Är nog bäst att ha VP som primär källa och pellets som sekundär källa, då kopplas det in en shunt mellan VP och pellets, framgivaren för VP sätts efter shunten, lika med med givaren för pallets. Kurvan för VP sätts lite lägre tex 6 och pellets på 5 . orkar inte VP då så kommer VP att gå 24/7 , det ska då vara en liten pump som pumpar från pelletsen ( den ska bara spets lite med hetvatten )och värmen stöttas av pelletsen. Ganska enkel lösning som fungerar
Lånar (och återuppväcker) tråden. Jag går i samma tankar, har befintlig pelletsanläggning, men funderar på att komplettera med jordvärme. Skulle du kunna rita upp lösningen du föreslår, för jag hänger inte riktigt med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.