I vårt hus har vi lamputtagen på väggarna mot taket. Till dessa går tändtråd. Nu har vi köpt en lampa som har en vanlig stickpropp, dubbelisolerad, ojordad. Det passar inte i uttaget. Jag kan ju byta uttaget men blir det lite udda att ha ett vanligt uttag uppe vid taket som det går tändtråd till? Vi har också ett vanligt uttag nere vid golvet och lampan har knapp på sladden och sladden räcker. Problemet är vår 1,5-åring som fortfarande drar en del i sladdar han kommer åt. Hade helst haft sladd bara uppe vid taket. Jag kan ju inte byta stickproppen eftersom jag då bryter dubbelisoleringen.
 
  • En hand håller en ojordad stickpropp mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterat lamputtag nära taket med ledning, olämpligt för stickproppanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har monterat vanliga schukouttag ovanför fönsterna i sovrummen samt vid källarfönstret vid trappan, kommer även att göra det i köket/vardagsrummet när vi renoverar dessa, troligen även i gillestugan.

I den lägenhet som min fru bodde i när vi träffades hade schukouttag vid fönsterna samt vanliga lamputtag för taklampor.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
En stickpropp som passar i uttaget blir snyggast, byt till en jordad sådan, uttaget är rättvänt så sladden kommer inte hänga ner, proppen blir med utlopp rakt uppåt till taket.
 
J jonaserik skrev:
En stickpropp som passar i uttaget blir snyggast, byt till en jordad sådan, uttaget är rättvänt så sladden kommer inte hänga ner, proppen blir med utlopp rakt uppåt till taket.
Jag trodde inte det var tillåtet att byta stickpropp när jag har att göra med en ojordad dubbelisolerad lampa?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har monterat vanliga schukouttag ovanför fönsterna i sovrummen samt vid källarfönstret vid trappan, kommer även att göra det i köket/vardagsrummet när vi renoverar dessa, troligen även i gillestugan.

I den lägenhet som min fru bodde i när vi träffades hade schukouttag vid fönsterna samt vanliga lamputtag för taklampor.
Så det finns ingen praxis om att man inte har tändtråd till shuko-uttag? Jag trodde att shuko-uttag alltid var "på".
 
J jonaserik skrev:
En stickpropp som passar i uttaget blir snyggast, byt till en jordad sådan, uttaget är rättvänt så sladden kommer inte hänga ner, proppen blir med utlopp rakt uppåt till taket.
Typ en sådan här:


Vit stickpropp med jordning från sidan mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Typ en sådan här:


[bild]
Jag trodde inte det var tillåtet att byta stickpropp när jag har att göra med en ojordad dubbelisolerad lampa?
 
Tlllåtet eller inte , finns hur många elektriker som helst, bara klipper och sätter på en annan propp, på dom som har hål i proppen ska det kopplas, har ingen betydelse vilken färg som kommer vart. Lampan är dubbelisolerad och ska inte ha jord det är stiftet i proppen som är jord.
 
M mrgert skrev:
Så det finns ingen praxis om att man inte har tändtråd till shuko-uttag? Jag trodde att shuko-uttag alltid var "på".
Det finns till och med vanliga Schuko dubbeluttag med separat brunnständning med avsikten att ett av de två uttagen exempelvis alltid är på och det andra kan styras via någon form av brytare.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tlllåtet eller inte
Min "lagtolkning" är att du bygger om dina elektriska apparater bäst du vill så länge som det görs med fullgod elsäkerhet, vilket jag anser ett byte av stickpropp i detta fall är. Dock är det kanske inte självklart att du exempelvis får sälja ditt "hemmabygge" men det är antagligen inte aktuellt. :D
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
Förr i tiden så drog man tandtråd till ett vägguttag för att kunna tända en mindre lampa i tex ett fönster, numera görs det inte så ofta, ska vara en massa elektronik och tända/släcka/styra i princip all i huset från Asien, är en överkurs i större format. Men klart alla får som dom vill.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
Som alternativ så kan du ju göra en kort skarvkabel med med en lampkontakt och europlugg. Då behöver du inte modifiera varken uttag eller befintlig sladd.

tex utgå från en sådan här, kapa och montera på lampkontakt istället:

https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-foerlaengningskabel-ojordad-vit-30019569/

Det kräver dock att det går att dölja den bra så det blir snyggt.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
Att sätta en jordad kontakt på en dubbelsiolerad apparat är (nästan) helt OK. Det görs ofta även av riktiga elektriker. Har för mig att dte finns någon formalitetsregel man bryter mot. Men elsäkerhetsmässigt är det inga problem. SOm ett förtydligande: Detta gäller alltså om man har en dubbeliolserad apparat, visas med en symbol med två kvadrater i varandra. Om man har en apparat som är ojordad med ojordad kontakt (i princip alltid äldre apparat), då blir det livsfarligt att sätta en jordad kontakt istället för den ojordade.

En skarvkabel med lampkontakt i ena änden och uttag i andra änden är inte riktigt bra. Lamputtaget är inte godkänt för mer än 6a eller något i den stilen. Sätter man då en sådan skarvkabel kan någon koppla in en apparat som kanske drar 10A, säkringen tål det, men inte lamputtaget. Möjligen då om man har ett Eurouttag på sladden, Eurokontakter är bara godkända till 2,5A om jag minns rätt. Så med ett sådant uttag kan man inte koppla in något som drar mer än 2,5A.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
...Möjligen då om man har ett Eurouttag på sladden, Eurokontakter är bara godkända till 2,5A om jag minns rätt. Så med ett sådant uttag kan man inte koppla in något som drar mer än 2,5A.
Det var just en skarvsladd med eurouttag på som jag refererade till, delvis av just den anledningen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är nog OK , men F-N så fult det blir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.