Någon som vet om Makitas sänksåg passar på festools skenor, och om det passar tvärtom.

Även om featools frästillbehör för skenor funkar på makitas skenor
 
Skenadaptern till makitas handcirkel passar festoolskena då bör ju även sänksågen göra det tycker jag.
Generellt verkar det som att festoolmaskiner inte passar på något annat märke
 
Jag har en Makita sänksåg. Den kör jag på festools skenor. Inga problem. Man kan dock inte nytja Makitans tippskydd då festools skenor saknar det lilla spåret som den går i.
 
pyro skrev:
Jag har en Makita sänksåg. Den kör jag på festools skenor. Inga problem. Man kan dock inte nytja Makitans tippskydd då festools skenor saknar det lilla spåret som den går i.
Vilket även gör att många av Festools tillbehör inte passar Makita skenan.
 
För alla er som går i tankar att köpa Makitas skenor till en Festool-såg (och faktiskt kanske också till en Makita-såg) kan jag meddela följande:

Jag behövde en 3-metersskena och kände mig lite för snål för att köpa en sådan för att komplettera min Festool 1400-skena. Köpte därför två Makita-skenor på 1500 och skarvjärn till dessa.

Döm om min förvåning när sågen glappar ordentligt på Makita-skenorna, men sitter som gjuten på Festool-skenan. Mätte med skjutmått och Makita-skenorna var ett par tiondelar smalare gällande den räls där sågen styr. Det hade ju inte varit hela världen om jag bara haft de två Makita-skenorna, men kombinationen med befintlig Festool-skena funkade inte. Vill inte behöva ställa om sågen beroende på vilken skena som används.

Beställde därför en till Makita-skena för att få tre likadana. MEN - den Makita-skenan var ett par tiondelar smalare än de andra Makita-skenorna, så problemet kvarstod.

Löste det med att köpa tre Makita-skenor till och försiktigt öppna förpackningarna och mäta upp. Hittade tillslut tre av sex skenor som hade ungefär samma mått, så att sågen kan ställas in för en skena och passa alla. Så får jag lämna tillbaka tre stycken, då det är öppet köp.

Kan vara värt att veta för alla er som går i samma tankar!
 
  • Gilla
Erjo1979
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.