Status
Tråden går ej att kommentera.
abbe_ skrev:
Kan ni inte göra en sutteräng carport, där främre väggen i carporten fungerar som stödmur ?

/Abbe
Vadå, "sutterängcarport" ??? Hur ser en sådan ut? Länkar kanske!?!

Jag antog bara att det inte räcker med en vägg/plank för att stödja upp jordmassorna (om man fyller ut slänten dvs). Annars gillar jag verkligen idén, hyffsat snabb, billig och enkel :-D
 
Nix. Du lät behöva en murad vägg med dränering bakom för att det ska funka men det är ett alternativ helt klart.
 
Tänkte att jag skulle kolla upp detta med L-element! Var i Stockholmstrakten beställer/köper man L-elemt i denna storleken?
 
Canis skrev:
Vadå, "sutterängcarport" ??? Hur ser en sådan ut? Länkar kanske!?!
Jag har byggt en carport integrerat i en slänt. Så här ser plattan ut:

putsat.jpg

Du kan läsa om grundläggningen här: Familjen Wellners Villabygge
Resningen mm kan du läsa om här: Familjen Wellners Villabygge

Detta blev ett dyrt alternativ, Plattan som på bilden har nog kostat runt 25 000. Att bygga med keystone är nog billigare.

/fredrik
 
Gabionerna kostar ca 650- 1000 kr per m3, tillkommer sten, runt 200kr per m3.

Frakt tillkommer.

En m3 gabion ger 1 m2 mur (basmåttet är 1x1x1 meter)

/fredrik
 
Gabioner kräver också grundning - jag funderar också på detta alternativ men har inte räknat ut vilken kostnadsskillnad det blir med att tex mura upp med block.
 
Får man fråga vad som är planterat i slänten idag? Varför inte behålla växterna och fylla på med fler ganska höga marktäckare. De samlar upp snö och vatten lite och det blir betydligt billigare än en mur. Kanske låta ett modernt gräs som sprider sig snabbt gå löst på slänten som tex Randgräs. Blir hyffsat högt och hur snyggt som helst.
 
Jag antar att ni redan idag har någon sorts dränering som avleder vatten från er parkering. Varför skulle denna lösning plötsligt bli otillräcklig bara för att ni sätter tak över p-platsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.