Hej. jag köpte ett hus i sommras och håller vi på och renoverar vatdagsrummet. När jag tog bort en låda som tillhörde det gamla larmet så upptäckte jag en kabel som är dragen genom väggen. Denna kanäbelnsitter väldigt när den plats i taket som jag skulle vilja sätta en Accesspunkt. Frågan är således ommdet går att använda denna gammel för Gbit Ethernet? Få slipper jag dra ny kabel.

Då kabeln är dragen i väggen så kan jag inte se vad det är för typ av kabel men den liknar telekabel/TP kabel men med 12 ledare. Kablarna ser ut att vara lindade i par likt en TP kabel, men utan någon form av skydd runt om. Vad tror ni? Kan man sätta ett RJ45 uttag på 8 av de 12 trådarna och köra Gbit genom denna kabel?
Flerfärgade kablar utan skydd som sticker ut från ett hål i taket under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har höga förväntningar på hastighet och latens så drar du en ny cat6 kabel bara. Använd den gamla som dragtråd, det tar max fem minuter. Så slipper du lägga fem timmar på att felsöka alla möjliga sorters fel som kan uppstå av att köra fullösningar ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag hade testat, borde funka. Går ju alldeles utmärkt att köra gigabit på cat5e, och i de kablarna är där ju ingen separerare, eller liknande. Så ganska snarlik TS kabel.
Trådaom tar väl minst fem minuter om allt flyter på, men av erfarenhet så gör det sällan det, speciellt om det är gamla rör, gammal kabel och långa dragningar...
 
Jag lyckas köra 100mbit på gammal kabel från 1986. Kabeln på bilden gissar jag ska klara gigabit. Att notera så är det möjligt att du skulle kunna koppla upp ett till uttag på de 2 par som blir över. Dock bara 100mbit men det kanske är precis vad man behöver till en tv-box eller liknande.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Du behöver ta reda på om det är solida eller flerkardeliga ledare, för att veta om du ska sätta dit ett uttag med kroneplint eller klämma dit en hane. Om kabeln inte sitter fast och det går att använda den som dragtråd för en ny cat6 så lär det dock vara värt att dra nytt. Så fort det blir krångel med nätverket och du ska börja felsöka så är det skönt att kunna utesluta kabeln direkt.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag lyckas köra 100mbit på gammal kabel från 1986. Kabeln på bilden gissar jag ska klara gigabit. Att notera så är det möjligt att du skulle kunna koppla upp ett till uttag på de 2 par som blir över. Dock bara 100mbit men det kanske är precis vad man behöver till en tv-box eller liknande.
På min gamla arbetsplats körde vi galant 100 och även 1000 på Cat4 kablage vilket installerades 1990. Har man switchutrustning som man kan managera och även se lite statistik så kan man ju se hur trafiken beter sig.
 
Prova och kläm på två kontaker, funkar det så funkar det.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Det bästa hade ju givetvis varit att rycka kabeln och dra cat6. Dock så känns det som att jag ska få med mig halva väggen när jag försöker dra ut kabeln. Den sitter verkligen som berget och när jag ryckte ordentligt så kom själva röret ut ur väggen.
Jag har ju vanliga RJ-45 kontakter så jag får väl prova kontaktera upp båda sidor och testa! Återkommer
 
Ajdå röret kan ha lossnat från något, eller så rör det sig kanske pga det ligger löst.
 
Jag har nu kontrakterat upp ett RJ45 kontakt på båda sidorna. Kopplade in en gammal Router på ena sidan och satte min laptop i den andra och fick upp 1Gbps Link. SÅ det ser ju ut att fungera faktiskt!
Jag kunde inte direkt kröa några tester då jag fick stå på en pall och hålla laptopen upp och ner för att få in kabeln i Ethernet porten, men det ser ju ut att funka i alla fall. Då sätter jag ett uttag på båda sidorna och hoppas på det bästa. Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Wheelabrator och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.