Har några inbyggda garderober i min lägenhet från -58 och en av dem är lite speciell. Det är en 2-delad garderob och det nedre skåpet är ca 90 cm högt. (60 djupt och 50 brett). I den nedre halvan av nedre skåpet sitter det monterat spårade trälister längst sidorna, alltså så att man kan sätta dit en tunn träskiva så att det blir liksom en låda i garderoben. Sen är det en liten ventilationsöppning ner mot sockeln 2 cm från kanten. Den är även byggd så att skåpet ovanför är lite grundare så att det bildas en luftspalt bakom garderoben upp till taket där det finns ett långt ventilationshål. Ungefär som man har för inbyggnadsugnar alltså. Men varför har man byggt en garderob med ventilation? Potatiskällare finns nere i husets källare så det borde ju räcka med en. Om ni inte förstår beskrivningen kan jag nog fixa fram bilder, men jag misstänker att någon på forumet kan svaret.
 
för att torka blötta skor, regnkläder ? Förvaring för vinterkläder?
 
Torka blöta skor i en trägarderob är väl ingen bra idé? Kan tillägga att det är garderoben som är närmast sovrummet/badrummet.
 
Ifall någon skulle öppna en mjölkliter och ställa där? Nej, det låter väldigt konstigt. Blöta saker kan man väl utesluta eftersom det är en trägarderob, känns inte så aktuellt med mat heller. Faktiskt ingen aning, jag har aldrig förvarat något som kräver ventilation i en garderob. Ska bli kul att höra om någon har ett bra svar på detta.
 
Nåt som luktar, pottan??:D
 
Uteluftsventilerat skafferi?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Nån ville ha välkylda kalsonger på morgonen? :p
 
Det är ingen ventilation som tar in friskluft utan ventilationshålet är in mot lägenheten.Alltså mer för att luften ska kunna cirkulera i skåpet.
 
Echraz skrev:
Kan tillägga att det är garderoben som är närmast sovrummet/badrummet.
förvaring av extra kuddar, täcken, vinterkappor, vinterskor? Gissar på något som måste vädras för att inte lukta instängt efter en tids förvaring ...
 
E Echraz skrev:
Det är ingen ventilation som tar in friskluft utan ventilationshålet är in mot lägenheten.Alltså mer för att luften ska kunna cirkulera i skåpet.
Hej! Vet inte om du fått svar på detta ännu. Det var ju 10-11 år sedan. Men vill påpeka att om denna garderob står mot yttervägg så kan ventilationen vara där för att undvika att fukt bildas pga temperaturskillnaderna mellan ytterväggen och garderoben om väggen är dåligt isolerad.
 
BirgitS
E Echraz skrev:
Har några inbyggda garderober i min lägenhet från -58 och en av dem är lite speciell. Det är en 2-delad garderob och det nedre skåpet är ca 90 cm högt. (60 djupt och 50 brett). I den nedre halvan av nedre skåpet sitter det monterat spårade trälister längst sidorna, alltså så att man kan sätta dit en tunn träskiva så att det blir liksom en låda i garderoben. Sen är det en liten ventilationsöppning ner mot sockeln 2 cm från kanten. Den är även byggd så att skåpet ovanför är lite grundare så att det bildas en luftspalt bakom garderoben upp till taket där det finns ett långt ventilationshål. Ungefär som man har för inbyggnadsugnar alltså. Men varför har man byggt en garderob med ventilation? Potatiskällare finns nere i husets källare så det borde ju räcka med en. Om ni inte förstår beskrivningen kan jag nog fixa fram bilder, men jag misstänker att någon på forumet kan svaret.
Ungefär så är det här i en lägenhet från början av 60-talet och det är inte mot någon yttervägg utan mer fråga om att det som gaia skriver samt att man ska kunna lägga in lätt fuktiga lakan, handdukar och dukar i linneskåpet. Man ska alltså inte behöva vänta på att de är snustorra utan kunna lägga in dem direkt efter manglingen som ju görs när de är lätt fuktiga (stryktorra som det brukar stå på torktumlare nu för tiden).
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.