Hejsan,
Precis inköpt en villa, Gullringshus från 1964, kul.

Ytskiktet är ju dessväre inte en lika rolig syn. Vill lägga en vit finish, men vad lämpar sig bäst?

Vad tror ni rent estetiskt och kvalitetsmässigt fungerar?

Totala ytan är 194m2. Någon som har en kostnadsuppfattning på de 3 olika tillvägagångssätten?

MvH/ Andreas
 
  • DSC00004_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar denna lite och lägger till en bild.

Funderar starkt på att måla hela huset vitt, med svarta detaljer. Garage ska byggas på synliga kortsidan samt terrassen skall byggas ut längst till höger med ca 18kvm (längs halva befintliga framsidan).

Kommentarer ngn?
 
  • DSC00011_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar som om du har fokuserat på det estetiska men jag skulle tänka i första hand på hur det står till med isoleringen i ett hus från 60-talet.
Ser ingen skorsten så kan det betyda en dyr eluppvärmning och då blir isoleringen ännu mera viktig.
Man brukar tilläggsisolera på utsiadan och då förändrar man fasaden också i samband med det. Kostnad över 1000kr/m2 är inte alls överdrivet när det ska putsas på isoleringsskivor. Å andra sidan är isoleringskostnad det enda kostnad i huset som betalar sej tillbaka genom minskade värmekostnader ;).
Tänk på driftkostnader om du tänker bo i huset.

Ska det bara piffas upp till vidare försäljning så kan man låta den gula tegeln vara som den är och enbart måla gavlar, runt fönster och dörrar +och balkongräcke i en ljusare färg (fex grågrön) för att få det hela att "lyfta" upp.
gaia
 
40cm väggar i 4-6 lager , samt nytt lager med reglat gips på insidan får räcka för mig :)

Ligger på ca 24.000 SEK i drift, och då värms vattenburna golvvärmen samt element med elpatron idag.

Har öppenspis på övervåningen, dock förmodligen mera mysfaktorn än ekonomi i den då den står på övervåningen, samt gamla öppna spisar brukar ju äta en del ved...

Lägger inga 1000/kvm på detta, då slänger jag hellre in bergvärme för de pengarna. 40-60kr per meter med måla låter bättre i mina öron :)
 
Vi är i samma sits. Får tillträde till ett hus från 67 i juli, teglet är vitt men fogarna är möka. Besiktningsmannen som var där rekomenderade en silikatfärg och har läst lite. Den finns tydligen som två komponent och som vanlig färg, vad skillnaden är vet jag inte. Sedan kan man måla med klalkfärg, ser levande ut men färgar av sig. Besiktningsmannen tyckte inte att vi skulle slamma då han sa att det spricker.
Med ditt hus hade jag målat antingen allt vitt med ett vajerräcke i rostfritt och härdat glas. Alternativt lämnat gavlarna röda men måla resten vitt. Berätta gärna vad ditt beslut blir.
 
addee skrev:
40cm väggar i 4-6 lager , samt nytt lager med reglat gips på insidan får räcka för mig :)

Ligger på ca 24.000 SEK i drift, och då värms vattenburna golvvärmen samt element med elpatron idag.

Har öppenspis på övervåningen, dock förmodligen mera mysfaktorn än ekonomi i den då den står på övervåningen, samt gamla öppna spisar brukar ju äta en del ved...

Lägger inga 1000/kvm på detta, då slänger jag hellre in bergvärme för de pengarna. 40-60kr per meter med måla låter bättre i mina öron :)
OK! Fint med tjocka väggar! Om fogarna i tegelväggar är i bra skick ( ej spruckna, urspolade och sandigt mjuka) så är ju målning ett billig alternativ.
Lycka till!
gaia
 
Precis vad jag var inne på, rostfritt alt svart räcke.

Tegel och fogar är i bra skick, några frostspruckna stenar (ej på djupet, utan ytan) från klängerväxter (som jag naturligtvis tagit bort nu) är allt.

Bifogar en bild på vad jag iag tycker är snyggt :)
 
  • terass_balkong med pelare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.