Håller på med en liten veranda och har stött på patrull.

Den ena bärlinan är fäst i fasaden, men den yttre tänkte jag sätta fast på stolparna.

Hur brukar ni göra med stolparna?
Jag tänkte gjuta en stolpsko i marknivå, sätta stolpen där på och dra åt. Sedan väga av en bärlina på stolparna, jacka ur dem och i med bärlinan.

Stolparna - här görs ingen mätning av höjden av stolpen. Brukar ni kapa den i efterhand när golvet är lagt?

Mvh
L
 
Låter väl som ett ypperligt sätt...

/V
 
Hur kapar man stolparna rakt när de sitter uppe? Någon som har tips?

Tänkte att dem skulle vara 90 cm höga från golvet. Det känns omöjligt att mäta sluthöjden på stolpen från marknivå, därav göra detta i efterhand.
 
Ett sätt är att tving fast en bräd stump på 2 sidor som liggar vågräta och sedan kapa efter dem. Har aldrig testat det men det borde vara bli lättare.
 
Kapade mina stolpar nu i helgen. Mätte avståndet från staketspjälorna vid varje stolpe ( 7 st ) och markerade runt om med hjälp av vinkelhaken.

100x100 mm stolp. Sågade med hjälp av min Black/Decker Scorpionsåg, eldriven fogsvans.

Blev helt perfekt.

Dock har jag ett litet problen som någon kanske har en lösning på.

Ena stolpen står fristående fäst direkt i däcket. En efterhandskonstruktion då jag för att få symmetri i bygget fixade ett ca 1.5 meter långt staket vid ena gaveln där det egentligen inte behövs ett staket. Stolpen är fäst med fyra vinkeljärn modell grova men jag får inte staketet 100% stumt utan det går att vicka liiiite på det.

Nu kanske det inte spelar så stor roll men man vill ju att det ska vara bra!

Hur får jag det tvärstumt? Går det?
 
Om stolpen är "överlång", dvs den är inte kapad precis under golvnivå, kan Du använda en eller två tvärslåer (undrar om det heter så i plural?), och fästa i stolpens nederkant och sedan i lämplig bärlina/golvregel under golvet. Det är också viktigt att Du använt kortlingar kring den golvregel som stolpen är infäst i, så att den inte får utrymme att vrida sig.

EDIT: Aha. Såg nu att Du använt vinkeljärn, och jag utgår då från att Du inte har några överlånga stolpar att utnyttja? Enda alternativet som jag ser då är att använda längre vinkeljärn. Kan också trösta Dig med att överliggaren kommer att stabilisera stolparna i sidled, förutsatt att Du skall ha en överliggare givetvis.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.