Kan man anlita sin egna byggfirma för att bygga hus på egen tomt?
 
Självklart
 
Även om firman är helt ny och det är första projektet...
 
wildeside
Känns dumt att betala skatt på sitt eget arbete, eller ska du ha anställda...
 
Anställda . Det går väl att dra moms för material då och komma överens om ett skäligt fast pris
 
Fast om du sedan flyttar in i den så kommer du att bli förmånsbeskattad. Din firma måste fakturera dig ett marknadsmässigt pris för bygget. Och den vinst som då uppstår i firman blir beskattad när du tar ut den.
 
A AktorEns skrev:
Anställda . Det går väl att dra moms för material då och komma överens om ett skäligt fast pris
fast du lär ju ändå sälja huset till dig själv med moms? Eller ska du låta huset stå kvar på företaget så blir det ju som ovan förmånsbeskattad och kanske mer krångel.
 
MrJay
Jag tolkar frågan som om man kan nyttja egen byggfirma för att uppföra huset, inte äga projektet och sälja den till dig sen. Svaret är självklart, det är inget som stoppar dig för att nyttja din egen firma, oavsett hur pass ny den är, för att köpa in material och bygga huset åt dig. Tänk bara på att firman måste ha ett påslag (förslagsvis 10-15%) på de tjänsterna den säljer till dig för att tillfredsställa Skatteverket. Sitter du inte på pengarna måste detta också förmedlas till banken i fråga så får de ta ställning till det.
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Jag tolkar frågan som om man kan nyttja egen byggfirma för att uppföra huset, inte äga projektet och sälja den till dig sen. Svaret är självklart, det är inget som stoppar dig för att nyttja din egen firma, oavsett hur pass ny den är, för att köpa in material och bygga huset åt dig. Tänk bara på att firman måste ha ett påslag (förslagsvis 10-15%) på de tjänsterna den säljer till dig för att tillfredsställa Skatteverket. Sitter du inte på pengarna måste detta också förmedlas till banken i fråga så får de ta ställning till det.
Ja precis så men går det att komma överens om ett fastpris där man låter ett solidt bolag som man litar på bära risk till en skälig risk premie.

Fördelarna som jag ser det är att bolaget har momsöverskott samt att jag kan få fastpris avtal mot en motpart jag känner tillit för.

Eller kommer SkV anse att något är fel? Det kan tex. Bli så att det uppstår massa oväntade kostnader etc. Som jag fastprisat mig bort från
 
Får man dra av moms på inköpt material för privatbostad? Vill minnas att jag läst att det är något konstigt med bostäder och moms, men inte vad eller hur...
 
Momsen kommer du aldrig ifrån.
 
  • Gilla
GordonStewart
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Momsen kommer du aldrig ifrån.
Kanske är så men iaf att få ett förutsägbart pris för privatekonomin hade varit mkt värt...
 
Misstänker att dom flesta som bygger. Har ett fast pris.
 
MrJay MrJay skrev:
Jag tolkar frågan som om man kan nyttja egen byggfirma för att uppföra huset, inte äga projektet och sälja den till dig sen. Svaret är självklart, det är inget som stoppar dig för att nyttja din egen firma, oavsett hur pass ny den är, för att köpa in material och bygga huset åt dig. Tänk bara på att firman måste ha ett påslag (förslagsvis 10-15%) på de tjänsterna den säljer till dig för att tillfredsställa Skatteverket. Sitter du inte på pengarna måste detta också förmedlas till banken i fråga så får de ta ställning till det.
Är det där med påslaget verkligen sant?
 
Om du äger en byggfirma själv. Har du troligtvis bra kontakter. Så varför köpa genom firman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.