Hej på er!

Har ett stort gammalt hus där det i källaren sitter en extra cirkulationspump som vad jag antar är till för att ge en extra skjuts till husets bortre del. Och denna har nu slutat fungera och en bortre del av huset är nu svinkallt pga elementen är kalla.

Jag läste att man skulle kunna skruva igång den manuellt, och testa det. Eftersom elen går fram och den blir varm när den är inpluggas. Men blev inte klok på hur, eftersom när jag skruvat ur mittenskruven så är det helt slätt invändigt längre in i det hålet. Någon som har tips? dvs inget min skruvmejsel kan få grepp i, heller inte en torx av något slag…

Och slutligen, om jag skulle behöva byta pump. Räcker det med att byta den ”främre” delen, själva pumpen. Och låta Basen sitta kvar, dvs den del man sen skruvar fast pumpen i?
Och någon som har tips på en bra pump som skulle kunna agera substitut?

Kör upp några bilder så ni kan se vad jag snackar om. :)
Tusen tack för hjälp!
 
  • Närbild på en cirkulationspumps specifikationsetikett med text och tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump för värme, slät mittenskruv, användarfråga om manuell start.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den nu har fastnad pga kalk etc så kan du testa att demontera och knacka igång skoveln försiktigt via in/utlopp. Har funkat ett par ggr för mig efter att de varit avstängda på sommaren.
 
B BSOD skrev:
25 6 180 är det som gäller. Du byter hela pumpen. Det borde finnas ventiler på var sida av pumpen. Bild på installerad pump?

Här är en ersättningspump
[länk]
När du säger ventiler? Vad menar du då? Bild på monterad pump är typ exakt som den gul/svarta på bilden. Sitter i rören, vad jag kan se så finns där inga ventiler i närheten…
 
B
Brukar vara sådana här ventiler runt pumpar
Två mässingventiler med svarta tätningar, typiska för pumpinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BSOD skrev:
Brukar vara sådana här ventiler runt pumpar
[bild]
Skickar en bild på hur det ser ut där nere.

skulle det gå att hitta en pump att sätta rakt in där?
 
  • Rör och anslutning över en plasthink i ett oisolerat utrymme, potentiell plats för pumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Det tror jag inte.

Men du har ju unionsventiler på var sida (så det inte blir så mycket vatten på golvet/luft i systemet), och den sitter ju med lekande mutter, så det ska ju bara vara att ta en polygrip eller rörtång (om du inte har lämplig fast nyckel) och lossa på pumpen.

25 6 180, är flöde, lyfthöjd + längd. Pumpen är ju 180mm lång, en vanlig standardstorlek. Finns nästan garanterat en sådan pump på bauhaus, jula eller biltema om det börjar bli kyligt....
 
  • Gilla
Zaxin
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det tror jag inte.

Men du har ju unionsventiler på var sida (så det inte blir så mycket vatten på golvet/luft i systemet), och den sitter ju med lekande mutter, så det ska ju bara vara att ta en polygrip eller rörtång (om du inte har lämplig fast nyckel) och lossa på pumpen.

25 6 180, är flöde, lyfthöjd + längd. Pumpen är ju 180mm lång, en vanlig standardstorlek. Finns nästan garanterat en sådan pump på bauhaus, jula eller biltema om det börjar bli kyligt....
Kanon!
Tusen tack för hjälpen. Ja, det börjar bli lite kyligt…

Och eftersom jag är lekman, och jag skäms inte att fråga, det är inte så att du har ett ett exempel på typ Bauhaus som skulle kunna funka? Eller något annat ställe man kan beställa hem ifrån som skulle funka rakt in?
 
Finns inga lösa drivsidor troligtvis , lite udda märke, en ny är bast och enklast. passar rakt på dina unionkopplingar 180 längd , fler som säger det
 
B
Inget fel med dom pumparna, ska bara knuffa värmevatten och har 3 steg
 
Blev en tur till Biltema. Testar detta så får vi se hur länge det håller :)

Satt nästan som en smäck, droppar lite från ena sidan i gängan, då det glappar någon millimeter inne vid pumpen. Får testa skriva loss och köra gångtejp eller något kanske?

Tusen tack för all hjälp!
 
  • Cirkulationspump installerad i källare med synliga rörledningar och vattenmätare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad pump vid rörledning med liten vattenläcka fångad i en vit behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går inte med gängtape prova med att lägga dubbla gummipackningar och dra till hårt, att det läcker är för att ytorna på pump och rör inte är exakt mot varandra, prova även med att lossa båda vrid lite på pumpen och dra till en mm bara, sen den andra. du får saxa tilldragning med bara någon mm så kanske det blir tätt.
 
  • Gilla
Zaxin
  • Laddar…
Inga kopparrör som kan röra sig , ser bra stumt ut med dom rören , ena sidan är tvärnit som syns , det andra sidan kanske är helt fast den med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.